جزییات پانزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت اعلام شد

خبرگزاری شبستان: رییس ستاد برگزاری پانزدهمین آزمون سراسری قرآن کریم با بیان اینکه نوزدهم آبان ماه آزمون ویژه کارکنان و بیستم آبان ماه آزمون عموم مردم برگزار می شود، گفت: کارکنان دولت به صورت الکترونیکی نیز می توانند ثبت نام کنند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، نشست خبری پانزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت صبح امروز با حضور حجت الاسلام محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد، حجت الاسلام محمدعلی خسروی، رییس ستاد برگزاری، مرتضی خدمتکار، دبیر ستاد برگزاری مسابقات قرآن و عترت و جمعی از مسئولان برگزاری این مسابقات در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد برگزار شد.

حجت الاسلام محمدعلی خسروی در این نشست با بیان اینکه تنها راه نجات از گرفتاری های بزرگ جامعه امروز بر اساس قرآن کریم ایمان به خداست، گفت: امام خمینی معتقد است قرآن کریم چیزی جز معرفی خدا نیست. همچنین می فرمایند قرآن کتاب آدم سازی است این در حالی است که درد جامعه امروز ما این است که ما از خدا دور افتاده ایم و تنها نقطه اتصال مادیت به معنویت قرآن می باشد.

وی با بیان اینکه هدف ما از ترویج و توسعه قرآن کریم اتصال مردم به خداست، اظهار کرد: برگزاری آزمون سراسری قرآن کریم گامی در جهت نزدیک تر شدن عموم مردم به مفاهیم متعالی قرآن کریم می باشد.

حجت الاسلام خسروی با اشاره به اهداف برگزاری این آزمون تصریح کرد: فراهم ساختن بستر مشارکت و حضور همگانی مردم بزرگترین بزرگترین هدف برگزاری این آزمون می باشد چرا که در مسابقات قرآن اقشار و گروه های خاصی شرکت می کند اما شرکت در آزمون سراسری محدود به گروه خاصی نیست و عموم مردم می توانند در این آزمون شرکت کنند.

رییس ستاد برگزاری پانزدهمین آزمون سراسری قرآن کریم شرکت در این آزمون را محکی بر میزان فهم مردم در قرآن دانست و بیان داشت: ماهیت آموزشی بودن آزمون سراسری دومین هدف برگزاری آزمون می باشد در عین اینکه امری تشویقی و ترغیبی بوده می تواند در کیفیت سبک زندگی مردم موثر باشد.

وی با اشاره به تنوع موضوعات و رشته های آزمون تاکید کرد: این آزمون در 4 گروه و 18 رشته برگزار می شود، گروه حفظ قرآن، گروه ترجمه و مفاهیم، گروه تدبر در قرآن و گروه معارف قرآن و اهل بیت از جمله این گروه ها می باشند.

حجت الاسلام خسروی ادامه داد: حفظ یک، 3، 5، 10، 15، 20، حفظ کل و حفظ جزء 30 از رشته های گروه اول، مفاهیم مقدماتی و تکمیلی بر اساس کتاب سوره صف استاد وکیل رشته های گروه دوم، تدبر در قرآن در دو جزء 29 و 30 از کتاب استاد الهی زاده رشته های گروه سوم و مفاهیم نهج البلاغه، مفاهیم صحیفه سجادیه و اصول و عقاید مبحث امامت از رشته های گروه چهارم می باشد.

رییس ستاد برگزاری پانزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت جهت دهی، هدایت محتوایی  برنامه ای فعالیت های آموزشی موسسات را از دیگر اهداف برگزاری این آزمون دانست و بیان داشت: بیش از چهار هزار موسسه قرآنی در کشور با برگزاری دوره هایی در این آزمون شرکت خواهند کرد.

وی افزود: بودجه موسسات قرآنی از طریق مجلس به دولت ابلاغ شده، دولت به وزارت ارشاد ارجاع داده و معاونت قران و عترت از طریق برگزاری این آزمون و نسبت تعداد شرکت کنندگان موسسات کمک های مالی خود را به موسسات ارایه می کنند.

حجت الاسلام خسروی گفت: موسساتی که بتوانند تعداد بیشتری از قرآن آموزان و نیروهای خود را در آزمون شرکت دهند و موفق به کسب امتیاز شوند کمک های دولتی به این موسسات تعلق خواهد گرفت.

رییس ستاد برگزاری پانزدهمین آزمون سراسری قرآن کریم با اشاره به اینکه این آزمون امسال در یک نوبت و در آبان ماه برگزار می شود، خاطرنشان کرد: افزودن رشته آشنایی با صحیفه سجادیه یکی از ویژگی های این آزمون است، صحیفه سجادیه با محورهای خودسازی، مناجات با خدا و شناخت نفس به بحث اخلاقی می پردازد.

وی با بیان اینکه ما با توجه به نیاز جامعه این بخش را به منابع آزمون افزودیم، گفت: رشته عقاید قرآنی با محوریت امامت نیز رشته دیگری است که امسال برای اولین بار به این آزمون افزوده شده است.

حجت الاسلام خسروی با بیان اینکه سوره صف به عنوان راه شناخت قرآن و ماهیت اعجاز و ویژگی های نزول و علوم قرآن یکی دیگر از ویژگی های این آزمون می باشد، اظهار کرد: بخش کارکنان دولت بخش ویژه این آزمون بوده و بیش از 2 میلیون نفر از کارکنان دولت با کسب امتیاز برتر 28 ساعت آموزش ضمن خدمت دریافت خواهند کرد.

رییس ستاد برگزاری پانزدهمین آزمون سراسری قرآن کریم با بیان اینکه نوزدهم آبان ماه آزمون ویژه کارکنان و بیستم آبان ماه آزمون عموم مردم برگزار می شود، تصریح کرد: کارکنان دولت به صورت الکترونیکی نیز می توانند ثبت نام کنند.

وی ادامه داد: اجرای تمامی مراحل برگزاری آزمون توسط موسسات قرآنی صورت خواهد گرفت و دولت تصدی گری این امر را بر عهده ندارد همچنین مدیران کل ارشاد در سراسر کشور مسئولیت نظارت بر اجرای آن را بر عهده دارند.

حجت الاسلام خسروی گفت: در شهرهایی که تعداد داوطلبان آنها 20 نفر باشد آزمون برگزار خواهد شد، همچنین آزمون شفاهی در مقطع سنی زیر 12 سال پس از آزمون کتبی این مسابقات طی یک هفته انجام خواهد شد.

رییس ستاد برگزاری پانزدهمین آزمون سراسری قرآن کریم با اشاره به جوایز این دوره از مسابقات اظهار کرد: کمک هزینه 20 سفر عمره مفرده به مبلغ یک میلیون تومان به نفرات اول تا بیستم و کمک هزینه 160 سفر به عتبات عالیات از جوایز این دوره از مسابقات می باشد.

کد خبر 572014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha