کمک به ارتقاء توانمندی اقتصادی بانوان از مزایای پروژه منارید

خبرگزاری شبستان: معاون اسبق نماینده مقیم برنامه عمران سازمان ملل متحد در ایران، اجرای پروژه منارید در خراسان شمالی را با اهمیت دانست و از توسعه فعالیت های پروژه در استان ابراز خرسندی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بجنورد؛ دکتر بلاسوبر امانیام مورالی، معاون اسبق نماینده مقیم برنامه عمران سازمان ملل متحد در ایران شامگاه (14 تیرماه) در سفر به بجنورد، مرکز خراسان شمالی، به منظور اطلاع از نحوه اجرای پروژه منارید استان در جمع خبرنگاران گفت: از هفت ماه گذشته کارهای پروژه منارید در خراسان شمالی شروع شد که در سه ماه اخیر کارهای خوبی در روستاها انجام شده است.

 

وی با ابراز خرسندی از توسعه فعالیت های پروژه در استان افزود: نظریه ای که منارید دنبال می کند، یک پارچه کردن منابع طبیعی از طریق درگیر کردن مردم در مدیریت این منابع است.

 

معاون اسبق نماینده مقیم سازمان ملل متحد در ایران تصریح کرد: ارتقاء وضعیت معیشت مردم به وسیله بهره مندی از اکوسیستم ها از اهداف منارید است که از نظر ما درگیر کردن مردم محلی و بهره مندی آنها عامل مهم اتصال با منابع طبیعی و حفاظت از آن در کنار تامین معیشت است.

 

دکتر مورالی از همکاری undp با ایران برای اجرای برنامه پنج ساله از 2017 تا 2021 خبر داد و گفت: اکنون برنامه آن در نیویورک در انتظار تصویب نهایی است.

 

وی تصریح کرد: موضوع محیط زیست و توسعه پایدار از بخش های مهم undp در ایران خواهد بود که امیدوارم این طرح هم مانند منارید و ترسیب کربن بتواند در ایران به درستی اجرا و محیط زیست را نجات دهد.

 

وی عنوان کرد: کمک به ارتقاء توانمندی اقتصادی زنان در نقاط مختلف اجرای پروژه منارید از مزایای مهم این پروژه است.

 

وی بیان کرد: تا کنون 21 گروه زنان در نقاط مختلف اجرای پروژه منارید در ایران توانمند شده اند که امیدواریم در خراسان شمالی هم این پروژه با اندازه 5 استان تهران، سمنان، یزد، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان موفق شود.

 

دکتر بهزادفر، مدیر اجرایی پروژه منارید در خراسان شمالی هم از پایلوت بودن حوزه آبخیز سد شیرین دره در استان خبر داد و گفت: مساحت اجرای پروژه در این منطقه 160 هزار هکتار است که 20 هزار نفر از جامعه محلی را تحت پوشش دارد.

 

وی افزود: با موافقت دفتر سازمان ملل متحد به مدت 6 سال، با مبلغ 15 میلیارد ریال از پروژه منارید در استان حمایت مالی خواهد شد.

 

وی اظهار کرد: تشکیل گروه های خرد توسعه با برنامه ریزی مسائل و تبدیل آنها به پروژه توسط جوامع محلی هدف پروژه منارید در استان است که اکنون برای حضور بخش خصوصی هم زمینه سازی شده است.

 

بهزادفر، اشتغال پایدار، مدیریت منابع آب، افزایش بهره وری کشاورزی، حفاظت از تنوع زیستی و تقویت بنیه اجتماعی و اقتصادی مردم را از مزایای پروژه منارید برشمرد.

 

حسن وحید، سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی نیز به تحت پوشش بودن 20 درصد استان برای اجرای پروژه منارید و ترسیب کربن خبر داد و گفت: این مساحت حدود 200 روستا را در بر می گیرد که جمعیت تحت پوشش آن بیش از 32 هزار نفر است.

 

وی بیان کرد: سیاست جدید سازمان جنگل های کشور، مشارکت جوامع محلی است چرا که تجربه نشان داده هرجا مشارکت جوامع محلی در مدیریت منابع طبیعی لحاظ شده، حفاظت بهتری هم از منابع طبیعی انجام شده است.

 


پروژه بین المللی منارید(MENARID) در چارچوب برنامه توسعه پایدار و یکپارچه کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در هفت کشور اردن، الجزایر، ایران، تونس، مراکش، مصر و یمن اجرا می‌شود. این پروژه در ایران، با مشارکت تسهیلات جهانی محیط زیست(GEF)، برنامه توسعه ملل متحد(UNDP) و سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به‌عنوان نماینده دولت از شهریور ۱۳۹۰ آغاز شده است. 

هدف نهايي پروژه، توسعه مديريت یکپارچه منابع طبيعي تجديد شونده با توجه به سازگاري با شرايط اقليمي و منافع محیط زیست جهانی است، همچنین پروژه در پی آن است که از ظرفیت زیست‌بوم‌ها در جهت تامین معاش مردم محلی حفاظت نماید. پروژه مناريد به‌منظور تحقق اين هدف، با سایر پروژه‌های کشور تحت یک چتر حمایتی همکاری و مشارکت فعالانه دارد. 

 

 

 

 

کد خبر 556517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha