بهره مندی بیش از ۲۵ هزار معلول در استان یزد از خدمات سازمان بهزیستی

خبرگزاری شبستان: رئیس سازمان بهزیستی یزد با اشاره به اهمیت توانمندسازی معلولان در استان یزد گفت: بیش از ۲۵ هزار معلول در استان یزد از خدمات سازمان بهزیستی بهره مند شده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، جلیل عفتی، مدیر کل بهزیستی استان یزد امروز (23 تیر) در نشست خبری به مناسبت هفته بهزیستی گفت: بهزیستی برآمده از متن انقلاب است که از اوایل شکل گیری انقلاب، این سازمان نیز ایجاد شده است و بهتر زیستن مردم را در سرلوحه کار خود قرار داده است.

 

 

وی افزود: نقش سازمان بهزیستی به عنوان سلامت اجتماعی تعریف شده است که این نگرش در خصوص مسائل اجتماعی امری مهم است.

 

 

مدیر کل بهزیستی استان یزد خاطرنشان کرد: ما در هفته بهزیستی در استان یزد 23 پروژه را با مبلغی بیش از 300 میلیارد ریال که عمدتا غیر دولتی بهره برداری خواهیم کرد که بخشی از آن نیز با حضور رئیس سازمان بهزیستی کشور انجام می شود.

 

 

عفتی تصریح کرد: رویکرد ما در برنامه ها جذب مشارکت مردمی است زیرا معتقدیم که بدون حضور مردم توان ما درصدی نخواهد بود و هرچه داریم توسط مردم شکل گرفته است.

 

 

وی ادامه داد: برپایی نمایشگاه، برپایی خانه پدری، افتتاح مرکز ترک اعتیاد غیردولتی تی سی، افتتاح مرکز آسیب های اجتماعی و تحقیقات سالمندی از جمله اقدامات ما در این هفته است.

 

 

مدیر کل بهزیستی استان یزد گفت: با توجه به این که اعتیاد یکی از پیچیده ترین موضوعات در دنیا است در این راستا ما با همکاری دانشگاه علوم پزشکی در یزد اقدام به ایجاد مراکزی با عنوان تی سی در استان کرده ایم به نحوی که در این مراکز بازگشت افراد به جامعه به صورت علمی و توسط کارشناسان مجرب انجام می شود.

 

 

عفتی بیان کرد: در استان یزد 16 مرکز اقامتی ترک اعتیاد وجود دارد که سعی داریم تا این مراکز به سمت تی سی ببریم و به صورت کاملا علمی و کارآزموده عمل کنیم.

 

 

وی افزود: رونمایی از مشاوره ژنتیک در استان از جمله اقدامات دیگر ما است که پس از انجام کامل این طرح در شهرستان های میبد، اشکذر، مهریز و بافق به صورت کامل در استان انجام خواهیم داد و تمامی ازدواج ها از مشاوره ژنتیک بهره مند می شوند.

 

 

مدیر کل بهزیستی استان یزد خاطرنشان کرد: مشاوره ژنتیک یکی از مهمترین اقدامات و اثرگذارترین اقدامات در راستای پیشگیری از معلولیت ها است که ما در سالجاری در تمامی استان این طرح را انجام خواهیم داد.

 

 

عفتی گفت: نزدیک به 40 درصد از ازدواج های استان یزد فامیلی است که باید مشاوره ژنتیک برای آنها انجام شود و بهترین راه برای آن نیز آموزش های قبل از ازدواج است.

 

 

وی افزود: سال گذشته بیش از مورد سقط درمانی با تشخیص زودهنگام معلولیت جنین انجام شد که پیشگیری از معلولیت را داشتیم و این امری مثبت در استان یزد بوده است.

 

 

مدیر کل بهزیستی استان یزد خاطرنشان کرد: یکی از ظرفیت های خوب ما مساجد است که متاسفانه امروز به نحوی کارکرد انها مغفول مانده است زیرا از ابتدا مساجد به عنوان پایگاه های حکومت بوده است اما امروز عمدتا مساجد به عنوان پایگاه های مذهبی و نماز شده است.

 

 

عفتی تصریح کرد: یکی از فعالیت های ما نیز امضا تفاهم نامه با اداره ارشاد اسلامی و کانون های مساجد و سازمان تبلیغات بوده است تا بتوانیم از این طریق نقش مساجد را احیا کرده و در راستای سلامت اجتماعی گام برداریم.

 

 

وی گفت: بسیاری از آموزش ها در مهارت آموزی ها را می توان از طریق مساجد با برنامه های مساجد انجام شود.

 

 

مدیر کل بهزیستی استان یزد بیان کرد: ما علاقه داریم تا حد امکان وظایف و فعالیت های ما بر اساس مبادی علمی باشد.

 

 

عفتی خاطرنشان کرد: متاسفانه ما در برنامه های توسعه کشور در برنامه ریزی به مسائل اجتماعی کشور توجه نکرده ایم که باید با توجه به پیشگیری، توانمندسازی و مشارکت مردمی در راستای سلامت اجتماعی گام برداریم.

 

 

وی افزود: محوری ترین کار سازمان بهزیستی پیشگیری است که در این راستا نیز توانمندسازی را در افراد در دستور کار خود قرار داده ایم.

 

 

مدیر کل بهزیستی استان یزد همچنین با اشاره به تسهیلات ارائه شده به مراکز غیر دولتی که افراد معلوم را به کار می گیرند، خاطرنشان کرد: هر بخشی که فرد معلولی را به کار گیرد می تواند از وام و در یافت حق بیمه استفاده کند.

 

 

عفتی تصریح کرد: 25 هزار معلول از خدمات بهزیستی بهره مند شده اند که توانبخشی و توانمندسازی در راس حمایت های ما است و در سیستم حمایتی نیز این امر اولویت دارد.

 

وی ادامه داد: ما در استان یزد افراد معلولی داریم که مخترع کشوری هستند که در این راستا نیازمند حمایت دستگاه ها از این افراد هستیم.

 

کد خبر 558291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha