کنترل نفس راهی برای رسیدن به قرب الهی

خبرگزاری شبستان: نماینده ولی فقیه در دانشگاه هنر با بیان اینکه ایمان جدا شدن از غیر خداوند است، گفت: انسان با کنترل نفس به قرب الهی دست می‌یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین علی سرلک، نماینده ولی فقیه در دانشگاه هنر در مجلس عزای دخت نبی اکرم حضرت فاطمه(س) که در مسجد جامع الزهرا(س) برگزار شد، گفت: خطبه حضرت زهرا(س) سرشار از مضامین و معارف الهیه برای گام نهادن در سیر الی الله است.
وی افزود: انسان ملک خداوند است؛ بنابراین اشتباه است انسان خودش را به غیر خدا گره بزند. خداوند عاشق انسان است بر همین اساس اگر هزاران عمل ناپسند انجام دهد باز در انتظار توبه و بازگشت او به سر می‌برد.
حجت الاسلام والمسلمین سرلک با اشاره به اینکه خداوند ناظر اعمال انسان است، ابراز کرد: انسان در خلوت و جلوت باید مراقب اعمال خود باشد که از مسیر حق منحرف نشود.


نماینده ولی فقیه در دانشگاه هنر ادامه داد: خداوند برای سلوک انسان مطالب نابی را در میان کلام خود و سخنان اهل بیت(ع) قرار داده تا انسان به واسطه این بیانات به کمال و سعادت برسد.
وی با بیان اینکه انسان در مسیر سلوک الی الله باید دائم الذکر باشد، گفت: ذکر همانند اکسیژن برای حیات انسان لازم و ضروری است، اگر انسان از ذکر غفلت کند نابود می‌شود. حضرت زهرا(س) در این خطبه شریف ماجرای سلوک را به عبادات گوناگون ارجاع می‌دهند.
این خطیب مشهور با اشاره به اینکه انسان ذاتا خداجو است، عنوان کرد: انسان به صورت فطری به خداوند رغبت دارد اما به سبب برخی اشتباهات به مصادیق غیر خداوند اکتفا می‌کند.
حجت الاسلام والمسلمین سرلک ادامه داد: انسان باید قلب خود را وسیع کند تا میل به خداوند در وجود او تقویت شود و این امر با کنترل نفس و قطع از تعلقات دنیوی میسر می‌شود. انسان با انجام احکام الهی و کنترل نفس می‌تواند به قرب الهی نزدیک شود.


استاد حوزه علمیه بااستناد به کلام حضرت زهرا(س) مبنی بر اینکه ایمان جدا شدن از غیر خداوند است، گفت: انسان در هنگام عبادت باید آن حقیقت عبادت را به جای آورد. عبادت خالصانه بسیار لذت بخش است زیرا انسان را به حقیقت فروتنی نزدیک می‌کند و انسان را از تکثر نجات می‌دهد.
وی با تاکید بر اینکه نماز ناهی انسان از گناه است، خاطرنشان کرد: تارکان نماز مدام در عذاب وجدان به سر می‌برند و آرامش ندارند. کسی می‌تواند سلوک الی الله را رقم بزند که در اوج تلاطم ذهنش متوجه خداوند متعال باشد و دیگر اینکه شریعت و الزامات دین را به صورت کامل انجام دهد.

کد خبر 690659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha