نقش حوزه انقلابی در جامعه/حوزه انقلابی مورد تاکید مقام معظم رهبری است

خبرگزاری شبستان: همایش حوزه انقلابی و رسالت های آن، روز پنجشنبه با حضور مراجع عظام تقلید و علما در مصلی قدس قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، در همایش «حوزه انقلابی و رسالت های آن»، طلاب انقلابی سراسر کشور حضور داشتند که مباحثی در خصوص جایگاه حوزه انقلابی و نقش آن در جامعه اشاره شد.

 

آیت الله نوری همدانی از مراجع عظام تقلید در این مراسم گفت: طلاب باید زمان شناس باشند و شناخت زمان امر بسیار مهمی است که نباید از آن غفلت کرد.

 

وی گفت: باید استعمار را شناخت و استعمار راه علم و فرهنگ را به روی مسلمانان بسته اما نمی داند که در این جامعه با وجود ولایت فقیه همه مسائل برطرف شده و خداوند هرگز اجازه نخواهد داد که افراد ظالم و مستکبر بر انسان ها مسلط شوند.

 

این مرجع تقلید گفت: در میان عالمان دینی ولایت فقیه موضوع جدیدی نیست، فقها در این زمینه نظر داده و بحث کرده و قائل به آن هستند.

 

آیت الله نوری همدانی با اشاره به انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی به عنوان چراغی نورانی است که هیچ گاه خاموش نمی شود، پرچم انقلاب به اسم اسلام بلند شده و شاهد اثرات آن هستیم.

 

وی گفت: باید روحیه انقلابی بودن را در حوزه های علمیه زنده نگه داشته شود، علما در ایجاد انقلاب پیشتاز بوده و امروز نیز باید در حوزه های علمیه ادامه پیدا کند.

 

این مرجع تقلید به شاخص های حوزه انقلابی اشاره کرد و گفت: نخستین شاخص این است که این انقلاب همان ولایت فقیه است، ولایت فقیه بود که موجب شد این تحولات رخ دهد.

 

آیت الله نوری همدانی گفت: یکی از شاخص های مهم انقلاب اسلامی استکبار ستیزی است و نباید در برابر دشمن نرمش نشان داده و دشمنان برای مسلمانان دلسوزی نمی کنند.

 

وی گفت: یکی از شاخص انقلاب، احیای فرهنگ جهاد و شهادت است؛ همیشه باید این فرهنگ را در جامعه تقویت کرده و جهادگرانی را تربیت کنیم تا اسلام زنده بماند.

 

این مرجع تقلید افزود: گفت: انقلاب موجب خودباوری در میان مردم شد و ملت در برابر قدرت های بزرگ خودباختگی داشتند و انقلاب این روحیه را از بین برد.

 

آیت الله نوری همدانی تاکید کرد: موضوع مهم این است که باید اتاق فکر حوزه انقلابی در حوزه های علمیه تشکیل شود، مقام معظم رهبری بر این امر تاکید دارند و باید همواره در گسترش این روحیه کوشید.

 

وی گفت: تربیت فقیه انقلاب در حوزه امر مهمی است و باید مسئولان حوزه در این راستا تلاش کنند، این امر موجب می شود تا بسیاری از مشکلات از بین برود.

 

این مرجع تقلید گفت: فقهای انقلابی و حوزه های انقلابی باید پاسخگوی شبهات باشند و در فضای مجازی در این عرصه ورود کرده و اجازه ندهند تا دشمن به اهداف خود برسد.

 

*نقش روحانیت در تحقق بقای انقلاب خطیر است/رسالت های حوزه انقلابی محقق شود

 

آیت الله مصباح یزدی رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی نیز در این مراسم گفت: انقلاب به عنوان یک تحول بنیادی مطرح است که گاهی سطحی و زودگذر است اما گاهی هم عمیق و بنیادی است.

 

وی عنوان داشت: می توان گفت که شایع ترین انقلاب ها در انقلاب اجتماعی است و انقلاب اسلامی ایران نیز از جمله انقلاب هایی بود که تحولی فراگیر و بنیادین در اقشار مختلف جامعه به وجود آورد.

 

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی گفت: البته تمامی انقلاب ها پسندیده و مطلوب نیست و اگر انقلابی در راستای مسائل اسلام بود، مطلوب بوده و تحول آفرینی مثبت خواهد داشت.

 

آیت الله مصباح یزدی گفت: امام راحل زمانی که آن حرکت مبارک که محقق به پیروزی انقلاب شد را آغاز کرد، بسیاری آن را بی فایده می دانستند، اما با توکل به خدا انجام شد، حتی ما نمی توانستیم باور کنیم که چشم باز کنیم و ببینیم که تمامی آن مشروب فروشی ها، قمارخانه ها و... جمع شود اما به برکت انقلاب تحولی عظیم رخ داد و عملی شد.

 

وی به اصل موضوع اسلام اشاره کرد و گفت: اصل اسلام، باورها و ارزش ها است که باید مورد توجه باشد، از سوی دیگر اصل فرهنگ نیز همین دو امر است پس می توانیم نتیجه بگیریم که اسلام یک مقوله فرهنگی است.

 

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی با بیان اینکه انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود گفت: در این انقلاب برخی از مسائل و ارزش ها و باورها که فراموش شده بود مجدد احیا شد.

 

آیت الله مصباح یزدی تاکید کرد: انقلاب ما که یک انقلاب اسلامی است در اثر احیای باورها و ارزش های اسلامی در جامعه محقق شد و امروز رواج یافته است.

 

استاد حوزه علمیه گفت: باید این نکته را نیز بدانیم که بیشترین نقش را در احیای باورها و ارزش های اسلامی، روحانیت داشته است و این امر بر کسی پوشیده نیست.

 

آیت الله مصباح یزدی گفت: روحانیت نقش موثری در تحقق انقلاب اسلامی ایران داشت که این مسائل باید بررسی و برای نسل جدید حوزه همواره مطرح شود.

 

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی گفت: با توجه به نقش روحانیت، همین روحانیون نیز نقش اساسی در بقا انقلاب اسلامی دارند، البته همه در این زمینه وظیفه دارند اما وظیفه روحانیت خطیرتر است.

 

وی گفت: مقام معظم رهبری بر حوزه انقلاب تاکید دارند و این بدان معنی است که ایشان نقش حوزه را عمیق تر و وسیع تر می داند و کسی بهتر از روحانیت نمی تواند در این زمینه اقدام کند.

 

آیت الله مصباح یزدی گفت: حوزه انقلاب رسالت هایی دارد که از جمله آن این است که در ابتدا باید اسلام را در همه ابعاد بشناسد، یعنی فقه را تنها به یک سری مسائل محدود نکنیم و همانند اما راحل که فقه را از غربت در آورند، ما نیز در این زمینه تلاش داشته باشیم.

 

*حوزه انقلابی باید جلوی نفوذی ها را بگیرد/جامعه انقلابی در نهایت آرامش و بدون هراس کارها را دنبال می کند

 

آیت الله اراکی رئیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی هم گفت: امروزه به عنوان موقعیت حساس تاریخی رسالت انبیا هستیم که باید از آن بهره ببریم.

 

وی عنوان داشت: در طول انقلاب اقداماتی از جمله فرصت عظیم انقلاب امام راحل، مدیریت حکیمانه و حیرت انگیز مقام معظم رهبری و تلاش ارزشمند مراجع و اساتید انقلابی در حوزه، از جمله مسائلی است که به عنوان فرصت گرانبها به حساب آمده و وظیفه ما را سنگین تر می کند.

 

رئیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به حوزه انقلابی گفت: حوزه انقلابی برخاسته از جامعه انقلابی است و اجتناب از طاغوت باید در راس این اقدامات باشد.

 

آیت الله اراکی گفت: انقلاب به عنوان دگرگونی در هویت است، حکومت های استبدادی که از مصادیق حکومت طاغوت هستند، گوهر و نهاد عبادت طاغوتی است.

 

وی تصریح کرد: اگر اراده ما که بر گرفته از هدایت است یک اراده الهی بود آن موضوع رشد کرده و اگر اراده شیطانی شد نتیجه بسیار منفی را در بر خواهد داشت.

 

رئیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به انقلاب اسلامی ایران گفت: ملت ایران در این انقلابهویت طاغوتی را به هویت اسلامی تبدیل کردند و جامعه ای که تحت فرمان استبداد بود به فرمان توحید در آمد.

 

آیت الله اراکی تاکید کرد: حوزه ای انقلابی است که بتواند جامعه را الهی و توحیدی کرده و به سوی این هدف برساند، باید بدانیم که جامعه ای به آرامش می رسد که بتواند فرمان خداوند را اجرایی کند.

 

وی گفت: نخستین نتیجه جامعه انقلابی غلبه و پیروزی است، جامعه انقلابی هراس نداشته و ضعف در خود راه نمی دهد، بلکه قوی بوده و با آرامش و قدرت اهداف را دنبال می کند.

 

رئیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه جامعه انقلابی یکپارچه و واحد است گفت: این جامعه به دور از پراکندگی، مباحث را برطرف کرده و درد و سوز دیگران را درد و سوز خود می داند.

 

وی افزود: گفت: حوزه انقلابی باید آنچه در معارف اهل بیت(ع)، قرآن کریم و بیانات معصومین(ع) آمده را به صورت صحیح شناخته و به درستی نیز عرضه کند.

 

آیت الله اراکی ادامه داد: حوزه انقلابی دشمن شناس بوده و دشمنان را به بشریت معرفی می کند، حوزه انقلابی در راستای آشناسازی جوامع نسبت به شیطان، شناخت و معرفی عالمان فاسد در لباس دین و شناخت نیازهای جامعه انقلابی اقدام می کند.

 

وی گفت: حوزه انقلابی باید با فساد مبارزه کند و باید دشمنان درون حوزه را شناخته و جلوی نفوذی ها را که بارها و بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است را بگیرد.

 

رئیس مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: حوزه انقلابی نباید نسبت به سیاست بی تفاوت باشد و امروزه که فرصتی فراهم شده تا جامعه دینی تشکیل و سیاست اقتصادی، فرهنگی و... دست یاری به سمت حوزه های علمیه دراز کرده اند باید حوزه های انقلابی دراین زمینه پیش رفته و بتوانند نظام اسلامی منطبق با معیارها را ایجاد کنند.

 

*رسالت حوزه انقلابی تشکیل دولت انقلابی است/استحاله انقلاب هدف آمریکایی ها از برجام بود

 

آیت ‌الله کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری نیز گفت: این همایش بسیار مهم و اثر بخش است و طلاب انقلابی از سراسر کشور در آن شرکت کردند.

 

وی گفت: حوزه انقلابی کارکردهای بسیاری دارد و باید این حوزه فعال و حاضر در صحنه باشد، باید بدانیم که در برابر کسانی که برای تحقق انقلاب اسلامی حقیقی تلاش می کنند، جریاناتی نیز هستند که به دنبال طراحی جمهوری اسلامی بدلی هستند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: نباید به گونه ای رفتار کنیم که در برابر آمریکا تسلیم شویم و یک دولتی به وجود آید که غیرانقلابی، تکنوکرات و خنثی در کشور باشد.

 

آیت الله کعبی افزود: دشمن می خواهد که نظام جمهوری اسلامی بدون ولایت فقیه باشد، هدف آمریکایی ها از برجام نفوذ و استحاله انقلاب اسلامی به دست نیروهای درون حاکمیت است.

 

وی با اشاره به رسالت حوزه انقلابی گفت: رسالت این حوزه زمینه سازی برای تشکیل دولت انقلابی، دولتی که در برابر نفوذ دشمن مثل کوه ایستادگی می کند و باید بدانیم که دولت انقلابی برای حل مشکلات معیشتی مردم، انقلابی عمل می‌کند و برنامه کارآمد برای مبارزه با فقر و فساد را دارد.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: حوزه انقلابی پشتوانه دولت انقلابی است و وظیفه این حوزه این است که نصیحت مشفقانه در راستای اجرای حکم خداوند، داشته باشد.

 

وی گفت: حوزه انقلابی یک حوزه زمان شناس و برنامه ریز است و باید نیازهای فرهنگی و فکری نظام اسلامی را در ساخت های مختلف تامین کند.

 

آیت الله کعبی عنوان داشت: حوزه انقلابی باید خودش را برای تحولات آینده آماده کند و باید بدانیم که ما نیازمند منشور جامع اسلام ناب در ابعاد مختلف هستیم.

 

*حوزه انقلابی استکبارستیز است/روشنفکرزدگی غرب گرا در حوزه انقلابی جایی ندارد

 

آیت ‌الله اعرافی مدیر حوزه‌ های علمیه سراسر کشور نیز در همایش حوزه انقلابی و رسالت‌های آن که در مصلی قدس برگزار شد، گفت: حوزه همواره انقلابی است و انقلابی هم باید بماند و این نشانه استمرار انقلاب است.

 

وی گفت: انقلابی بودن حوزه ابعاد مختلفی دارد و حوزه انقلابی یک نهاد علمی که از رویکردهای تمدنی برخوردار است.

 

مدیر حوزه‌ های علمیه سراسر کشور گفت: حوزه انقلابی ویژگی های بسیاری دارد که یکی از آنها داشتن رویکرد بین المللی است و نباید کسی تفکر کند که ایران یک تکه جدا از جهان است و باید حوزه انقلابی در عرصه بین المللی تلاش بیشتری کند.

 

آیت الله اعرافی تصریح کرد: حوزه انقلابی همواره بر ولایت و مرجعیت و همچنین اندیشه های امام راحل و رهبری معظم انقلاب تاکید دارد.

 

وی تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که روحانی نباید از مردم فاصله بگیرد و اگر فاصله گرفت آن روحانی انقلابی نیست، از این رو باید همواره در راستای ارتباط گیری ها با مردم کوشید.

 

مدیر حوزه‌ های علمیه سراسر کشور تاکید کرد: حوزه انقلابی، به منظومه اخلاق حوزوی پایبند است و این حوزه تحلیل سیاسی دارد و جریان ساز است.

 

آیت الله اعرافی با بیان اینکه دشمن شناسی و شناخت از تمدن غرب یک واقعیت مهم در حوزه انقلابی است عنوان داشت: حوزه انقلابی همواره در برابر جریان نفوذ حساس است و راه را برای هرگونه تحجر و روشنفکرزدگی غرب گرا بسته است.

 

وی تصریح کرد: حوزه انقلابی یک حوزه ای است که با جریان مقاومت در جهان اسلام همگامی دارد و در راستای استکبار ستیزی کوشیده و این را در ذات خود می داند.

 

مدیر حوزه‌ های علمیه سراسر کشور گفت: مدیران حوزه که خود را خادمان طلاب می دانند همواره سعی کرده تا اندیشه های اسلام ناب را در طرح های خود در حوزه مورد توجه قرار دهند.

 

آیت الله اعرافی تصریح کرد: حوزه انقلابی با نشاط است که نسل جوان آن در میدان حاضر هستند و همواره در راستای تحقق چنین حوزه ای گام برمی دارند.

 

*حوزه انقلابی باید در صدور انقلاب بکوشد

 

حجت الاسلام والمسلمین محمود رجبی، قائم مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی نیز ابراز داشت: حوزه های انقلابی موضوع بسیار مهمی است که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند و باید همواره بکوشیم تا این بعد حوزه تقویت شود.

 

وی تصریح کرد: حوزه ها باید توجه داشته باشند که همانگونه که به موضوع آموزش، پژوهش، تبلیغ، فقه و... اهتمام دارند باید به رشد و بلوغ انقلابی حوزه های علمیه نیز اهتمام داشته و توجه کنند.

 

قائم مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی گفت: حوزه علمیه رسالت های گسترده ای در زمینه گسترش حوزه انقلابی دارد و باید در این راستا گام بردارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین رجبی با اشاره به رسالت های حوزه انقلابی گفت:  شناخت نیازها، برنامه ریزی و تأمین خواسته های نظام، نگرانی نسبت به مخاطرات حوزه، تقویت و رشد دادن روحیه انقلابی در درون حوزه، سطح جامعه و نظام و همچنین صدور انرژی فرهنگ انقلاب به جهان از جمله این رسالت ها خواهد بود.

 

وی گفت: در این زمینه باید آسیب ها و تهدیدها و همچنین مخاطرات رصد شود و برای مقابله ها برنامه ریزی کرد و حوزه انقلابی را گسترش داد.

 

قائم مقام موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی با برشمردن اصالت حوزه گفت: از جمله این اصالت ها این است که در برابر مسئولان نظام موضع حکیمانه داشته و از سوی دیگر در خصوص فعالیت های مثبت هم تشویق کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین رجبی گفت: از جمله اقداماتی که باید حوزه انقلابی انجام دهد این است که در صدور فرهنگ انقلاب اسلامی تلاش کند و دراین راستا برنامه ریزی داشته باشد.

کد خبر 604653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha