آخرین ریشه های خشکیده سکولاریسم در خاک مصر

در آستانه برگزاری دادگاه دیکتاتور سابق مصر اتحاد مردم و اسلام گرایان برای برچیدن سکولاریسم و پر رنگ شدن نقش اسلام در جامعه بیش از پیش با م متحد شده اند.

به گزارش خبرگزاری شبستان ، دادگاه حسنی مبارک ، دیکتاتور سابق مصر چهار شنبه هفته جاری برپا خواهد شد و مردم مصر که با شور فراوان شاهد به ثمر رسیدن یکی از خواسته های اصلی خود یعنی محکومیت شخصی هستند که 30 سال برآنها ظلم و جور روا داشت اکنون انگیزه بیشتری برای برآورده شدن هدف اصلی خود یعنی پر رنگ کردن نقش اسلام در جامعه مصر دارند.
مبارک پسرانش ، علاء و جمال و حبیب العدل ، وزیر کشور سابق مصر متهم به فساد در بخش های مختلف سیاسی و اقتصادی و غیره هستند و اتهام بزرگ دیگر آنها دستور به قتل عام مردمی است که برای از میان بدن همین فساد در جامعه دست به انجام تظاهرات مسالمت آمیز زدند.
اکنون که زمان برگزاری دادگاه عامل به وجود آورنده همه این جرم ها و جنایت ها فرا رسیده مردم مصر و گروه های اسلام گرا عزم خود را جزم کرده اند تا در مقابله با دموکرات های سکولار که هنوز خواستار به قدرت رسیدن در مصر هستند اجازه ندهند که مهم ترین هدف به راه انداختن انقلاب مصر یعنی حاکم شدن حکومت قانون قربانی جاه طلبی های سکولار ها شود.
مرد مصر که این روزها بخش اعظم بحث های خود را به نقش اسلام در مصر پس از حسنی مبارک اختصاص داده اند نسبت به آینده مصر به عنوان یک کشور اسلامی و اجرای درست ودقیق دستورات اسلام در امور اجتماعی و سیاسی امیدوار هستند.
در حال حاضر حدود دو سوم مصری ها بر این اعتقادند که قوانین مدنی باید بر پایه دستورات قرآن باشد.
اسلام گرایان اعلام کرده اند که کتاب آسمانی قرآن باید بر همه قوانین از جمله قانون اساسی کشور حاکم باشد.
یکی از نگرانی های کنونی اسلام گرایان در حال حاضر تهیه قانون اساسی جدید از سوی شورای عالی نظامی مصر است زیرا در صورت نوشتن ماده های قانون اساسی از سوی این شورا بخش عمده اخیارات به دست خود آنها خواهد افتاد و نقش پارلمان که اسلامگرایان تاثیر بیشتری روی آن دارند کمرنگ تر از نقش شورای عالی نظامی در امور کشور خواهد شد.
هدف این شورا از این اقدام این است که با وارد شدن به عرصه سیاسی مصر اوضاع این کشور را در اختیار بگیرند و بدین ترتیب بار دیگر از حاکم شدن احکام و قوانین اسلامی بر جامعه جلوگیری کنند.
به همین دلیل است که اسلام گرایان خواستار برگزاری انتخابات در کشور پیش از نوشته شدن متن قانون اساسی هستند زیرا بر اساس خواسته مردم احتمال به قدرت رسیدن گروه های اسلامی از جمله گروه اخوان المسلمین پس از برگزاری انتخابات بسیار ریاد است و اگر چنین اتفاقی رخ دهد گروه های سکولار خود به خود از صحنه سیاسی جامعه حذف خواهند شد.
مردم مصر پس از سقوط دولت سکولار حسنی مبارک خواستار برپایی حکومت مدنی با مرجعیت اسلام هستند و برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه تحت لوای حکومت اسلامی هستند.
آنچه موجب شده است که مردم مصر در آستانه برگزاری دادگاه حسنی مبارک بار دیگر خواسته های خود را با انجام تظاهرات میلیونی برای تشکیل حکومت اسلامی بیان کنند سخت گیری های دولت مبارک برای انجلام قوانین اسلامی و محدود کردن شیعیان این کشور در طول دوره دیکتاتوری 30 ساله خود است.
دولت مصر در دوره دیکتاتوری مبارک ادعا می کرد که برای همه مذاهب و فرقه ها احترام قائل است اما در این دوره شیعیان مصر ورد بدترین تهدیدها قرار می گرفتند و به هیچ عنوان حق ابراز عقاید سیاسی خود را نداشتند.
مبارک در طول دوره 30 ساله خود همواره به دیده ظن وشک به شیعیان و اسلام گرایان نگاه می کرد و وفاداری آنها به کشورشان را زیر سوال می برد و اغلب با نسبت دادن اعمال تروریستی آنها را دستگیر و زندانی کرده و مورد بازجویی های سخت قرار می داد.
به هر حال سقو ط دولت مبارک توانست این محدودیت ها تا حدی رفع کند اما نگرانی مردم و اسلام گرایان از قدرت شورای عالی نظامی حاکم بر مصر هنوز باقی مانده است و به همین دلیل آها تظاهرات میلیونی روز جمعه ( 29 جولای ) را در اعتراض به عملکرد این شورا برگزار کردند..
سکولارها سعی داند این اقدامات اسلام گرایان را نوعی افراط گرایی در مقابل گروه های دیگر مصری نشان دهند و این در حالی است که گروه های اسلامی به ویژه اخوان المسلمین بارها اعلام کرده اند که نه دغدغه حکومت را دارند و نه قصد توهین ومبارزه با گرو های دیگر و تنها هدف آنان حاکم کردن قانون خدا بر جامعه است و جلوگیری از نظارت و تفسیر قانون اساسی توسط شورایی از نظامیان است که قصد ادامه روند دولت سابق مصر را در جامعه دارند.
رییس حزب عدالت و آزادی اخوان المسلمین در این باره می گوید : ما گروه های اسلامی باید برای ساختن مصری جدید و اسلامی با هم متحد باشیم و به دولت های غربی ثابت کنیم که خواسته همه مردم و اسلام گرایان در مصر پر رنگ کردن نقش قوانین اسلامی در مصر و جلوگیری از دخالت بیگانگان در امور داخلی کشورمان است.
تنها انتخابی که برای سکولارها در جامعه جدید مصر باقی می ماند این است که در صورت عدم پذیرش تشکیل دولت اسلامی کشور را ترک کنند و بذرهای سکولارسیم را در جایی خارج از مصر بپاشند زیرا جوانان مصری اکنون دولت مصر را یک دولت اسلامی می دانند و آماده مقابله به همه کسانی هستند که می خواهند از این هدف والا جلوگیری کنند.
 

کد خبر 55735

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha