ساماندهی بافت تاریخی روستای کلایه در منطقه الموت

خبرگزاری شبستان: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: به منظور حفاظت و جلوگیری از تخریب معماری بومی و بافت تاریخی روستای کلایه در منطقه الموت غربی، بخشی از بافت این روستا با مشارکت اهالی مرمت و ساماندهی شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قزوین به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، محمد علی حضرتی بیان کرد: روستای تاریخی کلایه در منطقه الموت غربی یکی از زیباترین روستاهای پلکانی است که به لحاظ گونه شناسی معماری بومی، دارای بافت ویژه و منحصر به فردی بوده و اصالت های روستایی در این منطقه حفظ شده است.

 

وی ادامه داد: در بافت روستای تاریخی کلایه مانند روستای ماسوله، همجواری واحدهای مسکونی در شیب تند روستا نمایی پلکانی را ایجاد کرده به طوری که بام یک خانه حیاط خانه دیگر است و به دلیل تکنیکهای قدیمی و استفاده از مصالح کاهگلی در این نوع ساخت و ساز، ابنیه روستا در معرض تخریب و آسیب جدی قرار دارند که طی بررسی‌های صورت گرفته و با توجه به لزوم حفاظت از الگوهای سنتی معماری روستاها، عملیات ساماندهی و مرمت بخشهایی از بافت روستای کلایه از اوایل اردیبهشت ماه سال جاری در دستور کار کارشناسان فنی این اداره قرار گرفت .

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در خصوص مراحل پروژه ساماندهی این روستا افزود: زیرسازی و عایق‌ بندی بام‌ های بخشی از بافت کلایه برای جلوگیری از نفوذ رطوبت و تخریب سقف با تأمین هزینه از محل اعتبارات دولتی و نظارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با مشارکت اهالی روستا و مالکان خانه‌ ها، در عملیات مرمت و ساماندهی بافت روستا انجام شده است.

 

وی از بازسازی کامل امامزاده روستای کلایه در کنار ساماندهی بافت روستا خبر داد و گفت: در حاشیه عملیات مرمتی بافت تاریخی این روستا، بازسازی کامل و ساماندهی فضای پیرامون بنای امامزاده کلایه هم با نظارت و تأمین هزینه از سوی این اداره کل در دست اجرا است.

 

حضرتی خاطرنشان کرد: بهترین روش در توسعه گردشگری روستاها توجه ویژه به الگوهای سنتی بافت روستا و حفاظت از اصالت منظری آنها است که امیدواریم با تامین اعتبارات لازم و اجرای اقداماتی از این دست بتوانیم گامی موثر به منظور حفظ معماری بومی و سنتی روستاها برداریم.

 

گفتنی است روستای کلایه یکی از روستاهای دهستان الموت بالا است که به سبب برخورداری از طبیعتی بکر و دست نخورده و استفاده از الگوهای معماری سنتی در سال 1393 با شماره 31082 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است .

کد خبر 562534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha