مشاوره ژنتیک، راهکاری برای جلوگیری از خسارت های جبران ناپذیر

خبرگزاری شبستان: مشاوره ژنتیک یکی از طرح هایی است که می تواند از ایجاد فرزندانی ناسالم در جامعه جلوگیری کرده و با پیشگیری، خسارت های جبران ناپذیر را از بین ببرد.

خبرگزاری شبستان - یزد:

 

ازدواج سنت حسنه ای است که در هر جامعه ای رواج دارد و برای ازدیاد نسل در جامعه ضروری است که در این راستا با توجه به فرهنگ های مختلف این امر به صورت های متفاوت شکل می گیرد.

 

در این راستا در شریعت اسلام نیز بر این امر تاکیدات فراوانی شده است به نحوی که ازدواج سالم و بر اساس تعالیم اسلامی راهی برای تقرب الهی شناخته می شود.

 

ازدواج نخستین سنگ بنای تشکیل خانواده و بالطبع، جامعه و اجتماع است و میزان اندیشه و تدبر در آن در میزان پیشرفت یا انحطاط و صعود یا سقوط جامعه تاثیر دارد.

 

ازدواج دارای آثار و نتایج متفاوت و بسیاری است که از آنها می توان به نیاز ابتدایی از جمله ارضای غریزه جنسی، و نیازهای ذاتی در جامعه مانند تولید و بقای نسل، تکمیل و تکامل انسان، آرامش و سکون، پاک دامنی و عفاف و نتایج متعدد دیگر دست پیدا کرد.

 

در این راستا نسل سالم در هر جامعه ای می تواند جامعه ای سالم و پویا را در بر داشته باشد و این نسل و فرزندان سالم آینده جامعه ای رو به رشد را تنظیم می کند.

 

اما آنچه که مهم است بایستی پیش از ازدواج یک سری اقدامات انجام شود تا بتوانیم در اولین گام این ازدواج و به تبع آن زندگی سالم را تشکیل دهیم.

 

اقداماتی از جمله مشاوره، شناخت طرفین از یکدیگر، نزدیک بودن فرهنگ دو طرف و ... از جمله این شاخصه ها است که می توان زندگانی سالم و بانشاط و مورد توافقی را تشکیل دهیم.

 

مشاوره ژنتیک نیز از راهکارهایی است که به منظور پبشگیری از بیماریهای مختلف جسمی و روانی انجام می شود که در برخی از ازدواج ها ضروری و در برخی از آنها نیز غیر ضروری است ولی بهتر است که انجام شود.

 

در این راستا در سطح کشور طرحی به نام مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج انجام می شود که در آن زوج های جوان پیش از ازدواج به بررسی ابعاد ژنتیکی ازدواج خود می پردازند و با حضور در مراکز مشاوره در خصوص سالم بودن ازدواج خود اقدام می کنند.

 

در استان یزد نیز به صورت خاص این طرح انجام می شود که تاکنون نیز به پیشگیری بسیاری از ازدواج های ناسالم و تولد فرزندان ناسالم منجر شده است.

 

در این راستا با یکی از مسئولین اجرایی استان در این طرح به گفت و گو پرداخته ایم و از فواید این طرح پرسش کرده ایم.

 

جلیل عفتی، مدیر کل بهزیستی استان یزد با اشاره به اهمیت اجرای طرح مشاوره ژنتیک در استان یزد به خبرنگار خبرگزاری شبستان در یزد گفت: طرج مشاوره زنتیک یکی از مهمترین و اثرگذارترین طرح های استانی است که به خوبی می تواند امر پیشگیری را انجام دهد.

 

وی افزود: این طرح به صورت رایگان برای زوج های جوان در استان یزد انجام می شود که در مرحله اول زوج ها با پر کردن فرم ها و حضور در مراکز مشاوره زنتیک تاییدیه می گیرند و با ازدواج های سالم آشنا می شوند.

مدیر کل بهزیستی استان یزد خاطرنشان کرد: ما در ابتدای در استان یزد چهار شهرستان را به صورت پایلوت انتخاب کردیم  و تعداد 600 نفر را غربالگری انجام دادیم که در سطح پیشگیری بسیاری مفید بود. زیرا بیش از 200 مورد سقط درمانی انجام شد.

 

عفتی تصریح کرد: امروز نیز با مشارکت و همراهی کانون سردفتران و اداره کل ثبت اسناد طرح «مشاوره رایگان ژنتیک پیش از ازدواج» را انجام می دهیم.

 

وی ادامه داد: در بحث غربالگری بیماریهای از جمله سقط، فوت فرزند قبل و بعد از تولد در خانواده و فامیل، نقائص حرکتی، اختلالات ذهنی و رشد، اختلالات بینایی، شنوایی، نازایی، بیماری های خونی و قلبی،مورد بررسی قرار می گیرد که به خوبی نیز با حضور کارشناسان و متخصصان انجام می شود.

 

مدیر کل بهزیستی استان یزد گفت: در سال گذشته با توجه به آمارهای ازدواج در استان یزد تعداد بیش از 12 هزار مشواره ژنتیک انجام شد.

 

عفتی با اشاره به مشکلات موجود درا ین طرح گفت: یکی از مشکلات عمده ما در خصوص بیمه های مشمول این طرح است که در مراحل بالاتر در غربالگری میزان حمایت بیمه ها از انجام آزمایشات کمتر می شود که امیدواریم این امر نیز با همکاری بیمه ها حل شود.

 

اما در این راستا آنچه که می تواند در زمینه پیشگیری از بیماری ها و ناتوانی های اجتماعی کمک کند توجه به ازدواج های سالم است که طرح هایی همچون مشاوره رایگان زنتیک از جمله این طرح ها است.

 

زوج های جوان نیز باید با جدی گرفتن این طرح ها از مشکلاتیی که ممکن است بعدها در اثر ازدواج های ناسالم و فرزند آوری با معلولیت های جسمی و روانی ایجاد شود، جلوگیری کنند.

 

شاید این فعالیت ها بتواند از وجود خانواده هایی با فرزندانی معلول و دارای مشکلات جلوگیری کند.

 

گزارش: سید ضیا میررحیمی

کد خبر 574034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha