«بحران آب» هنوز دغدغه مطبوعات نیست

خبرگزاری شبستان:جعفری با اشاره به کارکردهای رسانه‌ای در دو بخش اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی و همچنین فرهنگسازی و آموزش گفت: رسانه‌های ما خیلی کم به بحث فرهنگسازی در زمینه آب پرداخته‌اند.

به گزارش خبرنگار شبستان، زهرا جعفری، پژوهشگر و کارشناس دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها امروز در بیست و یکمین نشست از سلسله‌نشست‌های تخصصی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها با عنوان " آب، زندگی، رسانه " گفت: قانونی در مورد بهینه‌سازی مصرف آب در هفت ماده و هفت تبصره تصویب شد که در فروردین ماه 95 توسط شورای نگهبان به تایید رسید و اردیبهشت امسال توسط رییس‌جمهور ابلاغ شد. بر اساس این قانون تمام ارگان‌هایی که در حوزه آب دخیل هستند موظف به انجام اموری شدند، به عنوان مثال صدا و سیما موظف به تهیه برنامه‌هایی مبتنی بر بهینه‌سازی آب شد و وزارت نیرو نیز باید از سیستم‌های کاهنده آب حمایت کند.

 

جعفری با اشاره به تحقیقی که در مورد بحران آب و نقش رسانه ها در پرداختن به آن انجام داده است، عنوان کرد: این پژوهش در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها صورت گرفته است. روش پژوهش در این تحقیق تحلیل محتوا بوده است. جامعه آماری در این تحقیق تمام متون نوشتاری روزنامه ها در مورد آب و پیامدهای خشکسالی در کشور بود. کارکرد رسانه ای در دو بخش اطلاع رسانی و آگاهی بخشی و فرهنگسازی و آموزش است. متاسفانه رسانه‌های ما بسیار کم به بحث فرهنگسازی در زمینه آب پرداخته اند. در واقع می‌توان گفت بحران آب دغدغه مطبوعات ما نیست.

 

بر اساس این گزارش، هدایت فهمی، معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو در این نشست اظهار داشت: ما با 10 چالش در بخش آب روبرو هستیم که عبارتند از چالش های طبیعی و جغرافیایی و کمبود آب، چالش های مدیریت منابع، چالش های مدیریت تقاضای آب، چالش های مدیریت عرضه آب، چالش‌های مدیریت کیفی آب و محیط زیست، بهره وری آب، چالش های اقتصادی و مالی آب، چالش های ساختاری، نهادی و قانونی آب و چالش های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آب.

 

دکتر فهمی استقرار مدیریت به هم پیوسته منابع آب، حکمرانی موثر آب، رویکرد توسعه پایدار، ارتقای بهره وری و بهره برداری اقتصادی از آب، مشارکت فراگیر، سازگاری با اقلیم و شرایط خشکسالی راهکارهای رفع چالش های اساسی بخش آب ذکر کرد.

 

وی با بیان اینکه مجموع آب مصرفی کشور باید به 79 میلیارد مترمکعب برسد، عنوان کرد: در کشورمان 2 پدیده اتفاق افتاده است. تغییر اقلیم و دیگر اینکه مصارف ما به شدت افزایش یافته است. اطلاعات نشان می دهد در دو دهه اخیر میزان دمای کشور به اندازه یک درجه بالا رفته است. میزان ریزش های جدی ما 10 درصد کاهش یافته است. در شرایط فعلی در بخش حاکمیتی آب باید مدیریت را تغییر دهیم و در بخش مردمی نیز باید از طریق تشکل های بهره برداری مدیریت را تغییر دهیم.

 

 

کد خبر 602216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha