عدم انتقاد پذیری، عامل عقب ماندگی برخی جوامع اسلامی است

رئیس حوزه علمیه اصفهان در ادامه مبحث فضیلت‌های فراموش شده ' انتقاد پذیری' را یکی دیگر از فضائل فراموش شده عصر حاضر برشمرد و گفت: عدم انتقاد پذیری، عامل عقب ماندگی برخی جوامع اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اصفهان، آیت الله حسین مظاهری، رئیس حوزه علمیه اصفهان در جلسه درس اخلاق در ادامه مبحث فضیلت‌های فراموش شده در مسجد حکیم اصفهان، انتقاد و انتقاد پذیری را به عنوان یکی از فضائل فراموش شده در اجتماع نام برد و اظهار داشت: تجسس و عیب جویی در دیگران گناهی بزرگ و حرام است و ما باید با شیوه ای صیح، انتقاد خود را از دیگران بیان کنیم.
 

رئیس حوزه علمیه اصفهان، انتقاد و انتقاد پذیری را مهم دانست و افزود: خداوند در قرآن می فرماید: "مسلمانان، اگر عاقلید و می خواهید دست عنایت پروردگار بر سر شما باشد، باید عیوب خود را بپذیرید و در جهت رفع آن تلاش کنید."
 

آیت الله مظاهری با تاکید بر اصل انتقاد پذیری، تصریح کرد: انتقاد پذیری، مهمتر از انتقاد کردن است و باید به منظور حل مشکلات جامعه، انتقاد پذیری را در جامعه ترویج دهیم و در انتقاد، نباید سرزنش، توهین و آبروریزی باشد، چرا که هر انسانی دارای عیوب و اشکالاتی است که باید به شیوه صحیح به آنها تذکر داده شود.
 

وی خاطر نشان کرد: انتقاد کننده، باید با کمال لطف، مهربانی و کوچکی، عیب دیگران را بگوید و انتقاد پذیرنده با کمال فهم و درک بالا، عیوب خود را بپذیرید و در صدد رفع آن باشد.
 

رئیس حوزه علمیه اصفهان، انتقاد و انتقاد پذیری زن و شوهر همراه با مهربانی رابسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: انتقاد زن و شوهر، نباید همراه با سرزنش و یا پرخاشگری باشد.
 

آیت الله مظاهری، مطالعه در احکام، اخلاق و اعتقادات را از وظایف مسلمان واقعی برشمرد و افزود: اسلام راجع به رعایت اصل احترام و محبت در انتقاد تاکید دارد و عقب ماندگی برخی جوامع اسلامی به دلیل نبود انتقاد، انتقادپذیری و مطالعه علوم دینی است
 

رئیس حوزه علمیه اصفهان، انتقاد و انتقادپذیری نسبت به دوستان را لازم برشمرد و گفت: ما باید با کمال احترام عیوب دوستان خود را گوشزد کنیم و از هر گونه غیبت و تهمت بپرهیزیم و در انتقاد به هیچ عنوان، توهین و اهانت جایز نیست و افرادی که شایعه پراکنی و زخم زبان می زنند، مسلمان واقعی نیستند و گناه این افراد تا سرحد کفر است.
 

پایان پیام/

کد خبر 62941

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha