سالانه ۷ هزار نفر بر اثر عوارض ناشی از آلودگی هوا در ایران جان خود را از دست می دهند

خبرگزاری شبستان:ایازی با بیان اینکه سالانه ۷ هزار نفر بر اثر عوارض ناشی از آلودگی هوا در ایران جان خود را از دست می دهند، تصریح کرد: علاوه بر تلفات انسانی هزینه بالایی نیز به نظام سلامت کشور تحمیل می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی شبستان، ایازی، در مراسم رونمایی از کتاب آلودگی هوا و سلامت انسان و گردهمایی بررسی آلودگی هوا و سلامت 25 میلیون ایرانی گفت: آلودگی هوا از دغدغه های مهم زندگی بشر است که همواره مطرح شده و مورد بحث بوده است.

 

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه باید درباره اقدامات و وضعیت آلودگی هوا بیشتر بررسی کنیم، ادامه داد: در حال حاضر در حوزه کیفیت هوا وضعیت مناسبی نداریم.

 

وی با اشاره به برگزاری اجلاس پاریس و نشست G20‌ و تعهداتی که در قالب آن کشورها برای کاهش آلودگی هوا باید انجام دهند، تصریح کرد: باید ببینیم دولت ها و واحدهای سیاسی متعهد به اجرای توافقات این سازمان های بین المللی خواهند بود یا نه.

 

ایازی با بیان اینکه سالانه 7 هزار نفر بر اثر عوارض ناشی از آلودگی هوا در ایران جان خود را از دست می دهند، تصریح کرد: علاوه بر تلفات انسانی هزینه بالایی نیز به نظام سلامت کشور تحمیل می شود.

 

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه باید به عنوان مدیریت نظام سلامت هزینه های آلودگی هوا را تقبل کنیم در حالی که نقشی در ایجاد آن نداشته ایم، تصریح کرد: مسئولیت ما به عنوان مدیریت نظام سلامت این است که باید در زمینه آلودگی هوا اطلاع رسانی کنیم.

 

وی با اشاره به مراکز متعهد سنجش آلودگی هوا در کشور تاکید کرد: شهرداری تهران، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان هوانشناسی هر کدام مراکز سنجش آلودگی هوا دارند اما متاسفانه ناهماهنگی در آنها وجود دارد.

 

ایازی با بیان اینکه بر اساس مصوبه شورای عالی سلامت باید مراکز سنجش آلایندگی هوا در شهرهای بالای 300 هزار نفر جمعیت ایجاد شود، خاطرنشان کرد: این مراکز مردم را در جریان وضعیت و کیفیت هوا قرار خواهند داد.

 

وی افزود: برگزاری جلسات مشابه و نگارش کتاب هایی نظیر آلودگی هوا و سلامت انسان می تواند دغدغه ها را در حوزه آلودگی هوا و تاثیرات آن بیان کند تا مردم به فکر بیفتند.

 

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه یک و نیم میلیون خودرو موجود در کشور امروز به 17 میلیون خودرو افزایش یافته است، تاکید کرد: در حال حاضر سه میلیون خودرو در تهران تردد می کنند که این تعداد خودرو متناسب با معابر پایتخت نیست و این خود یک دغدغه جدی شده است.

 

ایازی با بیان اینکه باید تولید بسیاری از خودروهای موجود متوقف شود، تصریح کرد: بسیاری از خودروهایی که تولید می شود از کیفیت و استاندارد لازم برخوردار نیست.

 

وی با اشاره به اینکه در زمان افزایش میزان آلودگی هوا در اورژانس ها ظرفیت پذیرش نداریم، ادامه داد: باید این پیغام مردم به دولتمردان رسانده شود تا در حوزه کاهش میزان آلودگی هوا برنامه ها و طرح های کاربردی ارایه شود.

 

ایازی با بیان اینکه 37 میلیون نفر در معرض مستقیم آلایندگی در شهرهای بزرگ کشور قرار دارند، تاکید کرد: ریزگردها یکی از مسایل جدی در آلودگی هواست که با توجه به شرایطی که در کشورهای عراق، سوریه، عربستان حاکم است باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

 

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه زیرساخت های نظام سلامت پاسخگوی چنین حجمی از نیاز مردم نیست، تاکید کرد: باید شرایط مقابله با الاینده های هوا فراهم شود که در این راستا اجرایی کردن مصوبات شورای عالی سلامت و شورای عالی محیط زیست باید مورد تاکید قرار بگیرد.

 

 

کد خبر 571686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha