رنج و گنج پوست انداختن از یادگیری «علوم اسلامی» تا « طب سنتی»

خبرگزاری شبستان: اعتقاد به این نکته که باید طب سنتی اسلامی را احیاء کرد و بر اساس آن بسیاری از بیماری ها را درمان کرد، ماحصل رنج و گنج پوست انداختن از یادگیری علوم اسلامی تا طبیب حاذقی شدن برای این روحانی عطار است.

خبرگزاری شبستان - البرز

 

این روزها یکی از بحث های قوی و متداول در علم پزشکی مبحث طب سنتی است. صرف نظر از این که این علم از طرف چه کسانی و با چه هدفی در حال رشد و تسری در بخش های مختلف زندگی عموم مردم است، می توان گفت که این مبحث به عنوان یکی از مهمترین مباحث مطرح روز است، که مردم به آن روی آورده اند. این علم، زمان طبابت ابوعلی سینا با عنوان طب سینا و به تدریج در زمان قرن اخیر با عنوان طب اسلامی رواج و متداول شد.

 

وامّا؛ بارقه این جریان به تناسب داروهای شیمیایی و رشد بیماری های غیر معمول از جمله سرطان ها به گونه دیگری رقم خورد و مورد بی توجهی قرار گرفت، هرچند به جرأت باید گفت، که آسیب هایی را طب سنتی به دلیل ورود افراد ناآگاه به پیکره بهداشتی و پزشکی و حتی باورهای مردم ایجاد کرد.

 

به تدریج با افزایش بیماری ها و ناامیدی مردم از داروهای شیمیایی و هزینه های بالای درمان، بار دیگر مردم به طب سنتی رجوع کردند. بادکش ، انداختن زالو، حجامت، دمنوش های گیاهی و هزاران نسخه در طب سنتی توانست روند پزشکی و درمان بیماران را تغییر دهد.

 

در میان دکترهای حاذق و توانمند در طب سنتی، اساتیدی هستند که هر یک با مطالعه عمیق و شبانه روزی و یافتن تجربیات خاصه سعی و اهتمام خود را بر مداوای بیماران گذاشتند.

 

یکی از این پزشک های طب سنتی ، حجت الاسلام یدالله عقیقی هما است. که امروز به عنوان استاد دانشگاه در مغازه کوچک و محقر خود در منطقه قدیمی دولت آباد در کرج مشغول طبابت است.

 

هنوز به محل طبابت یا مغازه این پزشک طب سنتی نشده ام که پسربچه کم سن و سالی دست پدر را گرفته است و ملتمسانه می گوید، مادرم اینجا دیگر خوب می شود؟ همزمان با آن ها وارد مغازه می شوم. کودک به سمت مادر می دود و او را در آغوش می گیرد. مادر با چشمان مهربان کودکش را می نگرد.

 

برای آشنایی با عملکرد این طبیب روحانی، همچون بیماران دیگر وقت گرفته ام و در نوبت خودم می نشینم. نگاه ام از محیط مغازه که به واقعه داروخانه روحانی عطار است، برداشته نمی شود. از سنبل الطیب، دمنوش ها تا عسل گون و ... دور تا دور مغازه را گرفته است.

 

روحانی طبیب از بیمار می خواهد که زبانش را نشان دهد. سپس به واسطه پارچه ای نبض بیمار را می گیرد.

 

 

می پرسد: چند وقته این مشکل را دارید و در عین حال به انگشت دست زن نگاه می کند. زن مایوس و ناامید از درمان می گوید: ما از تهران امروز اومدیم خدمت شما و این تغییر شکل استخوان های دست و پاهایم از سال گذشته به دلیل تشخیص بیماری آرتروز است.

 

عطار می گوید: زیاد از آب استفاده می کنید؟ زن بی درنگ می گوید نه خیلی ولی خب. عطار رو به همسر زن می کند و می پرسد: خانم شما وسواس داره و زیاد به آب دست می زند درست است؟

 

مرد نگاهی به همسرش می اندازد و پاسخ مثبت اش باعث می شود، ملاّ عطار برخیزد و برود سراغ کتاب هایش.

 

همان وقت، این متخصص طب اسلامی و استاد دانشگاه ، برمی گردد و تجویزها را شروع می کند. این ها که می گویم ممنوع است. اینها را نیز باید هر روز استفاده کنید .

 

زن داروها و نسخه ها را می گیرد و می گوید: آیا ممکنه من خوب شوم. این وقت است، که دست نوازش بر سر پسر خردشالش می کشد. طبیب قول می دهد با رعایت قواعدی که گفته است، طی مدت زمان معینی، او درمان پیدا کند.

 

با رفتن آن زن و دو سه بیمار دیگر به سراغش می روم و اجازه می خواهم که مصاحبه انجام دهد. اما وقت و زمان بسیار اندک است. باید برای اقامه نماز به مسجد برود. بعد از ظهر نیز کلاس دارد. با این وجود مختصری سوال اول را پاسخ می دهد و می گوید: زمینه علاقمندی ام به طب سنتی برمی گردد به حرفه جد مادری و پدری و علاقه ای که به واسطه آنان در من بوجود آمد. به واقع یکی از دلایل اصلی که به سمت علوم اسلامی آمدم، همین بحث طب سنتی بود.

 

 

وی ادامه داد: مشتاقانه با باور به این مهم که طب سنتی ریشه علمی اش در علوم اسلامی است، وارد حوزه علمیه همدان شدم.

 

این استاد دانشگاه خاطرنشان شد: آن جا از محضر آیت الله دامغانی بهرهمند شدم و تلمذ کردم و ایشان با توجه به آشنایی بالایی که از طب اسلامی داشتند، بسیاری مسائل را در خصوص این علم برای من بیان کردند و آن ها را آموختم.

 

حجت الاسلام عقیقی ادامه داد: در ادامه روند تحصیل و یادگیری ام، بزرگانی دیگری چون آیت الله مروارید، آیت الله فقیه سبزواری و آیت الله آل اسحاق راهگشای من در این مسیر بودند.

 

وقت را بسیار مغتنم می شمارد و در کلام آخر برای پایان بخشیدن به این گفتگو می گوید: در حال حاضر در کنار مداوای بیماران در حوزه و دانشگاه و بعضی موسسات فرهنگی تدریس می کنم.

 

نکته آخری را که در لابه لای آماده سازی داروها برایمان می گوید، این است، که باید طب سنتی اسلامی را احیاء کرد و بر اساس آن بسیاری از بیماری ها را درمان کرد و راه خوب زیستن را با خوب خوردن، درست خوردن و مراقب های لازم از جشم در جامعه تبیین کرد.

 

رنج و گنج پوست انداختن از یادگیری علوم اسلامی تا طبیب حاذقی شدن، بحثی است، که این روحانی عطار را برای باورهایش که احیاء طب سنتی است، استوار نگاه داشته است.

 

کد خبر 561613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • عقیقی هما IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
    7 0
    سلام، با تشکر و تقدیر از حسن توجه این خبرگزاری عجالتا حاج آقا علاوه بر طبابت کار درست کردن عقیق و ذکر دها رو هم انجام می دهند آن را هم قید بفرمایید. البته اگر صلاح دونستید.