سهم اشتغال استان در بخش کشاورزی بیش از دوبرابر میانگین کشوری است

خبرگزاری شبستان: مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: بر اساس اطلاعات مرکز ملی آمار ایران، یکی از توانمندی‌های خراسان شمالی، اشتغال در بخش کشاورزی است و سهم اشتغال در این بخش بیش از دو برابر میانگین کشوری است.

به گزارش خبرگزاری شبستان  به نقل از روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی، «نوری» مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان به همراه مدیران اتحادیه و تعاونی های مرزنشین با مهندس «اكبري» نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم و راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی ديدار كردند و در این نشست که در دفتر نماينده مجلس برگزار شد؛ نوری، گزارشی از عملکرد و برنامه های آتی این اداره کل در حوزه اشتغال و بخش تعاون تشریح کرد.


وی حضور مهندس اکبری در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی را فرصت مغتنمی برای استان دانست و گفت: بر اساس اطلاعات مرکز ملی آمار ایران، یکی از توانمندی‌های استان، اشتغال در بخش کشاورزی است و سهم اشتغال در این بخش بیش از دو برابر میانگین کشوری است.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی بیان داشت: بر اساس این آمار، سهم خراسان شمالی از اشتغال در بخش کشاورزی حدود ۴۰ درصد است که این رقم در سطح کشور ۱۶.۱ درصد به ثبت رسیده است.


نوری افزود: همچنین بر اساس اطلاعات مرکز ملی آمار ایران طی سال ۹۴، سهم خراسان شمالی از اشتغال در بخش خدمات ۳۶.۱ بوده است و این رقم در سطح کشور ۵۱.۵ درصد گزارش‌شده است این در حالی است که ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خوبی در استان برای ایجاد اشتغال در بخش خدمات به‌ویژه در صنعت گردشگری وجود دارد.


وی با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های  استان در بحث گیاهان دارویی و انتخاب آن از طرف کانون کار آفرینان کشور به عنوان پایلوت گیاهان دارویی گفت: این بحث عملیاتی و به استان در اتاق بازرگانی ایران دفتر ویژه ای تخصیص داده شده که موضوعات مربوطه پیگیری شود.


نوری اظهارداشت: یکی از گیاهان با ارزش اقتصادی گل محمدی است که صرفه اقتصادی تولید آن با توجه به بومی بودن و ارزش اسانس آن در بازار جهانی تولید، باید مورد توجه مسئولان حوزه اقتصادی و کشاورزی باشد.


وی در خصوص مشکلات مربوط به تعاونی مرزنشینان هم گفت: تصمیمات اخیر کارگروه متشکل از  وزارت جهاد کشاوری، صنعت و معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص حذف معافیت های وارداتی از  71 کالا به 41 کالا مشکلات زیادی را برای مرزنشینان به وجود آورده است و همچنین مشکلات مربوط به صدور کارت الکترونیکی و نیز بحث معافیت های مالیاتی تعاونی های مرزنشین از جمله مواردی است که نیاز به پیگیری در مراجع بالا دستی است.


در ادامه مدیران اتحادیه و تعاونی های مرزنشین در خصوص مشکلات موجود از جمله مشکلات مربوط به صادرات کالا، معافیت مالیاتی و صدور کارت الکترونیکی و... به ایراد سخن پرداختند.


در ادامه مهندس اكبري گفت: در زمینه توسعه کشت گیاهان داروئی در استان تمام تلاشمان را بکار می گیریم تا مشکلات پیش رو رفع شود و همچنین در کنار مرزنشینان هستیم و از طریق فراکسیون مرزنشیان در مجلس مشکلات مطرح شده  را پیگیری کنیم.


وي  در پايان آمادگی خود را جهت پیگیری مشکلات و راهکارهای پیشنهادی در راستای تقویت بیشتر تعاونی های مرزنشین اعلام کرد.

 

کد خبر 562448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha