سامانه صدور مجوز موسسات قرآنی جهت همسان سازی موسسات راه اندازی شد

خبرگزاری شبستان: رئیس هیئت رسیدگی به امور موسسات قرآنی گفت: در سامانه صدور مجوز موسسات قرآنی، تمامی موسسات قرآنی در کشور جهت همسان سازی و یکپارچه سازی بر اساس آیین نامه کلی باید مجوز جدید خود را بگیرند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، مراسم رونمایی از سامانه صدور مجوز موسسات قرآن و عترت صبح امروز با حضور حجت الاسلام محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد، مهدی قره شیخلو، رییس سازمان دارالقرآن و جمعی از اعضای هیئت رییسه رسیدگی به امور موسسات قرآن و عترت در معاونت قرآن و عترت برگزار شد.

حجت الاسلام حشمتی در ابتدای این نشست گفت: دو سال پیش شورای توسعه فرهنگی مصوبه ای داشت مبنی بر اینکه تمامی مجوزهای موسسات از یک محل صادر شوند، بنابراین بر اساس این مصوبه هیئتی جهت نظارت بر موسسات قرآنی و صدور مجوزها تشکیل شد.

وی با بیان اینکه تاکنون این هیئت 36 جلسه را به طور منظم در این خصوص برگزار کرده است، خاطرنشان کرد: نمایندگانی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان دارالقرآن، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه های علمیه، شورای توسعه فرهنگ قرآن و سازمان اوقاف در این جلسات شرکت داشتند.

حجت الاسلام حشمتی با بیان اینکه هر اتحادیه استانی دارای یک نماینده در این جلسات بود، اظهار داشت: همچنین آقای قره شیخلو به عنوان دبیر هیئت و بنده به عنوان رییس هیئت نیز هدایت این جلسات را برعهده گرفتیم.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه این هیئت به بررسی تصویب آیین نامه ها نیز می پردازد، تصریح کرد: این در حالی است که ما جهت صدور مجوز برای موسسات جدید بر اساس دستورالعمل از طریق سامانه صدور مجوزات اعلام آمادگی کرده ایم و بعد از عضوگیری در این سامانه مجوز صادر خواهد شد.

وی با بیان اینکه مجوز حدود 300 موسسه نیاز به تمدید داشت که تا یک سال مجدد تمدید شده اند، اظهار داشت: همچنین آیین نامه کلی فعالیت موسسات تصویب شده و روی سامانه قرار گرفته است.

حجت الاسلام حشمتی با بیان اینکه عضوگیری موسسات جدید از عید فطر به صورت آزمایشی بر روی سایت قرار گرفته، گفت: آیین نامه های مختلفی در هیئت رسیدگی به امور موسسات از جمله نحوه نظارت، نحوه حمایت، درجه بندی ها و آیین نامه های انضباطی و مالی تصویب شده است.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ادغام دو اتحادیه تشکل های قرآن و اتحادیه موسسات قرآنی مردمی ادامه داد: ادغام این دو اتحادیه مراحل نهایی خود را می گذراند و این امر در جلسات شورای توسعه روند خوبی را در پیش دارد.

وی با بیان اینکه اساسنامه اتحادیه ها تصویب شده و بر اساس ادغام این دو اتحادیه یک اتحادیه کشوری را تاسیس خواهیم نمود، ادامه داد: این در حالی است که کار اجرایی این ادغام انجام شده و مجمع عمومی نیز برگزار و اساسنامه اتحادیه استانی نیز تصویب نهایی شده است.

حجت الاسلام حشمتی با بیان اینکه از امروز هیئت موسس کار خود را شروع می کند، افزود: بعد از تاسیس اتحادیه استانی، اتحادیه کشوری را نیز تشکیل خواهیم داد و مجموعه موسسات نیز اعضا و اساسنامه را تصویب خواهند کرد.

مهدی قره شیخ لو، در ادامه این نشست با بیان اینکه آیین نامه های مورد نیاز جهت راه اندازی سامانه صدور مجوزات تصویب شده است، گفت: بر اساس یک زمان بندی دوماهه تا پایان مردادماه تمامی موسسات در استان ها باید مدارک خود را تهیه کرده و درخواست خود را به ثبت برسانند تا پس از تایید مجوز لازم صادر شود.

وی خاطرنشان کرد: تاریخ مجوز برخی از موسسات تمام شده بود و ما مجبور شدیم مجوز موقت را تا پایان سال 95 برای آنها صادر کنیم، به این ترتیب 252 موسسه باید مجوز دایم خود را بگیرند.

قره شیخ لو با بیان اینکه طبق مصوبه شورای توسعه موسساتی که در گذشته از سازمان های دیگر مجوز داشته اند باید برای صدور مجوز جدید تمامی مراحل را طی کنند، اظهار داشت: بر این اساس یک زمان بندی را در هیئت اعلام خواهیم کرد تا موسسات قبلی جهت همسان سازی و یکپارچه سازی موسسات مجوز جدید را بگیرند.

دبیر هیئت رسیدگی به امور موسسات تصریح کرد: انتظار داریم دستگاه هایی که در گذشته اقدام به صدور مجوز می کردند، این کار را ادامه ندهند و همه امور موسسات نیز در این هیئت انجام شود.

وی با بیان اینکه قدم های خوبی در ادغام اتحادیه های قرآنی برداشته شده است، گفت: این در حالی است که چارچوب کار مشخص شده و در آینده با تکمیل اتحادیه های استانی، اتحادیه کشوری نیز تشکیل خواهد شد.

قره شیخ لو با بیان اینکه سامانه صدور مجوز موسسات از دو هفته پیش آماده ثبت موسسات بوده است، افزود: امروز در این مراسم این سامانه به صورت رسمی شروع به کار خواهد کرد.

دبیر هیئت رسیدگی به امور موسسات در پایان تاکید کرد: از موسساتی که خواهان صدور مجوز هستند درخواست می کنیم آیین نامه های راهنما را در سامانه مطالعه کرده و ما نیز در تلاشیم در دبیرخانه درخواست ها را بررسی و پاسخ شفافی ارایه کنیم.

 

کد خبر 559334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha