مردم سالاری دینی از آموزه های پیامبر اسلام(ص) است

دکتر ارسطا با بیان اینکه بسیاری از اصطلاحات امروزی حوزه سیاست همان مفاهیم کهن اسلامی است، گفت: مردم سالاری دینی، آموزه ای است که توسط پیامبر اکرم طرح شده است.

به گزارش خبرنگار شبستان، آیین اختتامیه بخش "تحول علوم انسانی" با سخنرانی اسدی، رییس بخش تحول در علوم انسانی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر قوامی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر ارسطا ، دکتر محمد تقی پور، قائم مقام ریاست نمایشگاه و حجت الاسلام محمدی، رییس نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، در بخش تحول علوم انسانی برگزار شد.

 

در ابتدای این مراسم، اسدی، مدیر بخش تحول در علوم انسانی، با ارائه گزارشی از برنامه های مختلف این بخش در طول مدت برگزاری نمایشگاه، اظهار امیدواری کرد که این بخش بتواند در سال های آتی نمایشگاه بسیار پربارتر و نتیجه بخش تر عمل نماید.

 

وی با بیان اینکه در این نمایشگاه بیش از 4 هفته در خدمت قرآن و مباحث زیربنایی و ریشه ای قرآنی و علوم انسانی بودیم، گفت: نمایشگاه حمایت خاصی از این بخش داشت و از هر لحاظی این بخش را مورد پشتیبانی قرار داد.

 

دکتر تقی پور، قائم مقام ریاست نمایشگاه، سخنران بعدی در این مراسم بود که در ابتدای سخناش با اظهار رضایت فراوان از بخش علوم انسانی نمایشگاه که برای اولین بار در طول برگزاری این نمایشگاه از سال های ابتدایی، در نمایشگاه امسال دایر شده بود، گفت: این بخش در آینده نزدیک یکی از مهمترین قسمت های اساسی و ریشه ای نمایشگاه خواهد شد.

 

وی با اظهار امیدواری از اینکه قرار است نمایشگاه قرآن را از تهران خارج کرده و هر ماه در یکی از استان های ایران برگزار کنیم، افزود: قطعا این بخش تحول در علوم انسانی می تواند فعالیتی گسترده و اساسی در استان ها داشته باشد.

 

تقی پور در همین باره افزود: بسیاری از اساتید علوم انسانی در شهرهای دیگر خدمت می کنند که این بخش علوم انسانی می تواند از همه اساتید کشور استفاده کنند.

 

حجت الاسلام و المسلمین دکتر قوامی، رییس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی، به عنوان سخنران بعدی، علوم انسانی را اصالتا برای اسلام دانست و گفت: اما این علوم در جایی دیگر رشد کرده و به اندازه هایی هم رسیده است و ما امروزه دوباره آن ها را دریافت کرده ایم و باید بر اساس مبانی و اندیشه های خودمان تطبیقشان دهیم.

 

وی بر این باور است که انقلاب اسلامی صرفا یک انقلاب سیاسی، اجتماعی و یا حتی فرهنگی نیست ، بلکه یک انقلاب تمام عیار در تمام حوزه ها و جهت هاست.

 

قوامی مدعی بود که استفاده صرف از علم های گذشته، نوعی سلفی گری است و حوزه ها باید به سمت تولید علم پیش روند، و بنابراین در این سرزمین نهادی لازم است که این تولیت علم را به عهده بگیرد.

 

وی با بیان اینکه در این راستا بنیاد فقهی مدیریت اسلامی را در قم مقدس تاسیس کرده ایم، گفت: آرمان تحول علوم انسانی در جهان را به عنوان شعار خودمان انتخاب کرده ایم.

 

قوامی تولید دانش مدیریت اسلامی را ماموریت این بنیاد معرفی کرد و گفت: هدف این بنیاد هم تربیت مجتهد نظریه پرداز در مدیریت اسلامی است.

 

وی در این باره توضیح داد: ما اعتقاد داریم که تحول در علوم انسانی با اجتهاد تحقق پیدا می کند. روش های زیادی هست، اما متدولوژی اجتهاد مجرب بوده و جواب داده و مورد امضای معصومان هم می باشد.

 

قوامی درباره این تجربه تاسیس بنیاد گفت: در این بنیاد، کسانی که حداقل 10 سال سابقه تحصیل حوزوی دارند، گزینش می شوند و 84 واحد مدیریت به ایشان از سوی اساتید دانشگاه آموزش داده می شوند.

 

وی با این ادعا که مدیریت اسلامی، گنج و کنزی مخفی است، به حدیث قدسی "کنت کنزا مخفیا فاحببت ان اعرف" اشاره کرد و گفت: هر چیز خوبی می خواهد شناخته شده و اسوه شود، و آموزه های اسلامی نیز از این امر استثنا نیستند.

 

حجت الاسلام محمدی، ررییس نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، به عنوان سخنران بعد این مراسم، با تاکید بر اینکه تلاش مجدانه ای که دست اندرکاران بخش تحول در علوم اسلامی که در این بخش انجام داده اند، علیرغم اینکه سال اول این بخش بود، در طول برگزاری بسیار موفقیت آمیر بود، اظهار داشت: من به نوبه خود کمال تشکر را از عزیزان در این بخش دارم.

 

وی که بر این باور بود رویکرد بخش تحول علوم انسانی باید متنوع شود، ادامه داد: باید تلاش کنیم به مسیری بروم که علوم انسانی را در بخش های مختلف و با موضوعات متفاوت گروه بندی کرده و در قسمت های مختلف نمایشگاه آن ها را به صورت جداگانه در بخش های مربوط به خود، ساماندهی کنیم.

 

محمدی که مدعی بود به واسطه این بخش می توانیم وارد یک جهش تولید در نمایشگاه بشویم، اظهار داشت: با توجه به آیه "و اذا قرء القرآن، فاستمعوا له و انصتوا لعلکم ترحمون" اصلا مهم نیست که چه کسی قرآن تلاوت می کند، ممکن است یک مسیحی قرآن را تلاوت کند، همانطور که امسال بهترین هنرمند قرآن ما یک مسیحی از لبنان بود.

 

وی در همین باره اضافه کرد: ما اگر بتوانیم جهان را متقاعد کنیم که فرهنگ استماع و انصات را در برابر قرآن داشته باشند، کار بزرگی کرده ایم؛ چرا که "قرء القرآن" خطاب به همه دانشمندان علوم در جهان است که فرهنگ استماع و انصات خود را بالا ببرید.

 

حجت الاسلام و المسلمین دکتر ارسطا، رییس دانشگاه باقرالعلوم قم، به عنوان آخرین سخنران این آیین، با اشاره به اینکه گاهی اوقات چنین تصور می شود که ما می توانیم فقهی بریده از عقایده و اخلاق داشته باشیم ، اظهار داشت: چنین کسانی که این عقیده را دارند، نتیجه می گیرند که پس یک جامعه فقه محور لزوما یک جامعه مطلوب اسلامی نیست.

 

وی این برداشت را کاملا یک تصویر نادرست معرفی کرد و گفت: فقه اصلا خلاصه در احکام جدای از اخلاق و عقاید نمی شود و اگر جامعه ای باشد که فقط این ظواهر در آن ها دید بشود، قطعا این جامعه را ما یک جامعه فقه محور نمی دانیم.

 

وی برای اثبات مدعای خود به کلام بزرگانی که در تعریف فقه آمده است، اشاراتی داشت و گفت: حضرت امام (ره) در این حوزه می فرمایند که فقه تئوری کامل و واقعی اداره انسان از گهواره تا گور است.

 

وی در این باره افزود: این همان تعریفی است که ما از فقه در نظر داریم. این تئوری هنگامی می تواند کامل و واقعی و قاطع باشد که مبتنی بر عقاید دینی بوده و دربردانرده اخلاق اسلامی نیز باشد، زیرا در غیر اینصورت نه واقعی و نه کامل است.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش و در راستای پیوند بحث فقاهت و اجتهاد به بحث مدیریت و سیاست اسلامی، اظهار داشت: اندیشه سیاسی که امروز در دنیا وجود دارد، حاصل فکر و اندیشه دانشمندان مختلف در طول قرون متمادی است.

 

وی در این باره افزود: از سوی دیگر حجم مطالبی که اندیشمندان سیاسی در عصر حاضر ارائه می دهند، از نظر دقت، عمق و حجم بسیار پیشرفته تر از نظریات در سده های پیش است.

 

وی با این دو مقدمه در امر سیاست جهانی، وظیفه و ماموریت اجتهاد در این عصر را اینگونه معرفی کرد: تمام آنچه اندیشمندان سیاسی که در قرون متمادی به آن رسیده و آن را به آزمون خطر گذارده اند، به صورت سوال هایی در مقابل فقهای اسلام قرار گرفته است و از آن می خواهند که نظریات اسلام را بیان دارند.

 

وی با طرح تفاوت های بنیادین با مردم سالاری اسلامی با آنچه امروزه در غرب مطرح می شود، اظهار داشت: آنچه امروز در دنیا و حکومت های دموکراسی ارزش دارد، فقط و فقط رای مردم است. اما مردم را به رای رسانده و برای مردم ایجاد رای می کنند.

 

وی بر این باور بود که در دنیای مدرن مهم نیست که این رای چگونه ایجاد شده است و همچنین امروز معلوم نیست که چه ملاکی داریم که حکومت مبتنی بر آرای مردمی به بیراهه نرود؛ هیچ کس نمی تواند در این حوزه ملاکی ارائه کند.

 

وی در مقابل با اشاره به اینکه آموزه های اسلامی چگونگی احراز این رای مردم را مهم می داند، به جریان امام حسین (ع) در ارسال سفیر به کوفه اشاره کرد و گفت: حضرت، مسلم بن عقیل را به کوفه فرستاد تا ببیند که این در خواست حضور امام، صرف آرای توده مردم است یا اینکه نظرات صاحبان فضل و خرد هم همراه این رای است.

 

شایان ذکر است، بخش تحول در علوم انسانی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم که برای اولین بار در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم دایر شده بود، در طول برگزاری نمایشگاه، هر روزه با برگزاری نشست های تخصصی در همه حوزه های تحول در علوم انسانی، با سخنرانی و اظهار نظر اساتید حوزه، اساتید دانشگاه، طلاب حوزه علمیه و دانشجویان دانشگاه های کشور، دیدگاه های مختلف امر تحول را بر اساس آموزه های قرآنی مورد بحث و بررسی قرار داد.

 

 پایان پیام/

 

کد خبر 62248

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha