فرهنگ خرید آثار هنری در جامعه نهادینه نشده است

خبرگزاری شبستان:چهره بین اللملی هنر خوشنویسی با اننقاد از اینکه هنوز هنر خرید آثار هنری در جامعه نهادینه نشده است، گفت: ۷۰ درصد این آثار در جوامع پیشرفته توسط بخش خصوصی خریداری می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان، جواد بختیاری، چهره بین المللی هنر خوشنویسی عصر دیروز(17 اسفند) در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره خوشنویسی در زنجان اظهار کرد: در کشور ایران خرید آثار هنری هنوز نهادینه نشده است.

 

وی ادامه داد: در جوامع پیشرفته 70 درصد آثار هنری توسط بخش خصوصی خریداری می شود و این در حالی است که در ایران بخش خصوصی ضعیف عمل کرده است.

 

این هنرمند، سیستم اجتماعی را مقصر این مقوله عنوان کرد و گفت: ذائقه مردم باید از سوی مردم در بحث هنر تغییر کند.

 

بختیاری خاطرنشان کرد: برای ارتقای هنر باید جامعه از هنرمند حمایت کند و این موضوع باید در سطح ملی آسیب شناسی شود.

 

چهره بین المللی هنر خوشنویسی افزود: فعالیت های هنری با سه مولفه تولید، توزیع و مصرف همراه است که در صورت تحقق آن فعالیت های هنری نتیجه بخش خواهد بود.

 

وی با تاکید بر اینکه بخشی از تحقق این مهم برعهده جامعه وبخشی برعهده هنرمند است، گفت: در گذشته امکان تکثیر یک اثر وجود نداشت و آموزش به صورت حضوری و از طریق استاد انجام می شد و این در حالی است که امروزه آثار هنری قابل تکثیر و آموزش از طریق اینترنت فراهم شده است.

 

به گفته بختیاری، آموزش مستقیم و سنتی از اثرگذاری بیشتری نسبت به آموزش های غیرمستقیم برخوردار است چرا که در آموزش مستقیم ذهن خلاق می شود.

 

این استاد خوشنویسی با بیان اینکه مولفه توزیع از دیگر مولفه های هنر است، افزود: یکی از مشکلات این حوزه عدم تمایل بخش خصوصی برای خرید هنر است از اینرو هنرمند همواره با چالش های مالی روبه رو می شود.

 

وی یکی از راهکارهای نهادینه کردن سلامت روان در جامعه را سوق دادن افراد جامعه به سمت هنر خواند و یادآور شد: اگر جامعه به هنرمندان ارج ندهد، روح آن جامعه پالایش می شود.

کد خبر 615561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha