نگهداری بیش از۶۰ نسخه نفیس از «قطب راوندي» در کتابخانه مرکزي آستان قدس رضوي

خبرگزاری شبستان: مجموعه ارزشمندي شامل بيش از ۶۰ نسخه خطي و چاپ سنگي نفيس از مؤلفِ «الخرائج و الجرائح» در گنجينه کتب خطي کتابخانة مرکزي آستان قدس رضوي نگهداري مي‌شود.

سيد محمدرضا فاضل هاشمي، کارشناس مسئول گنجينه کتب خطي سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به خبرنگار خبرگزاری شبستان در مشهد گفت: مجموعه ارزشمندي شامل بيش از 60 نسخه خطي و چاپ سنگي نفيس از قطب‌الدين راوندي در گنجينه کتب خطي کتابخانة مرکزي آستان قدس رضوي نگهداري مي‌شود که بيشتر آن‌ها به دست مقام معظم رهبري به آستان مقدس رضوي اهدا شده و به واسطه تاريخ کتابت و ويژگي‌هاي هنري داراي نفاست بالايي است.

 

وی به معروف‌ترين اثر راوندي با عنوان «الخرائج و الجرائح» اشاره کرد و با بيان اينکه حدود 30 نسخه نفيس خطي و چاپ سنگي از آن، در گنجينه کتب خطي موجود است، اظهار کرد: اين کتاب، از بزرگ‌ترين و بهترين کتبي است که پيرامون معجزات پيامبر(ص) و ائمه عليهم‌السلام نوشته شده؛ نسخه بسيار نفيسي از اين اثر موجود است که در سال 985 هجري قمري در قندهار به قلم «قطب‌الدين کاتب» و «شيراحمد توني» به خط نسخ 20 سطري بر کاغذ نخودي کتابت شده و وقفي شيراحمد توني (از واقفان عمده آستان قدس) در همان قرن دهم است.

 

هاشمی ادامه داد: نسخه ارزشمند ديگر به سال 1060 هجري قمري به خط نسخ بر کاغذ دولت‌آبادي کتابت شده، عناوين به شنگرف، جلد مقوا با عطف و گوشه تيماج، اهدايي «نجم الهدي» است؛ نسخه ديگر، کتابت قرن دوازدهم مجدول به زر و تحرير مشکي و لاجوردي و کمند، با جلد تيماج قهوه‌اي است.

 

وی به نسخه‌هايي از ترجمه الخرائج با عنوان «کفايه المؤمنين في معجزات الأئمه المعصومين» ترجمه «محمد شريف ابن حسام خادم» (قرن دهم) اشاره کرد و افزود: «نسخه‌اي به کتابت قرن دوازدهم، به خط نسخ 15 سطري بر کاغذ نخودي آهارمهره موجود است که عناوين به شنگرف دارد و بر روي برخي عبارات به شنگرف خط کشيده شده، با جلد تيماج فرنگي مشکي زرکوب، اهدايي مقام معظم رهبري در بهمن‌ماه 84 است.

 

هاشمی  به دو اثر ديگر راوندي به زبان عربي اشاره کرد که هر دو اهدايي مقام معظم رهبري است و اظهار داشت: «فقه القرآن» به سال 1236 هجري قمري به خط نسخ بر کاغذ نباتي به قلم «محمد بن محمدعلي خوانساري» کتابت شده با جلد تيماج، و «قصص الأنبياء» به کتابت قرن سيزدهم به خط نستعليق 19 سطري با جلد ميشن عنابي است.

 

کارشناس مسئول گنجينه کتب خطي به آثار راوندي به زبان فارسي اشاره و تصريح کرد: اثري با عنوان «ذريعه النجاه من اهوال العرصات» در موضوع اخبار اهدايي مقام معظم رهبري، «دلالت و احکام» در موضوع رياضيات به کتابت 1239 هجري قمري به خط نستعليق تحريري بر کاغذ فستقي، و «محرم‌نامه» (ترجمه حديثي از قصص الأنبياء) به خط نستعليق بر کاغذ نخودي با جلد تيماج  که دو اثر اخير وقفي «محمدرضا نائيني» است.

 

فاضل هاشمي با اشاره به 40 نسخه ارزشمند چاپ سنگي عنوان کرد: از جمله آن‌ها، نسخه‌هاي متعددي از اثر علامه محمد تقي مجلسي با عنوان «الأربعين به ضميمه الخرائج و الجرايح و کفايه الأثر» به تاريخ چاپ 1235 هجري قمريست.

 

وي با اظهار اينکه ديوان شعر عربي ارزشمندي منسوب به حضرت علي عليه‌السلام موجود است که قطب‌الدين راوندي آن را گردآوري نموده، خاطرنشان کرد: نسخه‌هايي از «انوار العقول في منظومات وصي الرسول ابي الحسنين علي بن ابيطالب عليه‌السلام» موجود است که در سال 1264 هجري قمري کتابت و چاپ شده است؛ بيشتر نسخه‌ها اهدايي مقام معظم رهبري است.

 

گفتني است ؛ قطب‌الدين ابوالحسين سعيد بن عبدالله بن حسين بن هبه‌الله راوندي کاشاني (متوفي 573 هجري قمري) معروف به قطب راوندي، محدث، مفسر، متکلم، فقيه، فيلسوف و مورخ بزرگ شيعه در قرن ششم هجري و از شاگردان شيخ طبرسي صاحب تفسير مجمع‌البيان است. «ابن شهرآشوب مازندراني» و «شيخ منتجب‌الدين رازي» مشهورترين شاگردان اويند.

 

کد خبر 559594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha