تنها راه نجات از سرگشتگی، تمسک به قرآن و اهل بیت(ع) است

سید کمال موسوی با بیان این که انسان غربی دچار سرگشتگی و حیرت گشته است، تأکید کرد: تنها راه نجات از سرگشتگی، تمسک به قرآن و اهل بیت(ع) است.

به گزارش خبرنگار شبستان، نشست "هویت‌ شناسی انسان از نگاه قرآن"، شامگاه جمعه در سالن نشست‌ های تخصصی بخش دانشگاهی نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم و با سخنرانی سید کمال موسوی برگزار شد.
موسوی با بیان این که مهم ترین و ارزشمند ترین موضوع برای پژوهش، خداشناسی است، افزود: خداشناسی تنها از راه از وحی امکان دارد؛ زیرا وحی، تجلی حق برای انسان است و با کمک از اهل بیت(ع) میسر می شود.
وی از عدم معرفت به عنوان جهنم انسان یاد کرد و اظهار داشت: در قرآن از انسان با واژه های گوناگونی یاد شده است، اما هر گاه او را با واژه انسان خطاب کرده است، به شرافت وجودی او توجه کرده است که چه بسا برخاسته از دمیده شدن روح حق در انسان باشد.
این کارشناس امور دینی، انسان را آینه ‌دار جمال خداوند دانست و گفت: شرافت انسان به اندازه ای است که قادر است به مقامی دست یابد که آینده تمام نمای الهی گردد.
وی تصریح کرد: خداوند به واسطه عقل، نوری به انسان داده است که به وسیله آن نور، راه را بیابد و وحی، نقشه راه انسان است که خداوند ان را نیز در اختیار انسان قرار داده است.
موسوی گفت: عقل از هست‌ ها و نیست ‌ها سخن می‌ گوید و وحی، از باید‌ها و نباید‌ها و هر دو برای رسیدن انسان به کمال بشری ضروری هستند. وی استعداد را یک موهبت الهی نامید و درباره تفاوت های شخصیت و هویت اظهار کرد: شخصیت و هویت، هر دو انتخاب هستند، اما تفاوت شخصیت و هویت در این است که شخصیت، شامل صفات ثابت و عینی، و هویت، دربردارنده صفات خلوت ماست.
سخنران این نشست در بخشی از سخنان خود از نوجوانی به عنوان سال های بحران هویت یاد کرد و ادامه داد: در این دوران است که هر انسان با سوالات فراوان و بی پاسخی روبرو می گردد و برای حل آن ها تلاش می کند.
وی برای توضیح این مسأله، به کلام شهید مطهری اشاره کرد و گفت: شهید مطهری معتقد بودند که محتوای تمامی آیات قرآن را می توان در پاسخ به پنج سوال اساسی جستجو کرد: از کجا آمده‌ایم؟ در کجا هستیم؟ به کجا می‌رویم؟ چگونه باید باشیم؟ و چه کار کنیم که این گونه باشیم؟
این پژوهشگر حوزه دین، اضافه کرد: شهید مطهری، هویت سالم و متعادل انسان را حاصل پاسخ درست به این پرسش ها می دانست و همواره جوانان را به یافتن پاسخ هایی روشن به این پرسش ها دعوت می نمود. وی با بیان این که دنیا، محل گذراست، اذعان کرد: اگر به سؤالات هویتی خویش پاسخی درست بدهیم، اهداف‌ زندگی ما کانلا دگرگون شده و تغییر می ‌کند.
موسوی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: انسان دارای دو حیات باطنی و ظاهری است که حیات باطنی را تنها با شناخت نسبت خود با حقیقت اهل ‌بیت(ع)، عاشورا، بعثت و مهدویت می توان تعریف کرد.
وی تأکید کرد: هویت اصلی انسان، هویتی باطنی است که فراتر از هویت ظاهری و در ساحتی والاتر از آن جا گرفته است.
این کارشناس امور دینی با اشاره به دیدگاه مکاتب غربی به انسان، افزود: مسیحیت و یهودیت، انسان را گناهکار قلمداد می کنند، لیبرالیسم، انسان را آزاد مطلق می‌داند و برخی مکاتب معتقدند که برخی انسان‌ها خوب و برخی بد هستند، ولی قرآن کریم می‌فرماید ما انسان را خلق کردیم و او هم سرکشی می کند و هم خودکنترلی دارد؛ یعنی انسان دارای اختیار است.
وی تشیع را مذهبی معتقد به اختیار آدمی معرفی کرد و اضافه نمود: آرامش و نشاط، دو ویژگی مهم مؤمنان واقعی و شیعیان راستین است.
موسوی، عرفان‌ های کاذب و نوظهور را از نشانه های دوران آخرالزمان دانست و گفت: بشر امروز و انسان غربی با همه پیشرفتی که دارد، دچار سرگشتگی و حیرت گشته اس و تنها راه نجات از سرگشتگی، تمسک به قرآن و اهل بیت(ع) است.
شایان ذکر است، نشست "هویت شناسی انسان از نگاه قرآن"، به همت مجتمع آموزش عالی پیامبر اعظم(ص) در حالی برگزار شد که جمع کثیری از جوانان علاقمند در این جلسه حضور یافتند و در پایان جلسه به طرح پرسش های خویش پرداختند.

پایان پیام/

 

کد خبر 57271

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha