روزه گرفتن یعنی قیام تمام قد مقابل هوای نفس

خبرگزاری شبستان: یک محقق حوزوی روزه گرفتن را قیام بزرگ در مقابل هوای نفس انسان برشمرد و گفت: روزه داری باعث تقویت حافظه انسان می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان،حجت الاسلام محمد داستانپور محقق و پژوهشگر حوزه و دانشگاه در جمع دختران گروه فرهنگی فانوس به ایراد سخن پیرامون ماه مبارک رمضان و روزه داری پرداخت.


وی بیان داشت: بعضی از افراد اساسا با مقوله روزه داری مخالفت می کنند و می پرسند چرا باید روزه گرفت و متحمل گرسنگی شد؟ آنها این عمل مبارک را پر از سختی و رنج می بینند اما این سرپیچی ها از دستورات خداوند متعال از جهل و تکبر انسان نشأت میگیرد.


این محقق حوزه دین و جوانان اظهار داشت: انسان های متولد 6 یا 7دهه قبل هنگامی که به بلوغ می رسیدند و قانونا مکلف می شدند سوالهایشان به سمت چگونگی بود. آنها در تلاش بودند که تکالیفشان را به بهترین شکل انجام دهند و در مسائل مهم با خودشان بسیار جدی برخورد می کردند.


وی افزود: بزرگترین درد جامعه بشری این است که انسان های نسل جدید نسبت به اعمالشان بسیار راحت طلب و بیخیال هستند و نمی توانند با خودشان جدی برخورد کنند.

 

حجت الاسلام داستانپور گفت: شهید مجتبی علمدار حتی برای شادی های حلالی که احساس می کرد شاید منشأ الهی نداشته باشد نفس خود را تربیت کرده و روزه داری می کرد. 


وی تأکید کرد: اگر می خواهیم گناهکار نباشیم باید نگهبان خود باشیم، اگر می خواهیم نگهبان خود باشیم باید تمرکز کنیم، برای تمرکز داشتن باید با خودمان جدی باشیم و اگر میخواهیم جدی باشیم لازم است جلوی هوا و هوس بایستیم، اگر میخواهیم ایستادگی کنیم و یاد بگیریم باید اهل مراقبت باشیم و برای مراقبت باید اهل تفکر باشیم، تفکر یعنی به حضور خداوند در عالم و زندگی توجه کنیم.


حجت الاسلام داستانپور خاطر نشان کرد: بحثی علمی به نام توسعه فردی و مدیریت زمان و منابع ترویج پیدا کرده است که بیان می کند خواسته ها و امیال بشر باید کنترل شود و نگذارید بر شما تسلط پیدا کند.


وی افزود: روزه یعنی قیام تمام قد مقابل هوای نفس انسانی حتی ایستادگی در مقابل هوس های حلال مانند غذا و خوراکی ها از این رو روزه داری باعث دفع سموم بدن می شود.


وی گفت: مواقعی که انسان مرتکب گناه می شود شیطان به دل او رخنه می کند و دل و چشم و اعضای انسان گناهکار هم به مرور زمان شیطانی می شود، یکی از فواید روزه این است که شیطان موجود در انسان را از بین می‌برد.


این محقق حوزوی به نقل از مارک مکسون گفت: این دانشمند آمریکایی تحقیقی در رابطه با آثار روزه یا به عبارت خودشان تحمل گرسنگی بر اعصاب انجام داده است که می گوید روزه می تواند آلزایمر را در افراد مستعد این بیماری به تاخیر بیندازد. برای انجام این عمل راه هایی ارائه داده است، اول اینکه به مدت 16 ساعت غذا نخورید دوم، گرسنگی دو روز در هفته بصورتی که دراین دو روز 500 کالری مصرف شود.


وی در پایان افزود: گرسنگی و روزه داری باعث تقویت حافظه انسان می شود.

 

کد خبر 631636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha