عرفان اسلامی عقل را تعطیل نمی‌کند

معاون پژوهش‌های صدا و سیما عقلانیت، ولایت‌محوری و معادمحوری را از جمله مؤلفه‌های عرفان اسلامی از نگاه قرآن دانست و گفت: عرفان اسلامی و عرفان قرآنی عقل را تعطیل نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار شبستان، حجت‌الاسلام متقی‌زاده، معاون پژوهش‌های صدا و سیما در نشست بررسی مبانی عرفانی در قرآن با بیان اینکه عرفان معرفت شخصی است، گفت: عرفان به معنای شناخت خدای سبحان است که در تعبیر قرآن به معنای خاص خود یعنی شناخت نسبت به خدا و اسماء الهی به کار برده شده است.

وی با بیان اینکه هر چه انسان جهل خود را مطالعه می‌کند می‌بیند که جهل او از استقلالی است که برای خود قایل شده است، افزود: وقتی این استقلال را بردارد می‌بیند که خداوند تمام وجود را مملو از آثار خود کرده است و این سهم استقلال سهمی بیهوده است که انسان برای خود در نظر می‌گیرد.

 

حجت‌الاسلام متقی‌زاده توحیدمحوری را یکی از مؤلفه‌های عرفان‌ اسلامی از نگاه قرآن خواند و افزود: در این مؤلفه فقط خداوند استقلال دارد. عرفانی که امروز رواج می‌یابد و خدا در آن نیست، عرفان نیست، مانند عرفان‌های سرخ‌پوستی، هندی، سنتی و مرید و مراد بازی که در این نوع عرفان مراد جای خدا را می‌گیرد، این نوع عرفان‌ها، عرفان‌های مطرود قرآن هستند.

معاون پژوهش‌های صدا و سیما شریعت‌محوری و عقلانیت را از دیگر مؤلفه‌های عرفان اسلامی از نگاه قرآن دانست و اظهار کرد: عرفان قرآنی از چارچوب‌ شریعت خارج نمی‌شود، در حقیقت نماز را برای قرب الهی به پا می‌دارد و تا زمانی که زنده است شریعت برپا است اما عرفان‌های کاذب شریعت‌گریز هستند.

 

وی تصریح کرد: عرفان اسلامی و عرفان قرآنی عقل را تعطیل نمی‌کنند و نمی‌گویند چون مراد شما هستید هر چه گفتید آن درست است. بیش از 900 بار کلمه تدبر و تعقل در قرآن به کار برده شده است. در عرفان‌های قرآنی به غیر از معصومین چون عصمت از خدا دارند حرفی نیست اما در مورد افراد و حتی مراجع اگر خلاف شریعت بودند می‌توانید آنها را نقد کنید.

معاون پژوهش‌های صدا و سیما ولایت‌محوری و معادمحوری را از دیگر مشخصات مؤلفه‌های عرفان اسلامی از نگاه قرآن برشمرد و گفت: عرفان اسلامی از نگاه قرآن هیچ‌گاه از ولایت‌محوری و معادمحوری دور نمی‌شود. متأسفانه دیده می‌شود کتاب‌هایی با تیراژ هشت هزار چاپ می‌شوند و در اختیار جامعه قرار می‌گیرند اما با بررسی این کتاب‌ها می‌بینیم که میان حق و باطل آمیختگی ایجاد شده و این موضوع در میان مردم ترویج می‌شود.

وی گفت: عرفان اسلامی از نگاه قرآن درون‌گرا و برون‌گرا است، در حقیقت این عرفان کنج عزلت را برنمی‌گزیند و دور از اجتماع نیست. حضرت علی (ع) در اوج عرفان در متن جامعه است، رهبانیت در مسیحیت است و در اسلام نیست، دین اسلام در متن جامعه است.

پایان پیام/

 

کد خبر 58696

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha