هدفمندی صنایع را مجبور میکند تولیدات بهینه داشته باشند

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری :اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها می‌تواند کمکی مؤثر در تکمیل چرخه علم و فناوری باشد.با تغییر سلیقه مصرف مردم تولیدکنندگان هم مجبور می‌شوند خود را با سلیقه مردم تطبیق بدهند .

به گزارش خبرنگار شبستان،معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در نشست خبری صبح امروز  اظهار داشت: اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها می‌تواند کمکی مؤثر در تکمیل چرخه علم و فناوری  باشد.

نسرین سلطان‌خواه، تقارن طرح‌های کلان ملی فناوری با طرح هدفمندی یارانه‌ها را نیک دانست و آن را از دغدغه‌های مهم معاونت علمی فرهنگی خواند.

وی با تأکید بر اینکه دولت باید در بحث تولید علم و فناوری سرمایه‌گذاری کند، ادامه داد:  زیرساخت‌ها باید فراهم شود تا مردم از حاصل دستاوردهای علمی و فناوری کشور بهره‌مند شوند و بهتر شدن وضعیت اقتصادی را شاهد باشند. برای روی دادن این اتفاق باید رسوخ در دانش برای ارتقای صنعت و محصولات دانش‌بنیاد داشته باشیم که طرح تحول اقتصادی و هدفمندی یارانه‌ها یکی از ابزار مهم برای رسیدن به این مقصود است.

وی به مدیریت مردم در اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: این مردم هستند که باید دست به انتخاب بزنند و با برآورد نیازهایشان سود و زیان را بسنجند، مردم دنبال محصول کم‌هزینه با بهره‌وری بالا هستند. با تغییر سلیقه مصرف مردم تولیدکنندگان هم مجبور می‌شوند خود را با سلیقه مردم تطبیق بدهند مثلا در اصلاح قیمت حامل‌های انرژی مردم دستگاه‌هایی را انتخاب می‌کنند که کمترین انرژی را مصرف کند و بهره‌وری بالا را داشته باشد که در این صورت صنایع مجبورند این آیتم‌ها را مدنظر قرار بدهند و برای دوام و بقای خود از فناوری‌های روز استفاده کند.

سلطان‌خواه طرح‌های کلان ملی فناوری را این‌چنین تعریف کرد: اینکه دارای بهره‌مندی در مقیاس ملی و فراملی باشد، رویکرد محصول ملی بوده و خروجی ملموس داشته باشد، ابعادش نوآورانه و دانش‌بنیاد باشد، جوابگوی نیاز حال و آینده کشور بوده و دستگاه متولی خاصی نداشته باشد و چندین دستگاه مسئول باشند.

وی در مورد روند اجرای طرح‌های ملی فناوری تصریح کرد: یک کمیته راهبردی برای یک طرح تشکیل می‌شود که وظیفه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی دارد، دیگری کمیته اجرایی است که گرفتن تصمیمات در مراحل اجرای طرح را به عهده دارد، 11 طرح ملی کلان در طی این دو سال گذشته به مرحله اجرا رسیده است که از جمله آن می‌توان به طرح ابریارانش ملی، سلول‌درمانی بیماری‌های صعب‌العلاج، تولید واکسن آنفولانزای نوع A، کسب دانش ملی فناوری دام و طیور و قطع وابستگی به خارج اشاره کرد.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: مجموع این 11 طرح نزدیک به 250 کمیته اجرایی داشته‌اند که بعضی جلسه‌های کمیته اجرایی قریب به 50 جلسه و تعداد جلسات کمیته راهبردی نیز در یک سال گذشته 50 جلسه بوده است میزان پیشرفت این طرح‌ها ارزیابی می‌شود.

وی با بیان برگزاری همایش نشست علم تا عمل و همکاری دانش و صنعت در اول دی با حضور رییس‌جمهور گفت: برخی از طرح‌ها در این همایش و برخی دیگر تا پایان سال رونمایی و افتتاح خواهد شد و در استمرار انجام حرکت طرح‌ها چهار طرح ملی فناوری که تمام مقدمات و مراحل لازم برای اجرایی و عملیاتی شدن آن فراهم شده است، انعقاد قرارداد خواهد شد. رویکرد قبلی و فعلی این است که بخش عظیمی از حوزه علم و فناوری به ویژه بخش خصوصی را حرکت بدهیم تا مورد استفاده قرار بگیرند، همچنین راه‌اندازی کانون‌های دانش و صنعت را هم در پیش داریم.

سلطان‌خواه مبلغ استفاده شده در اجرای 11 طرح را 75 میلیارد تومان اعلام داشت و ذکر کرد: در مورد چهار طرح کلان در همایش اول دی طرف‌های قرارداد ما سازمان انرژی اتمی، وزارت دفاع، وزارت صنایع و وزارت بهداشت خواهند بود. بعضی طرح‌ها دارای یک مجری و بعضی دیگر ممکن است چندین مجری داشته باشند، شیوه‌ها و روند هر طرح مشخص شده و عموما اجرای طرح‌ها یکسان نیست، بعضی طرح‌ها احتیاج به فراخوان عمومی دارد که می‌تواند به بخش خصوصی واگذار شود، مبلغ تقریبی انعقاد این طرح‌ها نزدیک به 35 میلیارد تومان است که بخشی از این منابع را معاونت علمی فناوری تأمین می‌کند و دستگاه‌ها از سوی منابع تأمین خواهند شد.

وی رونمایی از طرح‌های دیگر در هفته پژوهش را در دهه فجر و تا پایان سال اعلام کرد و گفت: در طرح‌های کلان ملی در بعضی از آنها نیاز به ایجاد زیرساخت است که به عهده یک بخش بوده و در زمینه تولید انبوه به کارخانجات تولیدی و بخش‌های خصوصی احتیاج است، مثلا واکسن آنفولانزا تا مرحله تولید دانش و ساخت نمونه آزمایشگاهی و صنعتی به عهده یک بخش است اما تولید انبوه آن که چهار میلیون دوز واکسن آنفولانزا باید تهیه شود به عهده کارخانجات و شرکت‌های خصوصی است.

پایان پیام/

 


 

کد خبر 5886

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha