کسب رتبه اول ارزیابی کشور توسط مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد

خبرگزاری شبستان: مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد گفت: مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد توانست در سال ۹۵ در ارزیابی های کشور رتبه اول کشوری را به خود اختصاص دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، داود پاک طینت، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد امروز (29 فروردین) در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه استان یزد گفت: این مرکز سه وظیفه اسنادی، کتابخانه و تاریخ شفاهی دارد که در بخش اسناد نیز دو بخش سند اسناد اداری و اهدایی فعالیت دارد.

 

وی افزود: اسناد اداری در ادارات استان انتقال یا امحا می شوند و که اسناد انتقالی بر اساس تشخیص ها، این اسناد به مرکز اسناد ملی منتقل می شوند که  در این بخش بسیار مهم است و بایستی به قوانین آن توجه شود.

 

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد خاطرنشان کرد:ما در این مرکز سه مخزن شامل مخزن ورودی و در بخش اول اسناد انتقالی، مخزن اطلاع رسانی و مخزن اصلی است که هر کدام مربوط به بخش های خاص اسناد است.

 

پاک طینت تصریح کرد: با توجه به موقعیت استان یزد از لحاظ جغرافیایی و تاریخی و مذهبی ممکن است ما در بخش های مختلف اسناد مختلفی داشته باشیم اما متاسفانه با توجه به مشکلات در این زمینه مردم کمتر بدان ها توجه کرده اند و خانواده ها باید اعتماد کرده و این اسناد را به این مرکزارائه دهند تا به نحوی از این اسناد به خوبی نگهداری و ثبت و ضبط شود.

 

وی ادامه داد: ما تالار رقومی به صورت مجازی برای اولین بار در استان راه اندازی کردیم که در آن پژوهشگران به تمامی اسناد دیجیتال موجود در سازمان اسناد و کتابخانه ملی دسترسی دارد و این درگاه در مرکز اسناد وجود دارد و تمامی اسناد را به افراد نشان می دهد.

 

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد بیان کرد:ما در بخش تاریخ شفاهی نیز اتاقی برای ثبت و ضبط فعالیت های مختلف افراد داریم و این بخش یکی از بخش هایی است که کمتر به آنها توجه شده است و ما آنها را ثبت می کنیم.

 

پاک طینت خاطرنشان کرد:اسناد انتقالی ما در سال 94 تعداد 258 پرونده بوده و در سال 95 تعداد شش هزارو 588 پرونده بوده است که 25 درصد رشد داشته ایم و که 39 هزار برگ در سال 94 و 988 هزار برگ نیز در سال 95 بوده است که میزان امحای ما در سال 94 میزان 30 تن و در سال 95 نیز 54 تن بوده است.

 

وی افزود: آزادسازی فضای بایگانی ادارات در سال 94 میزان 108 متر مربع و در سال 95 نیز 585 متر مربع بوده است.

 

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد تصریح کرد: ما در سال 94 تعداد 2 هزار و 184 رکورد ثبت و در سال 95 نیز سه هزار 481 رکورد در ثبت در سامانه های الکترونیکی داشته ایم.

 

پاک طینت خاطرنشان کرد:جلسات تاریخ شفاهی در سال 95 تعداد 32 جلسه داشته ایم و 2 هزار و 961 دقیقه مصاحبه شفاهی داشته ایم.

 

وی افزود: در بخش واسپاری کتاب نیز در سال 94 تعداد 411 نسخه به این مرکز ارائه شده و در سال 95 نیز 851 نسخه کتاب به این مرکز تحویل داده شده است و در زمینه پایان نامه نیز در سال 95 تعداد چهار هزار و 810 نسخه تحویل این مرکز شده است.

 

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد ادامه داد:بررسی ابعاد تاریخ شفاهی شیخ غلامرضا فقیه خراسانی از جمله اقدامات ما در این مرکز در تاریخ شفاهی است که به صورت هدفمند دنبال می کنیم.

 

پاک طینت بیان کرد:اسناد اهدایی در سال 95 تعداد 13 نفر اهداگر داشته ایم که 2 هزار و 697 برگ اهدا کرده اند.

 

وی افزود: برگزاری دوره آموزشی مدیریت اسناد یکی از دوره هایی بود که مدیران آموزش این بخش را داشتند و به نحوی در زمینه اسناد اداری توجیه شدند اما همچنان نیاز به فعالیت دارد.

 

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد خاطرنشان کرد: دو خط قرمز ما عدم خروج از کشور و عدم تخریب اسناد است که ما برای آن نیز تلاش می کنیم.

 

پاک طینت گفت:قدیمی ترین سند مربوط به سال 1205 قمری و اهدایی است و مربوط به تقسیم نامچه خانه و ملک است و اسنادی از ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه داریم.

 

وی افزود: اصل تغییر ساختمان مورد توجه استاندار یزد نیز است که اگر ساختمان مناسبی داشته باشیم ایرانشناسی و اسلام شناسی و کتابخانه عمومی و مرکز اسناد را به طور کامل خواهیم داشت.

 

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد بیان کرد: دستور استاندار برای جابه جایی سریع با توجه به مشکلات موجود در ساختمان وجود دارد.

 

پاک طبینت خاطرنشان کرد: در سال 95 براساس ارزشیابی عملکرد مرکز اسناد ما در سطح کشور اول شدیم و پس از آن نیز استان کرمان به 60 امتیاز رتبه دوم را کسب کرد.

کد خبر 623086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha