مراکز فروش داروهای غیرمجاز چاقی و لاغری  شناسایی می شوند

خبرگزاری شبستان: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: مراکزی که اقدام به فروش داروهای گیاهی بی نام و نشان به نام کپسول لاغری و چاقی و اعتیاد به صورت زیرزمینی می کنند شناسایی می شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، کبری ناصری امروز (25 مهر) در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان اظهار کرد: 16 اکتبر روز جهانی غذا است که شعار امسال « آب و هوا در حال تغيير است، كشاورزي و غذا نيز بايد تغيير كند» نامگذاری شده است.

 

وی با اشاره به عملکرد شش ماهه معاونت غذا و دارو در استان، افزود: در این 275 مورد بازرسی از کارخانجات موادغذایی، آرایشی و بهداشتی و کارگاه های مشمول شناسه سایر مراکز تحت نظارت این معاونت انجام شده است.

 

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه در شش ماهه امسال 652 مورد نمونه برداری کنترلی از محصولات غذایی از واحدهای تحت پوشش و نمونه برداری شده قاچاق و سازمان اموال تملیکی انجام شده، گفت: همچنین 154 مورد بازرسی از مراکز آرایشی و بهداشتی از طریق گشت مشترک با سازمان های مرتبط صورت گرفته است.

 

ناصری از معرفی 18 مورد در این مدت به مراجع قضایی خبر داد و تصریح کرد: 46 مورد معدوم و تغییر کاربری کالا شده است.

 

وی با اشاره به صدور و اصلاح 6 مورد پروانه بهره برداری کارخانجات تولیدی مواد غذایی، آشامیدنی و آرایشی بهداشتی در شش ماهه امسال، ادامه داد: همچنین در این 77 مورد پروانه ساخت کاخانجات مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی صدور و تمدید شده است.

 

 معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در مدت یاد شده 23 مورد صدور پروانه مسئول فنی کارخانجات، 22 مورد صدور پروانه تاسیس و شناسه بهداشتی کارگاهی و 26 مورد شکایات رسیدگیثبت و پیگیری شده است.

 

ناصری افزود: در سالجاری تاکنون تعداد یک هزار و 680 مورد نمونه توسط آزمایشگاه کنترل موادغذایی استان آزمون شده است که از این میزان 71.4 درصد فاقد مجوز، 70 درصد قابل مصرف و 30 درصد غیر قابل مصرف و عرضه بودند.

 

وی در خصوص ساماندهی عطاری های مجاز و غیرمجازکه اقدام به فروش داروهای گیاهی می کنند، تصریح کرد: در سه ماهه ابتدای امسال گشت های مشترک و بازدید از عطاری ها رشد خوبی داشته اما در سه ماهه دوم تعداد بازدیدها به دلیل ناهماهنگی کم شده است.

 

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: عطاری ها مجاز به عرضه گیاهان دارویی هستند اما متاسفانه داروهای گیاهی و دست ساز توسط عطاری‌ها به فروش می‌رسد که این امر غیرمجاز و تخلف است و فرآورده های دست ساز ترکیبی تنها باید توسط داروسازان با تایید وزارت بهداشت تولید و تهیه شود.

 

ناصری با اشاره به اینکه داروهای گیاهی در عطاری ها در معرض دید نیستند، افزود: باید مراکزی که اقدام به فروش داروهای گیاهی بی نام و نشان به نام کپسول لاغری و چاقی و اعتیاد به صورت زیرزمینی می کنند شناسایی شوند.

کد خبر 580798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha