اقتصاد و هنر؛ پیوندی که تار و پود زندگی را می بافد 

خبرگزاری شبستان: خواهران ذوالفقاری، سه بانوی کارآفرین و هنرمند خراسان شمالی هستند که با راه اندازی شرکت تعاونی گلیم بافی و اشتغال آفرینی برای خانواده ها، فعل خواستن را صرف کرده و به موفقیت رسیده اند. 

خبرگزاری شبستان _ خراسان شمالی؛ رفع مشکل اشتغال یکی از مهم‌ترین مسائل پیش روی جامعه امروزی ما است به همین علت ارتقای فرهنگ کارآفرینی و مهارت‌آموزی در بین مردم باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد چرا که یکی از راه‌های برون رفت از معضل بیکاری، کارآفرینی و افزایش سطح مهارت است. از این رو با توجه به فرا رسیدن 6 مرداد، روز ملی کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، یادآوری این موضوع که مسئولان باید به امر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بیشتر توجه کنند ضروری به نظر می‌رسد.

 

6 مرداد ماه روز ملی کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، روز به حرکت در آوردن ثروت و سرمایه‌های ملی اعم از نیروهای انسانی و جوانان کشور است، تحولات و دگرگونی نظام اجتماعی و اقتصادی عصر حاضر ریشه در پیشرفت و تغییرات بوجود آمده در علم و تکنولوژی دارد از این رو تضمین حیات و بقاء کشورها نیازمند نوآوری، ابداع و خلق محصولات و خدمات جدید است.

 

چنین رویدادی محقق نخواهد شد مگر توسط افراد ماهر که بتوانند با ایجاد تحول در سازمان‌ها یا تاسیس شرکت‌های نو این امر را میسر سازند از این افراد به عنوان کارآفرین یاد می‌کنند که پس از فارغ‌التحصیل شدن یا وارد بازار کار شدند و یا خود به عنوان کارآفرین تعدادی از افراد را مشغول به کار کردند.

تربیت نیروی‌های انسانی مجهز به مهارت که قادر باشند علم و دانش را به کالا و خدمات قابل عرضه در اقتصاد ملی کشور تبدیل کنند از یک سو و تربیت افراد خلاق و کارآفرین که بتوانند با ایجاد ارزش افزوده و تولید ثروت، فرصت‌‌های شغلی پایداری برای دیگران ایجاد کنند به عنوان یکی از استراتژی‌های موثر در فرآیند توسعه در روند جهانی به شمار می‌رود.

 

به همین مناسبت به سراغ سه خواهر کارآفرین در حوزه گلیم بافی رفته ایم که با تلاش و پشتکار خود موفق به ثبت شرکت تعاونی و آموزشگاه گلیم بافی شده اند و در حال حاضر خواهران ذوالفقاری علاوه بر آموزش این هنر به کارآموزان و هنرجویان علاقه مند، زمینه اشتغال بیش از 150 بافنده استان خراسان شمالی را هم فراهم کرده اند.

 

معصومه ذوالفقاری، خواهر بزرگتر و مدیرعامل شرکت تعاونی گلیم روژین در معرفی خود می گوید: متولد سال 57 هستم و دوران کودکی من با شیطنت و بازیگوشی سپری شد تا آنجایی که در دوران تحصیلی در مقطع راهنمایی به دلیل اینکه نمی توانستم فضای مدرسه را تحمل کنم؛ ترک تحصیل کردم.

 

وی با اشاره به اینکه مادرم در هنر گلیم بافی استاد بود و در منزل این کار را انجام می داد، می افزاید: پس از ترک تحصیل در کنار مادرم با این هنر آشنا شدم و حدود هفت سال گلیم بافی می کردم و البته چون متنبه شده بودم همزمان ادامه تحصیل هم دادم.

مدیرعامل شرکت تعاونی گلیم بافی با بیان اینکه پس از اخذ مدرک دیپلم به عنوان حسابدار در فروشگاه قطعات و ماشین آلات کشاورزی مشغول به کار شدم، ادامه داد: من در انجام امور محوله موفق بودم و همه مشتری ها از عملکرد من رضایت داشتن برای همین با خودم فکر کردم چرا من برای خودم کار نکنم؛ از همان زمان فکر راه اندازی مجموعه کوچک گلیم بافی با توجه به تجربه کاری که داشتم، به ذهنم خطور کرد.

 

وی با بیان اینکه انسان ها به دو دسته رهرو بودن و رهبر بودن تقسیم می شوند، نقطه مثبت موفقیت خود را رهبر بودن اعلام می کند و می گوید: پس از تلاش و تحقیق فراوان در سال 85 با کمک اعضای خانواده موفق به ثبت شرکت تعاونی گلیم بافی شدیم و کار خود را از اتاق کوچک منزل پدری و با سرمایه 105 هزار تومانی شروع کردیم.

 

ذوالفقاری می گوید: تا سال 89 کسب تجربه می کردیم و موفقیت و سود مناسبی نداشتیم تا اینکه در یک دوره آموزشی که از سوی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، شرکت کردیم و این حضور جهش خوبی در شناخت بازار، مدیریت تولید، مشتری مداری و شرکت در نمایشگاه ها بود.

 

وی با بیان اینکه تا قبل از سال 89 فقط اعضای خانواده بافندگی می کردیم، از جذب 50 بافنده حرفه ای پس از آن خبر داد و اضافه کرد: با حضور این تعداد بافنده، تولید کارگاه افزایش یافت و با حضور در نمایشگاه های سراسری موفق به فروش صنایع دستی خود شدیم.    

 

این بانوی کارآفرین که فارغ التحصیل رشته مدیریت آموزشی است، با اشاره به اینکه در حال حاضر برای بیش از 150 بافنده زمینه اشتغال را فراهم کرده ایم، ادامه می دهد: بافندگان از ما سفارش می گیرند و کار را در منزل انجام می دهند.

ذوالفقاری به برخی مشکلات این حوزه اشاره می کند و با بیان اینکه تأمین مواد اولیه از سایر استان ها و نبود قالیشویی تخصصی در استان، علاوه بر تحمیل هزینه های گزاف، سرعت کار را کند می کند، می افزاید: اگر زمینه ای فراهم شود که بتوانیم مواد اولیه را از داخل استان تهیه کنیم، مطلوبیت کار بیشتر می شود.

 

وی توسعه صادرات را یکی دیگر از نیازها برای رونق این صنعت بیان می کند و با اشاره به اینکه صادرات ما به دیگر کشورها موردی است، می گوید: صادرات موردی و محدود برای اثری که نشان اصالت یونسکو را در سال 2012 دریافت کرده و موفق به دریافت استاندارد ملی شده؛ قابل قبول و رضایت بخش نیست.   

 

مدیرعامل شرکت تعاونی گلیم بافی به موفقیت های خود اشاره می کند و می افزاید: کسب عنوان کارآفرین برتر استانی طی چهار دوره متوالی از سال 90به بعد، کسب عنوان تعاونی برتر استانی چهار دوره، کسب عنوان هنرمند و صنعتگر برتر کشوری، کارآفرین برتر کشوری سال 90 و کسب عنوان برتری در همایش کشوری بانوی بصیر در دفتر موفقیت های خانواده ما ثبت شده است.

 

مهین ذوالفقاری، نائب رئیس شرکت تعاونی گلیم بافی که در حال حاضر مربی کلاس های آموزشی گلیم بافی و تابلو فرش است هم در ادامه گزارش ما و در معرفی خود می گوید: متولد سال 66 و دارای مدرک کارشناسی علوم تربیتی هستم و از 15 سالگی به دلیل علاقه ام به کار بافندگی، به سمت گلیم بافی ترغیب شدم.

 

وی با بیان اینکه در سال 92 موفق به دریافت مجوز آموزشگاه آزاد هنری شدیم، اظهار می کند: از سال 92 تاکنون حدود 200 هنرجو و کارآموز از کلاس های آموزشی گلیم بافی، تابلو فرش و سفره کردی ما بهره مند شده اند.

وی در خصوص اصالت سفره کردی می گوید: سفره کردی یک نوع گلیم با بافت پیچ منحصر به عشایر خراسان شمالی است که یک هنر خاص از بافته‌های داری منحصر به فرد زنان کرد عشایر و به عنوان هنری وصف ناپذیر مطرح است که نمادهای اشتیاقی و ذوق و احساس آنان نسبت به طبیعت و تاریخ قومی و فرهنگی را در خود جای داده و نقش‌های بافته شده نشان از عظمت فرهنگ، هنر، باورها، آداب و رسوم، و تاریخ پر فراز و نشیب قومی کردهای این دیار را به همراه دارد.

 

ذوالفقاری با اشاره به اینکه نمادها در سفره کردی همگی بیانگر کرامت قومی و احترام به طبیعت است، توضیح می دهد: نگاره و نقوش سفره کردی در واقع نقش‌های کهنی است که در نوع خود بی نظیر است و  نقش های بافته شده در این هنر بیشتر حیوان و انسان است، نمادها در سفره کردی بیشتر نماد نوع زندگی و معیشتی و سیستم اجتماعی و فرهنگی کردهای این دیار را در خود جای داده است.

 

این بانوی فعال و هنرمند با بیان اینکه هنرجویان در دوره های آموزشی با ابزار و مواد اولیه، اصول چله کشی، کوجی بندی و پود و ثُبوت آشنا می شوند، می گوید: هنرجویان معمولا طی دوماه و با گذراندن 40 ساعت آموزش، می توانند موفق به بافت گلیم و تابلو فرش شوند.

 

مریم ذوالفقاری، کوچکترین عضو شرکت تعاونی گلیم بافی است که به عنوان مدیر داخلی شرکت فعالیت می کند و می گوید: متولد سال 68 هستم و در حال حاضر در مقطع کارشناسی رشته کامپیوتر تحصیل می کنم.

 

وی با بیان اینکه مشوق اصلی خانواده ما در گرایش به گلیم بافی، مادرم بود؛ اضافه می کند: مادرم به عنوان یکی از عشایر این سرزمین، با هنر زیبای خود همه خانواده را علاقه مند و مشتاق به کار گلیم و قالیچه کرد.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه ثبت نام از هنرجویان، انجام کارهای اداری شرکت، پیگیری صدور گواهینامه های آموزشی هنرجویان از فنی و حرفه ای و هماهنگی برنامه ها و حضور در نمایشگاه ها به عهده من است، اظهار می کند: همه ما تلاش می کنیم تا بتوانیم با افزایش تولید و توسعه چرخ اقتصادی خانواده و جامعه، نقش قابل توجه ای در ارتقای هنر و صنایع دستی اصیل ایرانی داشته باشیم.

 

امید است با توسعه صادرات صنایع دستی به سایر کشورها و رونق بازار فروش این محصول فراتر از مرزها و افزایش قدرت خرید مردم برای استفاده کاربردی از هنر صنایع دستی و همچنین حمایت همه جانبه مسئولان مربوطه، بتوان روز به روز شاهد موفقیت بیش از پیش فعالان این حوزه بود.

 

گزارش: نیستانی

عکاس: علی رازی 

کد خبر 561511

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha