آیت الله مصباح بر توجه به همه بخش های دین تإکید کرد

علامه مصباح یزدی در هشتمین همایش وحودت حوزه و دانشگاه گفت: همانگونه که به اصول و فقه توجه می شود باید به همه بخش های دین توجه شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم،آیت الله مصباح یزدی شب گذشته(29آذر) در همایش حوزه و دانشگاه که با موضوع نقش علم دینی در تحول علوم انسانی برگزار شد، گفت: برخی علم دینی را علوم قدیمه و در مقابل علوم دانشگاهی به عنوان علوم جدید عنوان می کنند و بالطبع با این نگاه علم دینی هیچ نقشی در تحول علوم انسان نمی تواند داشته باشد ، چرا که قدیمه است و زمان آن به پایان رسیده است.


وی علم را به معنای کشف واقعیت دانست و گفت: هرشناختی از هر راهی که انسان نسبت به واقعیت پیدا کند علم است، پس فقط علوم تجربی را علم قلمداد کردن، درست نیست، مگر اینکه علم در این معنا یک اصطلاح باشد نه معنای واقعی اش.


آیت الله مصباح یزدی با اشاره به تعریف عرفی دین گفت : آنچه در فرهنگ جهان حاکم بوده و کمابیش بر فرهنگ ما نیز تأثیر گذاشته دین به یکسری اعتقادات انسان نسبت به ماوراء طبیعت و اعتقاد به تقدس و انجام نوعی مناسک است در حالیکه دین دارای سه رکن مبدا یعنی اعتقاد به خدای متعال و اعتقاد به معاد و رابطه بین خدا و مخلوق است که البته ما مصداق کامل آن را اسلام می دانیم که همه شئون زندگی انسان اعم از فردی و اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی و .. را در بررمی گیرد.

 

وی با اشاره به تعریف های مختلفی که از علم دینی ارائه می شود به بیان بهترین تعریف از علم دینی پرداخت و گفت : معلوماتی که از منابع اختصاصی دین به دست آمده و سعادت و شقاوت ما را مشخص می کند ، علوم دینی است و بر این اساس نمی توان هر حدیث یا حتی آیه قرآن را علم دینی دانست.


عضو مجلس خبرگان رهبری افزود:بعد از رنسانس تحولی عظیم در آموزش و تعلیم در غرب صورت گرفت باعث شد آنچه قرن ها در دانشگاه ها معتبر بود بی اعتبار شود و تقابلی بین علوم دینی و علوم اصطلاحا جدید به وجود آید.


وی با اشاره به نفوذ موج غربگرایی در کشور گفت: در این راستا باید افکار صحیح اسلامی را بر پایه های مستحکمی بنا نهیم، چرا که اگر این بنیان ها سست باشد، ضرر آن بیش از منفعت آن خواهد بود.


آیت الله مصباح یزدی مسئولیت همه اساتید را در این دوران خطیرتر از دوران های گذشته عنوان کرد و گفت: امروزه انحراف علما و بزرگان باعثانحراف میلیون ها نفر خواهد شد.


وی با اشاره به اینکه باید به همه بخش های دین توجه شود، گفت: همانگونه که در بخش فقه و اصول بسیار فعالیت صورت گرفته باید در سایر بخش ها نیز باید صورت گیرد.

 

پایان  پیام/


 

کد خبر 6277

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha