سری کاری و بدسلیقگی تبلیغ قرآن را با مشکل مواجه کرده است

فعال عرصه قرآن و رسانه با انتقاد از وضعیت کنونی تبلیغ قرآن گفت: سری کاری و بدسلیقگی تبلیغ قرآن را با مشکل مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار شبستان، محمدرضا وصفی استاد دانشگاه و فعال قرآنی در عرصه رسانه در اولین نشست از سری نشست های قرآن و رسانه و موضوع نشریات قرآنی در جهان گفت: از حدود 15 سال پیش که در لبنان تحصیل می کردم، همیشه این سوال در ذهنم بود که چرا در حوزه رسانه و تبلیغ و پنهان که ادعای صحت و عدم تحریف آن را داریم به اندازه کافی کار نمی کنیم.

وی افزود: آن زمان در لبنان کشتی هایی می آمدند که در آن نمایشگاه تبلیغی و ترویجی دین مسیحیت برپا بود و درآن انواع و اقسام لوازم فرهنگی به مخاطبان عرضه می شد.

وصفی با بیان اینکه در ظرف رسانه هر مظروفی را می توان ریخت گفت: البته این مساله در امر تبلیغی صحیح است ولی در عرصه پژوهش این صادق نیست و نمی توان با رسانه های مدرن به پژوهش بپردازیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه مدل تبلیغ مدرن تفاوت های ماهوی با مدل تبلیغ سنتی دارد و گفت: در مدل تبلیغی سنتی، روحانی در مسجد می نشست تا مردم به سراغش بیایند، اما در مدل های تبلیغی مدرن مثلاً می بینیم که روحانیون در قم و در انظار مردم حضور می یابند و با امر تبلیغ را به میان مردم می آورند.

وی با بیان اینکه باید نشریات تخصصی قرآن همچنان حفظ شود گفت: نشریات قرآنی غالباً تخصصی هستند و باید تقویت شوند اما در کنار آن باید نشریاتی باشند که بتوانند طبقه عموم مردم را در بر بگیرند.

 

وصفی ادامه داد: متاسفانه نشریه های آکادمیک داخلی ماهانه در عرصه بین المللی قابل عرضه است و نه می تواند در عرصه داخلی سطح عموم مردم را پوشش دهد در نتیجه تنها مخاطبان آن، مردم یک دسته خاص از قرآن پژوهان هستند.

این استاد دانشگاه با انتقاد از بدسلیقگی و سری کاری در امر قرآن گفت: همین الان اگر به بخش کودک نمایشگاه بروید کتاب هایی را مشاهده می کنید که همه دارای طرح یکسان بر روی جلد هستند که نشان می دهد در ارایه کارهای باکیفیت ضعیف عمل می کینم.

وی عرضه کارهای قرآنی با کیفیت را از وظایف دستگاه های دولتی دانست و گفت: در دستگاههای عمومی باید بر روی عرضه کار با کیفیت در نامه زمینه ها سرمایه گذاری شود و بتوانیم از فضاهای مختلف مجازی و حقیقی برای تبلیغ قرآن استفاده کنیم.

 

وصفی در توضیح چگونگی مقابله با هجمه های رسانه ای غرب در زمینه های اعتقادی عنوان کرد: این مساله کار سازمان یافته می خواهد اما نکته مهم در این امر اخلاص است که اگر این مساله رعایت شود ضعف ها پوشش داده می شود.

این فعال حوزه قرآن و رسانه با بیان کم کاری های ما در عرصه تبلیغ قرآن گفت: تا نیم قرن بیستم متاسفانه ترجمه های قرآن تنها مربوط به خارج از دنیای اسلام و مسلمانان بود و تازه در سالهای اخیر در این حوزه توانسته ایم قدم هایی برداریم.

وی سند چشم انداز آتی قرانی را در سطح جهان بسیار موفق توصیف کرد و گفت: معتقدم موجی عظیم از معنویت خواهی سراسر جهان را فرا گرفته و خورشید اسلام به زودی از غرب طلوع خواهد کرد.

 

وصفی تصریح کرد: هنوز هم اگر ما معلمان خارجی داشته باشیم هدیه فرهنگی مان به او، قالی است و نمی توانیم یک ترجمه موفق از قرآن به آنها ارایه دهیم.

این استاد دانشگاه تکنولوژی را فرصتی برای ارایه فرهنگ قرآن دانست و گفت: اگر اطلاعات خود را در زمینه رسانه و محتوای قرآن بالا ببریم می توانیم فرهنگ قرآنی را در سراسر جهان ترویج دهیم زیرا در دنیای کنونی و با رسانه های مدرن حتی خرده فرهنگ ها نیز فرصت دارند تا خود را حفظ کنند چه برسد به قرآن بر فرهنگ اصیل است.

شایان ذکر است نشست تخصصی نشریات قرآنی جهان چهارشنبه 19 مرداد از سری نشست های تخصصی قران و رسانه در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد.

پایان پیام/

 

کد خبر 58500

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha