اعتکاف باید تهذیب نفس را به انسان هدیه بدهد

خبرگزاری شبستان:عزیزی با بیان اینکه اعتکاف باید تهذیب نفس را به انسان هدیه بدهد، گفت: چقدر خوب است در این مراسم غرور انسان از بین برود و تواضع و خشوع را تمرین کنیم، اعتکاف خیلی از شرایط انسانی را فراهم می‌کند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، سعید عزیری استاد دانشگاه و پژوهشگر علوم روانشناسی ظهر امروز در مراسم اعتکافی که در مسجد امام رضا(ع) برگزار شد با اشاره به اینکه انسان بعضی مواقع‌ باید از حقوق خودش بگذرد، اظهار داشت: حق گرفتن همیشه در همه جا صدق  نمی‌کند، انسان می‌تواند بسیاری از مواقع حتی در مقابل حقوق خود گذشت کند، تمرین گذشت برای زندگی بسیار مهم است.

 

وی ادامه داد: خیلی خوب است که از کنار بسیاری از موضوعات چشم‌پوشی کرد، بسیار زیبا است که انسان در تمام شرایط بتواند برای کمک به اعضای خانواده و دیگران گذشت داشته باشد، برای نمونه وقتی یک انسان در نقلیه عمومی بایستد و جای خود را به یک فرد مسن بدهد خوب است و از حق خود گذشته است اما حق خود را ضایع نکرده است.

پژوهشگر علوم روانشناسی تاکید کرد: این روزها در اروپا انسانیت خیلی خوب به کودکان آموزش داده می شود، برای مثال اگر قرار است برای کودکان خود تغذیه تهیه کنند همیشه دوتا خریداری می‌کنند تا او بتواند با دوست خود بخورد و این امر باعث رویش رفتار مناسب در کودک می‌شود، بنابراین در اعتکاف باید تمرین بخشش کنیم، خیلی زیبا است افراد در حال افطار با وجود دهانه روزه برای افطار دیگران می‌ایستند تا تهیه افطار کنند.

عزیزی یادآور شد: اعتکاف خیلی از شرایط انسانی را فراهم می‌کند، یکی از آنها بخشش برای خانواده است، ای کاش کمی فرزندان در کهولت سن به پدران و مادران خود توجه کنند، خیلی از فرزندان بلافاصله پس از کهولت سن پدر و مادر خود را به آسایشکاه می‌برنند و این اوج بی‌انصافی است.

وی با اشاره به سخنی از امام صادق(ع) که می‌فرمایند" هرکس به پدر و مادر خود احترام نکند حتی در صورتی که والدین، آنها را مورد غضب هم قرار دهند نمازش قبول نیست"، خاطرنشان کرد: بدانید اگر به پدر و مادر خود توهین کنید تا آخر عمر دست به طلا هم بزنید خاکستر می‌شود، هرکس به مادر خود دست درازی کند تا آخر عمر خیر دنیا و آخرت را نخواهد دید و تاوان کار خود را همیشه می‌دهد.

استاد دانشگاه افزود: پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند" بهشت زیر پای مادران است"، این حدیث متاسفانه بد تفسیر شده است، زیرا این سوال پیش می‌آید که آیار مادری که حسود، فاسد و به طور کلی گناهکار باشد به بهشت می‌رود؟، حضرت زهرا(س) این حدیث را به این شکل تفسیر کردند " مهم نیست مادر تو چه می‌کند اگر شما به مادر خود خدمت کنید می‌توانید به بهشت بروید حتی اگر مادر شما جهنمی باشد، بنابراین از این حدیث بر‌می‌آید که بهشت زیر پای مادر فرصتی است که برای فرزندان در نظر گرفته شده که با خدمت به مادر می‌توانند آن را بدست بیاورند.

عزیزی با اشاره به اینکه رضایت پدر و مادر به زور امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: برخی از فرزندان احترام والدین را حفظ می‌کنند اما بدون اخلاق مناسب رفتار عمل می‌نمایند، پس فراموش نکنیم اگر گرهی در زندگی روزمره داریم حتما از شکستن دل مادر نشات می‌گیرد، این دل شکستگی منحصر به زمان حال نیست و ممکن است ده‌ها سال پیش این عمل ناشایست رخ داده باشد اما بازهم تاوان آن را پس می‌دهید.

وی ابراز داشت: متاسفانه برخی برای حضور در همین مراسم اعتکاف نیز با پدر و مادر خود دعوا می‌کنند، در همین راستا حاج اسماعیل دولابی می‌گوید " برخی اصول اخلاقی را یاد می‌گیرند اما غرور آنها نمی‌گذارد آن را انجام دهند، خیلی خوب است انسان در مقابل پدر و مادر خود تواضع داشته باشد و هرکس این تواضع و خود شکستن را نشان دهد آنگاه می‌بیند که بخشش و دعا پدر و مادر چقدر در زندگی به او کمک می‌کند و عامل موفقیت می‌گردد.

پژوهشگر علوم روانشناسی در پایان گفت: اعتکاف باید تهذیب نفس را به انسان هدیه بدهد، چقدر خوب است در این مراسم غرور انسان از بین برود و تواضع و خشوع را تمرین کنیم، انسان حتی در مقابل رفتن به مجالس امام حسین(ع) هم نباید در مقابل پدر و مادر خود بایستد، این امر در مورد مراسم اعتکاف هم صدق می‌کند، بدانید که همین که نیت خیر را کرده‌اید مورد پذیرش خدا و اهل‌بیت(ع) قرار می‌گیرد.

کد خبر 621755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha