با بخش نامه های سازمانی نمی توان علم جدید تولید کرد

کارشناس علوم اجتماعی، با تاکید بر اینکه علم جدید محصول انسان جدید است، اظهار داشت: با بخش نامه و ابلاغه های نهادها و سازمان ها نمی توان به تولید علم جدید پرداخت.

به گزارش خبرنگار شبستان، نشست تخصصی "نقش نخبگان و تشکل های دانشجویی در تحول علوم انسانی" در بخش "قرآن، بنیان تحول در علوم انسانی" نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، با سخنرانی تعدادی از نخبگان و فعالان تشکل های دانشجویی برگزار شد.

 

 

محمدحسین شهرستانی، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم اجتماعی، در این نشست با اشاره به اینکه بحث جدی درباره تحول درباره علوم انسانی، سابقه دوازده ساله ای دارد، اظهار داشت: این رویکرد دانشجویی فراتر از نظام رسمی دانشگاهی کشور بوده که دغدغه دانشجویان شده بود.

 

وی مدعی شد که به دلیل مقتضیات خاص دوره اول انقلاب، هر چند آن موقع نیز این بحث تحول در علوم انسانی مطرح بود، اما به طور جدی پیگیری نشد.

 

 

شهرستانی با بیان اینکه بحث کلی دراین باره، در مقابله و واکنش به جریان روشنفکری دهه 70 شکل گرفته است، ادامه داد: فضای دانشجویی نخستین فضایی بود که این جریانات نیز در آنجا شکل گرفت و نهادهای رسمی به نوعی جبهه منفی در مقابل این جریانات دانشجویی داشتند.

 

 

وی به گسترش این گفتمان ها به تدریج در میان دانشجویان اشاره کرد و گفت: این بحث ها از حالت نخبگی و خلاقانه خارج شد و به نوعی سرفصل طراحی ها و برنامه های نهادهای رسمی کشور شد و کم کم زاویه اش عرض گشته و از مقابله با گفتمان های روشنفکری جدا شد.

 

 

شهرستانی معتقد بود که بحث تحول در علوم انسانی کم کم به صورت کالایی مدیریتی قرار گرفت و از حالت دیالوگ با جریان های روشنفکری خارج شد و به نوعی آسیب دید؛ هر چند آن جریان دانشجویی هنوز زنده است.

 

 

وی با اشاره به اینکه در حوزه عمومی تفکر و بدون پیش شرط و بدون دغدغه اینکه نظام سیاسی از ما چه می خواهد، باید این جریان تحول را در پیش گرفت، ادامه داد: در این صورت است که می توان این نهضت را به صورتی اصیل پیش برد.

 

 

شهرستانی مدعی بود که هر علم جدیدی، محصول انسان جدید و تحولات اجتماعی جدید است، نه محصول برنامه های سفارشی نهادها، و در این باره گفت: نهادهای دولتی نمی توانند علم جدید به وجود بیاورند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد که باید توجه داشت که با یک برنامه ریزی کوتاه و طولانی مدت و در یک موسسه و نهاد، علم متحول نمی شود و این نگاه به تحول گویا حتی خودش یک نگرش پوزیتیوستی است.

 

پایان پیام/

کد خبر 57084

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha