اجرای طرح تکاپو درگیلان/رسته شاخص اشتغال استان معرفی می شود

خبرگزاری شبستان: کارگزاررسمی طرح تکاپو در گیلان از اجرای طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار در استان خبر داد و گفت: در قالب این طرح باید رسته شاخص اشتغال استان تا پایان سال معرفی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، حسین متقی طلب، کارگزار رسمی طرح تکاپو در استان گیلان امروز(۹ اسفند) در سومین کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان در سالن اجتماعات استانداری با بیان اینکه طرح تکاپو طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار است افزود: این طرح برای نخستین بار در سال ۹۳ مطابق با مصوبه شورای عالی اشتغال در هفت استان اجرا شد که هم اکنون با توجه به ایجاد ظرفیت های اشتغال در ۲۹ استان اجرا می شود.

 

وی با بیان اینکه طرح تکاپو در قالب بخش غیردولتی و با همکاری سازمانی اجرا می شود افزود: طرح تکاپو یکی از طرح‌های وزارت کار است که به توسعه و ساماندهی کسب و کارهای خرد و خانگی و اتصال آن به بنگاه های کوچک و متوسط توجه می‌ کند.

 

متقی طلب ادامه داد: مدل های مختلف اشتغال در دولت های مختلف و شاخصه اشتغال بر مبنای رشد اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت معلوم شد اگرچه رشد اقتصادی جهت ایجاد اشتغال لازم است اما کافی نیست و باید توسعه هم مدنظر قرار گیرد.

 

وی با اشاره به اهداف طرح تکاپو، توسعه اشتغال پایدار در استان را بر اساس شاخصه تحلیل دینامیک عنوان کرد و افزود: در طرح تکاپو مرزهای سیاسی و جغرافیایی مطرح نیست و تحرکات اجتماعی و اقتصادی، الگوی ایجاد اشتغال در سطح استان را ترسیم می کند.

 

کارگزار رسمی طرح تکاپو در استان گیلان روند سهم اشتغال در سه بخش اقتصادی استان(صنعت، خدمات و کشاورزی) را تاثیرپذیر از برند جهانی دانست و اظهار کرد: نمی توان یک نسخه جامع و کامل را برای همه استان ها جهت اشتغال پایدار ترسیم کرد زیرا برنامه اشتغال هر استانی با تاکید بر ظرفیت ها و پتانسیل های خود استان طراحی می شود.

 

وی با بیان اینکه در قالب این طرح باید رسته شاخص اشتغال استان تا پایان سال معرفی شود گفت: ۷۰ درصد تحلیل های دینامیک اشتغال استان انجام شده و بخش نگارش تحلیل دینامیک اشتغال استان باقی مانده که نیازمند داشتن اطلاعات کامل و همکاری سازمانی است.

 

متقی طلب ادامه داد: مدلی که در طرح تکاپو مطرح است مدلی از پائین به بالا و بر اساس داده ها و اطلاعات بازار کار، تحلیل توسعه و خروجی در سطح منطقه و تقاضای بازار کار است تا یک یا چند رسته اولویت دار شناسایی شود.

 

وی با بیان اینکه در طرح تکاپو تمرکز بر مشاغل غیر رسمی است افزود: اعتبارات این طرح در سال آینده از طریق صندوق کارآفرینی امید تامین و طرح های اولویت دار توسط استان معرفی و از تسهیلات مناسبی برخوردار می شوند.

 

مجری طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار گیلان ادامه داد: طرح تکاپو درصدد تکمیل زنجیره ارزش از منابع تولیدی و بازار جهانی بر مبنای واقعیت های میدانی اشتغال است.

 

وی با بیان اینکه برنامه های طرح تکاپو بعد از تائیدیه کارگروه اشتغال اجرا می شود گفت: ظرفیت های کشاورزی و صنعتی و خدماتی استان بالاست اما متاسفانه نتوانستیم از این ظرفیت ها به عنوان مزیت های منحصر بفرد به عنوان یکی از مولفه های اصلی طرح تکاپو به عنوان شاخصه بهره گیریم.

کد خبر 613435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha