رویت هلال ماه شوال غروب سه شنبه حتی با چشم غیرمسلح قطعی است

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با تاکیدبر اینکه تاخیر در آغاز ماه رمضان تاثیری بر رویت هلال ماه شوال ندارد، گفت: با مساعد بودن شرایط جوی رویت این هلال در غروب روز سه شنبه قطعی است.

 

سیدمحسن قاضی میرسعید، عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با اعلام امکان رویت هلال ماه شوال در غروب روز سه شنبه، هشتم شهریور به خبرنگار شبستان گفت: اگر شرایط جوی مناسب باشد این هلال در سراسر کشور حتی بدون تلسکوپ و با چشم غیرمسلح نیز امکانپذیر است.

وی در مقایسه هلال ماه شوال با هلال ماه مبارک رمضان که به سختی رویت شده است، اظهار کرد: این دو هلال در ارتفاع از افق با یکدیگر تفاوت دارند، به عنوان مثال ارتفاع هلال ماه مبارک رمضان در تهران یک و نیم درجه و بخش درخشان ماه یک ممیز 30 دهم درصد بود، که همین امر باعث شد تشعشع خورشید پس از غروب و رفتن هلال در زیر افق از رویت آن جلوگیری کند.

قاضی میرسعید با بیان این مطلب که ارتفاع هلال ماه شوال 4 برابر ارتفاع هلال ماه رمضان است، تصریح کرد: این هلال حدود چهار و 40 صدم درصد ارتفاع دارد و فاز ماه از یک و 20 دهم درصد به 3 ممیز و 45 درصد رسیده یعنی هم ارتفاع و هم بخش درخشان ماه افزایش پیدا کرده که به طور طبیعی روند رصد و رویت را آسان می کند.

 

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با بیان این مطلب که در مناطقی همچون تهران به دلیل غبارآلود بودن هوا رویت هلال ماه سخت است، عنوان کرد: اما در دیگر مناطق با توجه به مختصات نجومی هلال ماه شوال می توان با چشم غیرمسلح آن را رویت کرد.

وی ادامه داد: عرض دایره البروجی هلال ماه باعث می شود در نیمکره جنوبی زمین بهتر رویت شود و کشورهای قرار گرفته بر شمال خط استوا در رویت آن با مشکل مواجه باشند از این رو در روز دوشنبه، هفتم شهریور تنها کشورهای آمریکا جنوبی امکان رویت این هلال را دارند نه هیچ نقطه دیگری از جهان.

قاضی میرسعید با بیان این مطلب که در روز سه شنبه هرچه به سمت مناطق جنوبی کشور پیش رویم رویت هلال ماه با سهولت بیشتری انجام می شود، ابراز کرد: اگر بخواهیم در منطقه ماکو که در شمالی ترین نقطه کشور قرار دارد هلال ماه را رصد کنیم ارتفاع بسیار پایین است اما در جزایر جنوبی کشور ارتفاع هلال به 8 درجه می رسد یعنی با تفاوت 5 درجه نسبت به شمال کشور، از این رو با مساعد بودن شرایط جوی رویت این هلال در غروب روز سه شنبه قطعی است.

 

وی رویت هلال ماه در روز سه شنبه را موید فرا رسیدن عید سعید فطر در تاریخ نهم شهریور دانست و گفت: ممکن است این شبهه به وجود آید که چرا با گذشت بالغ بر 11 ساعت از مقارنه زمین مرکزی هلال ماه در غروب روز دوشنبه هلال ماه شوال رویت نمی شود که باید در پاسخ گفت در سراسر کشور به دلیل عرض منفی دایره البروجی، هلال ماه زودتر از خورشید غروب می کند از این رو نمی توان با هیچ ابزاری آن را رویت کرد.

عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با بیان این مطلب که در تقویم رسمی کشور سه شنبه روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان است، تصریح کرد: ماه یا در غروب روز بیست و نهم یا در غروب روز سی ام رویت می شود نه در تاریخ پیش تر از آن، بنابراین حتی اگر رمضان طبق تقویم آغاز می شد به دلیل غروب هلال ماه پیش از غروب خورشید به هیچ وجه امکان رویت هلال ماه شوال در غروب دوشنبه، 7 شهریور ممکن نبود.

وی خاطرنشان کرد: آغاز و پایان ماه های قمری ارتباطی با یکدیگر ندارند و هریک به طور مستقل رویت می شوند اما اگر آغاز ماه مبارک رمضان بدون تاخیر و بنابر تقویم آغاز می شد بازهم نمی شد در دوشنبه این هلال را رویت کرد و تنها تفاوت در 30 روزه شدن ماه رمضان بود در حالی که باید توجه داشت یک روز پیش یا پس شدن ماه مبارک رمضان در رویت هلال ماه شوال تاثیری ندارد.

پایان پیام/

 

 

کد خبر 62839

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha