تجهیز ۴۵ هزار هکتار از  اراضی کشاورزی قزوین به آبیاری نوین

خبرگزاری شبستان: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین از تجهیز ۴۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و باغات استان به سیستم آبیاری نوین در سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قزوین، علی اکبر متقی فر پیش از ظهر امروز (27 خرداد) در مراسم بزرگداشت هفته جهاد کشاورزی که در سالن اجتماعات جهاد کشاورزی قزوین برگزار شد، بیان کرد: در سال 1357 و چهار ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با فرمان امام خمینی (ره)، جهاد سازندگی تشکیل شد که در آن زمان 120 هزار روستای ویران و با حداقل امکانات و یا بدون امکانات داشتیم.

 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در آن زمان 50 درصد جمعیت کشور در روستاها ساکن بودند که برای توسعه عدالت، امام خمینی (ره) فرمان تشکیل جهاد سازندگی را در 27 خرداد ابلاغ کردند.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین عنوان کرد: این فرمان امام منشأ حرکت و نهضت عظیمی شد و مقرر شد اقشار مختلف مردم به این نهاد کمک کنند و برنامه آبادانی برای 120 هزار روستا در دستور کار قرار گرفت.

 

وی تصریح کرد: در برهه ای از زمان که دفاع مقدس رخ داد همکاران در جهادسازندگی وارد این میدان شدند و با تقدیم 3 هزار و 200 شهید، لقب سنگرسازان بی سنگر را از سوی امام خمینی گرفتند.

 

متقی فر با اشاره به اقدامات جهادگران در عرصه تولید تأکید کرد: در عرصه تولید و بعد از ادغام جهادسازندگی و کشاورزی اقداماتی به منظور حفظ منابع پایه و آب و خاک انجام شد به طوری که در عرصه خودکفایی تلاش کردیم تا کشور و نظام جمهوری اسلامی سربلند شود.

 

وی توضیح داد: با توجه به این امر در سال 83 و سال 95 جشن خودکفایی گندم را گرفتیم و در حال حاضر بیش از 85 درصد نيازغذايي کشور برای نزدیک 80 میلیون نفر جمعیت کشور تامین می شود و ما در برخي محصولات کشاورزی هم نظیر گوشت قرمز و شکر برنامه خودکفایی داریم.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اعلام کرد: ارزش محصولات کشاورزی کشور در ابتدای پیروزی انقلاب، 25 میلیون تن بود و اکنون بیش از 117 میلیون تن محصولات کشاورزی و غذایی  در کشور تولید می شود و امروز از مرز تولید عبور کرده و به فکر صادرات هستیم.

 

وی خاطر نشان کرد: در حوزه استفاده بهینه از منابع آب و خاک، اقدامات مناسبی در حوزه بهره وری شد به طوری که در برنامه پنجم توسعه 15 هزار هکتار از اراضی و باغات استان به سامانه آبیاری نوین مجهز شدند و برنامه سازمان در این حوزه مفصل است به طوری که تجهیز اراضی به آبیاری نوین برای 20 هزار هکتار در سال 95 آغاز شد و این برنامه برای سال 96 مفصل تر است و باید آماده تر شویم و برنامه در سال جاری 45 هزار هکتار است.

 

متقی فر عنوان کرد: توسعه کشت در محيط هاي بسته مانند مجتمع های گلخانه ای از ديگر برنامه های ما است که یک هزار هکتار گلخانه جدید در دستور کار است که این برنامه در سال جاری شروع شده و طی چند سال اجرایی می شود.

 

وی گفت: توسعه کشت گیاهان دارویی از دیگر برنامه های ما است که استعدادهای خوبی در این حوزه در مناطق کوهستانی و کوهپایه ای استان وجود دارد و به دنبال توسعه صادرات در این بخش هستیم.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین یادآور شد: شعار امسال هفته جهاد کشاورزی، کشاورزی، عرصه تولید و کسب و کار و بستر سلامت و امنیت غذایی نامگذاری شده است و ما می کوشیم از مواد حاصل از حوزه کشاورزی به طور سالم و ارگانیک بهره برداری محصول داشته باشیم.

 

کد خبر 636217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha