نرم افزار بانک اطلاعات علوم قرآنی براساس اصطلاح نامه علوم اسلامی

مدیر ساماندهی بانک اطلاعات علوم قرآنی با بیان اینکه این نرم افزار دارای 500 منبع علوم قرآنی است گفت: این نرم افزار نخستین نرم افزاری است که براساس اصطلاح نامه علوم اسلامی تدوین شده است.

به گزارش خبرنگار شبستان، حجت الاسلام سیدتقی واردی مدیر ساماندهی بانک اطلاعات علوم قرآنی در آیین رونمایی از دو نرم افزار تخصصی علوم قرآنی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم گفت: پایگاه تخصصی علوم قرآنی یا همان بانک اطلاعات علوم قرآنی توسط دفتر پژوهش تبلیغات حوزه علمیه قم تهیه شده و نخستین نرم افزاری است که براساس اصطلاح نامه علوم اسلامی تدوین شده است.

وی افزود: تاکنون تنها منابع اصول فقه براساس اصطلاح نامه تنظیم شده بود و این نرم افزار دومین نرم افزاری است که براساس این اصطلاح نامه تدوین می شود.

حجت الاسلام واردی تصریح کرد: اصطلاح نامه عبارت است از اصطلاحات کلیدی یک علم که روابط معنایی میان آنها معلوم شده است که یا این روابط از جنس سلسله مراتبی و اعم و اخص هستند و یا از جنس ترادفی و یا وابسته.

 

مدیر ساماندهی بانک اطلاعات علومی قرآنی در توضیح بخش های مختلف این نرم افزار گفت: در فرهنگ نامه اصطلاحات منابعی که اصطلاح را از آن خارج کرده ایم قابل رویت است همچنین فرهنگ نامه این نرم افزار براساس اصطلاح نامه تدوین شده است که بیش از 3 و ششصد مدخل دارد و توضیحات کوتاهی در مورد هر مدخل داده شده است.

وی با اشاره به بخش نمایه نرم افزار بانک اطلاعات علوم قرانی عنوان کرد: یکی از دقیق ترین نمایه ها که براساس اصطلاح نامه تنظیم شده و دارای بیش از 22 هزار نمایه از منابع علوم قرآنی در این نرم افزار تعبیر شده است همچنین بیش از 500 منبع علوم قرآنی به همراه شناسنامه کوتاهی از آنها در بخش منابع قابل رویت است.

حجت الاسلام واردی با اشاره به بخش مستند اعلام گفت: در این بخش هر یک از اعلام و شخصیتهایی که در نرم افزار از آنها نام برده شده براساس استانداردهای کتابخانه ملی استانداردسازی شده و سپس شناسنامه ای برای آنها تهیه شده است.

 

مدیر ساماندهی بانک اطلاعات علومی قرآنی تصریح کرد: بیش از 350 مقاله و 2 هزار و 100 پایان نامه قرآنی در این نرم افزار تعبیه شده است و این برنامه دارای امکانات فراوانی نظیر یادداشت نگاری، چاپ، تغییر فونت ها و غیره است.

همچنین در این مراسم حجت الاسلام مومنی مدیر بخش محتوایی پایگاه تخصصی علوم قرآنی با بیان اینکه این نرم افزار حاصل حدود 5 سال تلاش محققان بخش فرهنگ و معارف دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم است گفت: مقالات این دفتر در سایت قابل مشاهده است و روزانه حدود 3 هزار نفر برای کار تحقیقات خود استفاده می کنند.

وی افزود: تمام حقوق معنوی نویسندگان در این پایگاه رعایت شده و از جدیدترین مقالات حوزه علوم قرانی نیز استفاده شده است.

شایان ذکر است آیین رونمایی دو نرم افزار تخصصی قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی قم با حضور حجت الاسلام واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم چهارشنبه 19 مرداد در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن برگزار شد.

پایان پیام/
 

کد خبر 58545

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha