آغاز ماه قمری وقتی است که ناظران زمینی هلال ماه را رؤیت کنند

مدیر مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی و نجومی با تاکید بر عدم تایید گزارش های رسیده در خصوص رویت هلال ماه نو گفت: آغاز ماه قمری وقتی است که ناظران زمینی هلال ماه را رؤیت کنند.

حجت الاسلام محمد صالح نجف، مدیر مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی و نجومی امروز در گفتگو با خبرنگار شبستان در قم، ضمن بررسی آخرین وضعیت هلال ماه رمضان تصریح کرد: از زمان استقرار گروه های رصدگر در سراسر کشور گزارش هایی مبنی بر رویت هلال رسیده که در جریان بررسی های علمی به اثبات نرسیده است.


وی ادامه داد: در تقویم ها روز دوشنبه 10 مرداد به عنوان اولین روز از ضیافت الهی مشخص شده است ولی از نظر شرعی، آغاز ماه قمری وقتی است که ناظران زمینی هلال ماه را رؤیت کنند.


مدیر مرکز مطالعات و پژوهش های فلکی و نجومی خاطرنشان کرد: تا امروز ظهر که هیچ اعلام درستی از رویت هلال نرسیده و اگر امروز 10 مرداد آغاز ماه مبارک رمضان بود، قطعا باید تا ظهر از سوی دفتر مقام معظم رهبری اعلام می شد.


وی با تاکید بر نشر بیانیه دفتر مقام معظم رهبری در این خصوص در سایت این دفتر گفت: در این بیانیه آمده است که امروز به عنوان سی امین روز از ماه شعبان است و ماه مبارک رمضان از روز سه شنبه آغاز می شود.


شرح بیانیه به شرح زیراست:
بسم الله الرحمن الرحیم مدیر

به اطلاع عموم برادران و خواهران ایمانی و ملت شریف ایران می‌رساند، با توجه به اهمیت تعیین روز اول ماه مبارک رمضان گروه‌های زیادی در سراسر کشور به استهلال پرداختند ولی گزارش‌های رؤیت، اطمینان‌ بخش نبود، لذا بر اساس موازین شرعی برای مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مد‌ظلّه‌العالی) رؤیت هلال در شب دوشنبه به اثبات نرسید.


مؤمنین امروز دوشنبه 10 مرداد را روز آخر شعبان به حساب آورند و کسانی که مایل به درک ثواب‌اند به عنوان روزه مستحبی یا قضا، روزه بگیرند.

 

دفتر مقام معظم رهبری


پایان پیام/

 

کد خبر 56014

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha