با مضامین فرهنگی، دینی و ارزشی می توان به ماندگاری بیشتر آثار هنری کمک کرد

خبرگزاری شبستان: معاون فرهنگی و هنری ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، با بیان اینکه با مضامین فرهنگی، دینی و ارزشی می توان به ماندگاری بیشتر آثار هنری کمک کرد، اظهارداشت: ظرفیت های فرهنگی و هنری اعضای مساجد، برای خلق آثار هنری به کار گرفت.

مرتضی طاهریان، معاون فرهنگی و هنری ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، در خصوص برگزاری جشنواره «به رنگ انار» که به همت دبیرخانه کانون های مساجد خوزستان در شوشتر برگزار می شود، به خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز گفت: خوشبختانه شاهد اتفاقات خوبی در حوزه فرهنگ دینی و ارزشی توسط دبیرخانه کانون های مساجد خوزستان با همکاری ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ها هستیم که جای تقدیر و تشکر دارد.

 

وی تصریح کرد: برگزاری سوگواره دلنوشته های عاشورا در لالی، جشنواره به رنگ انار در شوشتر، محراب نماز در اندیمشک و... از جمله این برنامه هاست که روز به روز هم گسترش پیدا می کند و از مراحل شهرستانی و استانی آغاز شده و در گستره ملی توسعه یافته است.

 

معاون فرهنگی هنری ستاد عالی کانون های مساجد، با بیان اینکه در سایه تعامل، همکاری و همدلی می توان بسیاری از اتفاقات مهم و بزرگ را در عرصه فرهنگ رقم زد، اضافه کرد: موفقیت در عرصه فرهنگ تنها با همدلی، همفکری و تعامل دستگاه های فرهنگی به دست می آید.

 

وی افزود: نام خوزستان مترادف و مساوی با برخی کلید واژه هایی همچون ایثار، شهادت، از خودگذشتگی، دفاع مقدس، عشق به دین و اعتقادات، عشق به وطن و... است که در فرهنگ ما به این موضوعات به دیده احترام و همراه با قداست نگاه می شود و به نوعی جایگاه مقدسی دارند.

 

طاهریان، ادامه داد: در خوزستان در طول سال های اخیر به ویژه بعد از انقلاب و جنگ تحمیلی و حتی در جریان مسائل اخیر منطقه، به وضوح دیدیم که جوانان برومند خوزستانی در خط اول مقابله با تروریسم، مبارزه با افراطی گری، دفاع از کیان اسلام و اعتقادات دینی هستند.

 

وی عنوان کرد: بنابراین برگزاری چنین جشنواره ای با نام «به رنگ انار» آن هم با موضوعی که مرتبط با دفاع مقدس، مدافعان حرم و انقلاب است بسیار ارزشمند بوده و به نوعی می تواند یادآور روزهای آغازین انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی به ویژه برای نسلی باشد که با این دوران آشنا نیستند و این رویدادها را از نزدیک ندیدند و این واژه ها و مفاهیم را تنها در کتاب ها، فیلم ها و تصاویر مشاهده کردند.

 

وی یاد آور شد: موضوع دیگر در خصوص جشنواره به رنگ انار، این است که در شهرستان شوشتر برگزار می شود؛ این شهرستان معروف به دارالمؤمنین بوده و یکی از شهرهایی است که سابقه تاریخی بسیار ارزشمندی در حوزه های مختلف فرهنگی، گردشگری و... دارد.

 

معاون فرهنگی هنری ستاد عالی کانون های مساجد کشور، بیان کرد: علاوه بر آن در این شهرستان شخصیت های برجسته علمی متولد شدند و زندگی کردند و همواره مایه خیر و برکت برای جامعه اسلامی و کشور هستند که از میان آنها می توان به علامه شیخ شوشتری، سید نعمت الله جزایری و... اشاره کرد.

 

وی خاطر نشان کرد: این جشنواره ها می تواند در زنده نگه داشتن دوران دفاع مقدس، یاد شهدا، ایثارگری مردم خوزستان و جوانانی که در مناطق جنگی در مقابل دشمن ایستادگی کردند تاثیرگذار باشد و چون با هنر آمیخته شده ماندگاری آنها مضاعف خواهد شد.

 

وی با تاکید بر اینکه با مضامین فرهنگی، دینی و ارزشی می توان به ماندگاری بیشتر آثار هنری کمک کرد، اذعان داشت: آنچه که به نظر می رسد در این جشنواره ها باید به شکل ویژه مورد توجه قرار گیرد این است که تلاش کنیم ظرفیت های فرهنگی و هنری بچه های مسجدی برای خلق آثار هنری به کار گرفته شود.

 

طاهریان، با اشاره به اینکه ماموریت اصلی ما در ستاد عالی کانون های مساجد، شناسایی ظرفیت های مسجد و بهره گیری از آنها جهت تولید آثار فرهنگی و هنری است، تاکید کرد: باید در کانون های مساجد در کنار آموزش و فعالیت های تربیتی به بخش رقابتی هم توجه شود تا در میان اعضای کانون ها ایجاد انگیزه کند.

 

کد خبر 607833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha