لزوم مشارکت گسترده خیرین در حوزه اعتیاد/ فرهنگسازی تنها راه رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر

خبرگزاری شبستان:قائم مقام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با انتقاد از نقش کمرنگ مساجد در مبارزه با مواد مخدر گفت: فرهنگسازی تنها راه رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر است.

 به گزارش خبرنگار شبستان، سیدهادی ایازی، قائم مقام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز در نخستین همایش ملی صیانت و گفتمان سازی مبارزه با مواد مخدر، اقدام و عمل در سازمان های مردم نهاد که در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: اگر مشارکت مردمی در حوزه های مختلف از جمله آسیب های اجتماعی وجود داشته باشد دستاوردهای بسیار خوبی برای جامعه حاصل می‌شود به عنوان مثال در دوره هشت سال دفاع مقدس هر زمانی که آحاد مردم مشارکت می کردند رزمندگان موفقیت های بیشتری به دست می آوردند.

 

وی در ادامه بیان کرد: اولین و مهمترین چیزی که در حوزه مبارزه با مواد مخدر حایز اهمیت است بسیج همگانی در حوزه پیشگیری، درمان و مقابله می باشد. همچنین در این راستا نقش کانون های اجتماع محور و خیریه ها می تواند تاثیر جدی و اساسی در حوزه کاهش آسیب به ویژه مواد مخدر داشته باشند.

 

ایازی بر نقش مهم خانواده در مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد و افزود: خانواده به عنوان کوچکترین نهاد اجتماعی بیشترین تاثیر را می تواند در کاهش آسیب های اجتماعی به ویژه مواد مخدر داشته باشد و ارتباطی که والدین با فرزندان برقرار می کنند یک ارتباط کنترلی است و اقدامات کنترلی حساب شده تاثیر خوبی در راستای کاهش آسیب های اجتماعی که می توانند از فرزندان سر بزند، داشته باشند.

 

قائم مقام وزارت بهداشت با تاکید بر فرهنگ سازی در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی تصریح کرد: برای پیشگیری در حوزه اعتیاد نیازمند فرهنگ سازی هستیم یعنی باید بدانیم که پیشگیری والدین و اعضای خانواده چگونه می تواند در کاهش مواد مخدر تاثیرگذار باشد که در این راستا نقش رسانه ملی اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم نیز بسیار مهم است.

 

وی با بیان اینکه مدارس سومین حوزه تاثیرگذار در پیشگیری از مواد مخدر است، اظهار کرد: متاسفانه تا چند سال گذشته ورود به مسئله مواد مخدر در مدارس ممنوع و جزء خط قرمزها بود ولی خوشبختانه با همکاری آموزش و پرورش این فرصت ایجاد شد و دستگاه های فعال در این زمینه ورود پیدا کردند لذا در حال حاضر مشکلی که در خصوص ورود به مسئله مواد مخدر در مدارس را داشتیم اکنون دیگر این مشکل مرتفع شده است.

 

وی ادامه داد: یکی از دلایل ممنوعیت ورود به مسئله مواد مخدر به مدارس در گذشته اعلام آمار و ارقام دانش آموزان معتاد بود و مدارس هم نقش خوبی را در این زمینه ایفا نمی کردند ولی اکنون این مشکل برطرف شده است و ما می توانیم از ظرفیت های دانش آموزان در حوزه پیشگیری استفاده کنیم.

 

وی با انتقاد از مساجد به دلیل عدم ورود به مسئله اعتیاد اظهار کرد: متاسفانه رویکردی که امروزه وجود دارد این است که بسیاری از مساجد به حوزه مواد مخدر ورود پیدا نمی کنند در حالی که مساجد می توانند نقش مهمی در پیشگیری از اعتیاد و کاهش آسیب های اجتماعی داشته باشند.

 

قائم‌مقام وزارت بهداشت با اشاره به حساسیت مسئله آسیب های اجتماعی در جامعه بیان کرد: وضعیت آسیب های اجتماعی در جامعه ما به حدی بغرنج است که مقام معظم رهبری 4 جلسه در حوزه آسیب های اجتماعی با حضور مسئولان مربوطه برگزار کردند و رهنمودهایی را در این زمینه ارایه دادند و همچنین در این جلسات به نقش مهم و جدی مساجد در حوزه پیشگیری از مواد مخدر تاکید شد این در حالی است که متاسفانه مساجد کمتر در این حوزه ورود پیدا می کنند.

 

وی با اشاره به ظرفیت مهم محلات در پیشگیری از مواد مخدر و کاهش آسیب های اجتماعی خاطرنشان کرد: حوزه دیگر محلات است که می توانند نقش خوبی در حوزه پیشگیری داشته باشند به عنوان مثال شوراهای محلات و کانون هایی که در محلات ایجاد شده اند می توانند با برنامه های ویژه ای نقش مهمی در کاهش آسیب های اجتماعی به ویژه مواد مخدر داشته باشند. حدود 314 محله در تهران وجود دارد که اینها هم ظرفیت خوبی برای کاهش اعتیاد می باشند.

 

وی با بیان اینکه کانون های پیشگیری از اعتیاد می توانند نقش مهمی در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی داشته باشند، افزود: والدین باید در سرای محلات حضور یابند و با کلاس های آموزشی که در این سرای محلات برگزار می شوند و به آنها در خصوص رفتارهایی که می تواند ناشی از اعتیاد در فرزندانشان باشد، گوشزد شود.

 

وی با اشاره به نقش مهم سازمان های مردم نهاد اشاره کرد و افزود: این سازمان ها به عنوان سازمان هایی که مردم آنها را اداره و مدیریت می کنند می توانند نقش مهمی در حوزه پیشگیری داشته باشند.

 

ایازی با اشاره به اقدامات و فعالیت های مهم سازمان های مردم نهاد سلامت تصریح کرد: 180 شعبه بخش عمده بهداشت و درمان را مدیریت می کنند.

 

قائم مقام وزارت بهداشت با اشاره به خیریه های خیرین به عنوان سازمان های مردم نهاد دیگری در راستای کاهش آسیب های اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد اظهار کرد: متاسفانه خیرین ما در ساخت مدارس، مراکز درمان و امور خیریه و مراکز فرهنگی، ساخت مدارس بسیار فعال هستند ولی تا اسم اعتیاد به میان می آید، کنار می کشند. از خیرین خواهشمندیم در حوزه اعتیاد هم ورود پیدا کنند، ما باید زمینه مشارکت خیرین را در حوزه اعتیاد فراهم کنیم. خوشبختانه با جلساتی که با خیرین برگزار کرده ایم شاهد انگیزه بسیار خوب آنها در انجام امور خیریه بودیم.

 

ایازی با اشاره به فرهنگسازی در حوزه پیشگیری افزود: اگر ما توانستیم فرهنگسازی کنیم یعنی رفتارها را اصلاح کنیم، موفق خواهیم شد. کشور ما به لحاظ ژئوپولوتیکی در کنار افغانستان که 80 درصد مواد افیونی در آنجا تولید می شود، قرار گرفته است لذا ما به ناچار متاثر از این مسئله هستیم و تنها راه برون رفت از این مسئله فرهنگسازی در این زمینه می باشد.

 

وی با اشاره به ساخت فیلم اعتیاد افزود: با خروجی ای که از ساخت و پخش فیلم اعتیاد حاصل شد 40 درصد مراجعه کنندگان به آزمایش های تست ایدز افزایش یافته بود لذا فرهنگسازی در زمینه اعتیاد نقش بسیار مهم و اساسی دارد.

 

وی با بیان اینکه ما باید از ابزار رسانه و تولیدات فرهنگی در جهت فرهنگسازی استفاده کنیم، بیان کرد: این امر می تواند مشارکت خیرین را بیشتر، سازمان های مردم نهاد و دانشگاه ها و امام جماعت را فعال تر کند و مهمتر از همه می تواند اعضای خانواده را نسبت به مسئله اعتیاد حساس تر کند اما نباید استرس به جامعه وارد کنیم ولی می توانیم حساسیت خانواده ها را در این زمینه افزایش دهیم.

 

وی در ادامه اظهار کرد: اگر می خواهیم مبارزه با مواد مخدر اجتماعی شود و تمامی مردم جامعه در این زمینه مشارکت داشته باشند تنها راهش فرهنگسازی در جامعه است.

 

وی در پایان گفت: امیدواریم این جلسات استمرار داشته باشد و با نقشی که شما در این حوزه ایفا می کنید آمار و اطلاع به اعتیاد کاهش و پیشگیری با تاثیرگذاری بیشتر در جامعه ایجاد شود.

 

کد خبر 591074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha