ورودکشورهای عربی به بحث اعجازقرآن در بعد علوم انسانی

حجت الاسلام رضایی اصفهانی با ابراز تاسف از اینکه هنوز کتاب فارسی در حوزه اعجاز علمی قرآن در بحث علوم انسانی نداریم، گفت: در کشورهای عربی قدم هایی رد این حوزه برداشته شده است.


به گزارش خبرنگار شبستان، حجت الاسلام محمد علی رضایی اصفهانی، رییس مدرسه عالی قرآن و حدیث جامعه المصطفی العالمیه در نشست اعجاز علمی قرآن در حوزه علوم انسانی در نوزدهمین نمایشگاه قرآن کریم، قرآن را از ابعاد مختلف معجزه دانست و گفت: محققان 30 مورد برای اعجاز قرآن بر شمردندکه یکی از آنها اعجاز در بحث علوم انسانی است.

وی در ارایه مفهوم کلی از اعجاز علمی قرآن اظهار کرد: اعجاز علمی، اخبار علمی است که قرآن در حوزه های مربوط به علوم بیان کرده است و قبل از آن شناخته شده نبوده و بعد از آن کشف شده است.

حجت الاسلام رضایی اصفهانی بیش از 2 هزار آیه از قرآن، یعنی یک سوم آیات الهی را مربوط به مباحث علمی طبیعی و انسانی دانست و بیان کرد: آیات علمی قرآن به چهار دسته اشارات علمی، شگفتی های علمی، اعجازهای علمی و نظریه پردازی های علمی قران تقسیم می شود.

 

مدیر گروه مطالعات قرآنی دانشگاه مجازی المصطفی العالمیه ادامه داد: آیاتی که اشارات علمی دارد، گزاره علمی خاصی را ارایه نمی دهند. در بحث مربوط به شگفتی های علمی نیز قرآن مطالبی بر خلاف دیدگاه مشهور ارایه می دهد که در قرن های بعد مشخص می شود که حقیقت دارد که به این مرحله هم نمی توان اعجاز گفت.

وی در توضیح مفهوم اعجازهای علمی قرآن اذعان کرد: قرآن کریم مطالبی بیان فرموده که قبل از گفتار قرآن کسی آن را مطرح نکرده و پس از ارایه قرآن کشف و اثبات می شود.

حجت الاسلام رضایی اصفهانی با اشاره به اینکه به کار بردن کلمه نظریه برای قرآن مناسب نیست، گفت: لفظ نظریه پردازی برای قرآن اگرچه نادرست است اما رواج یافته است و به آن دسته از آیاتی اطلاق می شود که اخبار علمی مطرح می کنند که هنوز کشف نشده است. به عنوان نمونه می توان به آیه 29 سوره شوری اشاره کرد.

وی به اعجاز تاریخی از قرآن اشاره و بیان کرد: قرآن در ابتدای سوره روم می فرماید که در جنگ ایران و روم، ایران پیروز می شود و روم شکست می خورد و بعد از مدت کوتاهی در جنگی دوباره ایران شکست می خورد و روم پیروز می شود.

 

مسئول مرکز تحقیقات قرآن کریم المهدی افزود: سوره روم خبری غیبی در حوزه تاریخ مطرح کرده استکه چند سال بعد واقع شده است.

وی در بیان معیارهای اعجاز گفت: خارق العاده بودن یکی از معیارهای اصلی است. مطلب خارق العاده نیز باید ادعا و پس از آن تحدی شود. تنها کسی می تواند مطلبی منطبق با این سه معیار را مطرح کند که متصل به غیب باشد. پس مطلب قرآن از بشر عادی ساطع نمی شود و در موازدی می توان ادعای اعجاز کرد که تمام شرایط وجود داشته باشد.

مدیر مسئول و سردبیر مجله تخصص قرآن و علم در بیان مفهوم اعجاز در علوم قرآن به سه رویکرد در این حوزه اشاره و بیان کرد: بحث نقش تاریخی قرآن در تحول فرهنگی و علمی، استنباط نظام های علمی قرآن و برتری آن بر نظام های بشری و گزاره هایی که قرآن در حوزه انسانی مطرح کرده و بعد از بیان قرآن کشف شده از رویکرهای اعجاز در علوم قرآن است.

وی ادامه داد: قرآن کریم عرب جاهلی را نظام بخشید و در عرصه جهانی مطرح کرد و به برکت قرآن تحول فرهنگی عظیمی در عربستان به وقوع پیوست.

حجت الاسلام رضایی اصفهانی تصریح کرد: انقلاب اجتماعی و فرهنگی قرآن قابل تکرار است. قرآن به صحنه هر جامعه ای که بیاید آن را متحول می کند. تحول اجتماعی در جامعه صدر اسلام و جوامع دیگر از اعجاز قرآن است.

 

وی گفت: قرآن کریم نظان اجتماعی و تربیتی خاصی دارد و غیر از آیات متفرقه، نظام و مکتب منظمی از آن برداشت می شود. این نظام ها در برابر نظام های مشابه حرف برای گفتن دارد.

حجت الاسلام رضایی اصفهانی با اشاره به اینکه هنوز کتاب فارسی در حوزه اعجاز علمی قرآن در حوزه علوم انسانی چاپ نشده است، خاطر نشان کرد: البته قدم هایی در کشورهای عربی برداشته شده است که اگر چه همه موارد و کتاب های آنها مورد تایید نیست اما آغاز خوبی در این حوزه است.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا هر برداشت علمی از قرآن، اعجاز علمی است؟ گفت: اگر ظاهر آیه به برداشتی علمی دلالت کند، برداشت علمی تحمیل به قرآن نباشد، روش و مطلب علمی صحیح باشد و هدف اصلی قرآن که همانا هدایت بشر است، فراموش نشود، آن برداشت علمی اعجاز است.

پایان پیام/
 

کد خبر 58708

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha