راه اندازی پایگاه اورژانس هوایی قم گامی استوار در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت

خبرگزاری شبستان: پایگاه اورژانس هوایی استاندارد کشور به منظور خدمات رسانی هر چه بیشتر به زائران و مجاوران کریمه اهل بیت(ع) در قم راه اندازی می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، یکی از اقدامات دولت، اجرای طرح تحول نظام سلامت بود که در بسته های مختلف خدمتی در سراسر کشور ارائه شد.

 

توجه به وضعیت درمان، بیمه های مردم، بهداشت و.... از جمله مواردی بود که دولت همواره بر آن تاکید داشت و با ارائه خدمت در بسته های مختلف کوشید تا خدمات رسانی کند.

 

استان قم از همان ابتدا به عنوان پایلوت اجرای طرح تحول نظام سلامت انتخاب شد، به گونه ای که در زمینه های درمانی و بهداشتی و آموزشی کوشید بسته های دولت را عملیاتی کند.

 

یکی از بسته های طرح تحول نظام سلامت توجه به اورژانس و راه اندازی اورژانس هوایی بود که از 18 مرداد سال 93 اورژانس هوایی در استان قم شروع به کار کرد.

 

استان قم با توجه به موقعیت استراتژی که دارد و به عنوان شاهراه مواصلاتی 17 استان به شمار می رود، روزانه ترددهای بسیاری در جاده های آن انجام می شود که از این رو نیاز بود اورژانس هوای در استان مستقر و به امداد رسانی بپردازد.

 

مهمترین اقدام و برنامه اورژانس هوایی، کوتاه کردن مدت زمان خدمات رسانی به مصدومان جاده ای است که بلافاصله بعد از اعلام تصادف به اورژانس 115 قم، عوامل اورژانس زمینی به محل اعزام شده و در صورت نیاز کمک اورژانس هوایی، کادر پروازی به همراه دیگر عوامل اورژانس به سرعت به محل اعزام و اقدام به انتقال مصدوم می کنند.

 

به طور مثال اگر مصدومی در اتوبان قم تهران و یا سلفچگان مصدوم شود، اگر با اورژانس زمینی اقدام به انتقال آن شود، حداقل مانده به مسافت بین 30 تا 40 دقیقه زمان نیاز است که این زمان با اورژانس هوایی به کمتر از 10 دقیقه می رسد.

 

بالگرد اورژانس هوایی استان قم از ابتدای فعالیت خود تاکنون توانسته 306 پرواز انجام دهد و موفق شده بیش از 700 مصدوم را نیز منتقل کند که برخی از این مصدومان به دلیل حاد قطع عضو، به سرعت به تهران منتقل شده اند.

 

این اورژانس هوایی بعد از راه اندازی در بیمارستان شهید بهشتی قم مستقر بود که وضعیت مناسبی از نظر استقرار نداشت و با کمک بخش خیرین، پایگاه اورژانس هوایی راه اندازی و قرار است با حضور دکتر قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی افتتاح شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*پایگاه اورژانس هوایی تمامی استانداردهای لازم را دارد

دکتر ایرانی خواه رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در این خصوص گفت: خدمات اورژانس هوایی یک خدمت ماندگار و ارزشمند به شمار می رود که به منظور ارتقا سلامت و احساس امنیت مردم موثر است.

 

وی ادامه داد: با توجه به وضعیت جاده ها و همچنین مرگ و میرها، نیاز است با اقدام سریع و به موقع در جلوگیری از کاهش این آسیب های اجتماعی اقدام شود.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: استان قم با توجه به موقعیت حساس و استراتژیکی که داشت، صاحب نخستین اورژانس هوایی شد و پایگاه اورژانس نیز به همت خاندان خیر محترم خرمی راه اندازی شد.

 

دکتر ایرانی خواه گفت: این پایگاه مجهز به تمامی تجهیزات بوده و آشیانه بالگرد نیز با امکانات و استانداردهای لازم برای آن طراحی شده و به هاب فرودگاهی کشور نیز متصل است، همجنین یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن نزدیکی به جاده‌های مواصلاتی استان به عنوان کانون حادثه خیر استان است که می‌تواند به سرعت خدمات رسانی کند.

وی در خصوص اعتبار در نظر گرفته شده برای احداث این پایگاه گفت: کل هزینه ساخت، تکمیل و تجهیز این پروژه توسط خاندان خیر بزرگوار مرحوم خرمی تعهد شده که از آن‌ها قدردانی می‌کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*اختصاص 4 میلیارد تومان برای راه‌اندازی

دکتر علی اصغر اکرمی معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، گفت: این پایگاه با بهره گیری از ظرفیت بخش خیرین راه اندازی شده که این یک فرصت ارزشمند است.

وی افزود: با تلاش های صورت گرفته، 30 درصد از هزینه های انجام شده در حوزه بهداشت، درمان و سلامت استان قم با همت بخش خیری بوده که راه اندازی این پایگاه نیز به همت این عزیزان است.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: برای راه اندازی این پایگاه 4 میلیارد تومان هزینه شده که به همت خانواده مرحوم حاج اسماعیل خرمی هزینه شده است.

 

*306 پرواز توسط بالگرد اورژانس هوایی قم

دکتر محمدرضا مظفری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم نیز با اشاره به اجرای طرح تحول نظام سلامت گفت: اورژانس هوایی یکی از بسته‌های طرح تحول نظام سلامت است که با حضور دکتر قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در قم افتتاح و امروز نیز پایگاه اورژانس آن به بهره برداری می رسد.

 

وی ادامه داد: یکی از اثرات این اورژانس هوایی کوتاه کردن زمان انتقال مصدومان بوده که بسیار برای ما مهم است و این اورژانس هوایی توانسته در زمان طلایی، مصدوم را به مراکز درمانی منتقل کند.

مظفری از مرداد ماه سال 93 تاکنون 306 مورد پرواز صورت گرفته که حاصل این پروازها انتقال 715 مصدوم بوده است.

 

یکی از ویژگی های این پایگاه، موقعیت استراتژیک آن است که بین دو محور پرتردد اتوبان قم تهران و اتوبان قم کاشان قرار گرفته است.

راه اندازی ساختمان این خدمت عظیم، علاوه بر تمرکز بیشتر کادرپروازی و عوامل اورژانس موجب می شود تا نوع خدمات رسانی نیز افزایش یافته و با توجه به موقعیت استراتژی این پایگاه می تواند خدمات رسانی را دو چندان کند.

کد خبر 613185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha