بافت تاریخی یزد میراثی از زندگی پایدار است

خبرگزاری شبستان: ارزیاب یونسکو با اشاره به بازدید خود از آثار جهانی در یزد گفت: بافت تاریخی یزد میراثی از زندگی پایدار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، ماریانا کوریا، ارزیاب یونسکو و رئیس دانشگاه پرتغال امروز (3 شهریور) در نشست بررسی ثبت جهانی بافت تاریخی یزد در استاندار یزد با اشاره به سفرهای خود به ایران و یزد گفت: سفر به ایران برای من خوشایند است و هر بار که به ایران سفر می کنم میراث فرهنگی و کار مردم من را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

وی افزود: مردم یزد دارای ویژگی خاصی هستند که در هر میدان و محله مهمان نوازی کردند و اشتراک گذاری داشتند و حتی غذا برای ما پیش کش کردند.

 

این ارزیاب یونسکو خاطرنشان کرد: همه سایت های جهانی از گواتمالا، هندوراس و برزیل هر کدام ویژگی های خاص و به خصوصی به خود دارند که میراث ملموس و ناملموس از جمله آنها است و آنچه که مهم است نگهداری از این میراث ها است که باید مواظب آن باشند.

 

کوریا بیان کرد: کیفیت زندگی ما مهم است امام مهمتر این است که در برابر فاجعه طبیعی چگونه عمل می کنیم و آموزش و تربیت می تواند امری موثر در بهبود آن باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: پاسداری از ارزش های شهر تاریخی یزد از وظایف شما مسئولان است و میراث فرهنگی و ذات و روحی که در همه مشترک است این ارزش های یک شهروند است.

 

این ارزیاب یونسکو تصریح کرد: هر سایت جهانی که می خواهد ثبت شود با یکدیگر متفاوت است و همگی خواهان ثبت جهانی هستند ولی در این راستا فقط فیزیک موجود کافی نیست بلکه باید ارزش جهانی و استثنایی داشته باشد و برای همه جهان ارزش باشد و برای این که هر اثری ثبت جهانی شود این انتظاری برای سایت و جهانی شدن است.

 

کوریا ادامه داد: زمانی که اثری جهانی شد بدین معنی است که تمام جهان آن را میراث خود می دانند.

 

وی با اشاره به بازدید خود از قنات یزد و باغ دولت آباد یزد گفت: حضور در این میراث جهانی احساس زندگی در صدها سال پیش به من داد و در زمان سفر کردم که این ارزش دقیقا ارزش والای جهانی است که دقیقا در هر جایی که ثبت جهانی می شود باید این حس را داشته باشیم.

 

این ارزیاب یونسکو ادامه داد: پس از ثبت آثار تاریخی تنها فیزیک آن موثر نیست بلکه بایستی فراتر از آن عمل کرد و پس از نگهداری آن در راستای زنده ماندن ارزش ها و حفاظت از آنها نیز باید گام برداشت که در این راستا نیز آموزش و پرورش و دانشگاه ها نقش عمده دارند.

 

کوریا بیان کرد: این که از گذشته درسی برای معاصر و آیندگان داشته باشیم نقش تک تک ما حیاتی می شود که امتداد توسعه پایدار را از کودکی باید آغاز کنیم و نقش آموزش را درک کنیم.

 

وی افزود: یکی از مشکلات امروز در خصوص ثبت جهانی در زمینه نگهداری پس از آن است زیرا ما معتقدیم پس از ثبت جهانی نیز باید وحدت مسئولین برای نگهداری آن حفظ شود و این را نگهداری کنند.

 

کد خبر 568710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha