مشارکت های مردمی تنها حامی سازمان اوقاف در آبادنی و عمران امامزادگان

خبرگزاری شبستان: معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف گفت: اعتبارات و منابع مالی ساخت و ساز، عمران و مرمت امامزاده ها تنها از جذب مشارکت های مردمی در قالب طرح مودت تامین شده است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، نشست خبری روز ملی تکریم و بزرگداشت امامزادگان صبح امروز با حضور حجت الاسلام احمد شرفخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه و جمعی از اصحاب رسانه در سازمان اوقاف برگزار شد.

وی با بیان اینکه پنجم ذی القعده در تقویم ملی روز تکریم امامزادگان نام گرفته است، گفت: سازمان اوقاف با توجه به تدبیر مقام معظم رهبری چشم اندازی را بر اساس چشم انداز نظام جمهوری اسلامی طراحی کرده است، این چشم انداز به عنوان سند بالادستی سازمان جهت قطب فرهنگی شدن آستان مبارک امامزادگان و بر اساس اهداف کلان و راهبردها و راهکارها طراحی شده است.

حجت الاسلام شرفخانی خاطرنشان کرد: بر اساس این چشم انداز برنامه های پنج ساله استانی طراحی و ابلاغ شده تا بخش عمده ای از زیرساخت های امامزادگان را به سمت قطب فرهنگی شدن هدایت کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف با اشاره به دو رویکرد در این چشم انداز اظهار داشت: آماده سازی زیرساخت های عمرانی و آبادانی در آستان مبارک امامزادگان بر اساس ضرورت ها طراحی شده بر این مبنا که در هر سال ساخت و ساز تعدادی از بقاع متبرکه در نظر گرفته می شود.

وی با بیان اینکه عملیات عمرانی و فعالیت های توسعه ساختمان 1999 امامزاده و بقعه در سال جاری در سراسر کشور انجام شده است، تصریح کرد: در این راستا تعمیر و مرمت 30 هزار و 59 امامزاده در دستور کار قرار گرفته است.

حجت الاسلام شرفخانی با بیان اینکه اعتبارات و منابع مالی ساخت و ساز امامزاده ها از جذب مشارکت های مردمی در قالب طرح مودت تامین شده است، تاکید کرد: در این طرح از ظرفیت های مردمی برای آبادانی و مرمت امامزادگان استفاده می شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف با بیان اینکه هر سال دولت بودجه ای را جهت حمایت از ساخت و ساز مساجد و بقاع متبرکه در نظر می گیرد، گفت: در سال جاری 50 میلیارد تومان برای این امر در نظر گرفته شده بود ولی تاکنون تخصیص داده نشده است این در حالی است که سال گذشته 70 میلیارد تومان بودجه حمایت از مساجد و بقاع متبرکه در نظر گرفته شده بود که آن هم تخصیص داده نشد.

وی با بیان اینکه مشارکت های مردمی در بخش ریالی و خدماتی استفاده خواهند شد، گفت: چهار هزار میلیارد تومان در سال 94 و 95 از طریق جذب مشارکت های مردمی در بخش زیرساخت های امامزادگان و بقاع متبرکه هزینه شده است.

حجت الاسلام شرفخانی ادامه داد: علاوه بر جذب مشارکت های مردمی در طرح مودت، 40 درصد هزینه ها از طریق غبارروبی امامزادگان و نذورات استفاده می شود این در حالی است که تمام عواید بقاع متبرکه از نذورات و کمک های مردمی در خود امامزاده ها هزینه می شود و سازمان اوقاف در صرف هزینه ها دخالتی ندارد بلکه در درصد بندی و ساختار مدیریتی تمام این درآمدها دخالت می کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف افزود: بر این اساس 40 درصد در بخش عمران، 30 درصد هزینه های جاری، 20 درصد فعالیت های فرهنگی و 10 درصد صرف هزینه های مدیریتی می شود.

وی با بیان اینکه مدیریت امامزادگان به صورت هیئت امنایی و مردمی صورت می گیرد، خاطرنشان کرد: تعدادی خادمان ثابت که ماهیانه حقوق دریافت می کنند نیز در این امامزادگان مشغول به کار هستند.

حجت الاسلام شرفخانی با اشاره به رویکرد نرم افزاری و مباحث مدیریتی و فرهنگی امامزادگان اظهار کرد: راه اندازی مراکز قرآنی و فرهنگی در 280 بقعه و امامزاده با هدف برپایی برنامه های قرآنی از دیگر رویکردهای مباحث فرهنگی در امامزادگان می باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف اجرای طرح نوروزی آرامش بهاری، بصیرت عاشورایی و نشاط معنوی را در مناسبت های مختلف از جمله این برنامه ها دانست و بیان داشت: آماده سازی زیرساخت های فرهنگی، راه اندازی کتابخانه ها و مراکز آموزش در امامزادگان همچنین استفاده از ظرفیت فضای مجازی و حضور روحانیت جهت نماز جماعت، پاسخگویی به سوالات مردمی و گفتمان های دینی در قالب طرح حلقه های معرفت از دیگر برنامه های مراکز فرهنگی قرآنی بقاع متبرکه می باشد.

 

کد خبر 563881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha