اولياء و ائمه (ع) تجسم زهد و تقوا بودند

خبرگزاری شبستان: امام جمعه موقت بوشهر در خطبه هاي اين هفته گفت: اولياء و ائمه (ع) تجسم زهد و تقوا بودند و تصدق اموال خود در راه خدا را انجام مي دادند و حضرت اميرالمومنين علي بن ابيطالب (ع) بهترين زاهد زمان خود بود.

 

به گزارش خبرگزاري شبستان از بوشهر، حجت الاسلام حسين دشتي، امام جمعه موقت بوشهر، امروز (16تير) در خطبه هاي نمازجمعه شهر بوشهر با بيان اينكه تقوي الهي ذخيره معاد است، اظهار كرد: كسي كه با تقوا باشد، خداوند براي او راه برون رفت پيدا مي كند و در جاهاي شبهه آلود انسان را هدايت مي كند.

 

وي در ادامه افزود: تقوا نور الهي است و انسان را هدايت مي كند و در مسير زندگي، انسان را خوب هدايت مي كند و كسي كه باتقوا باشد خداوند متعال او را در خواسته هاي دلش جاودانه قرار مي دهد.

 

حرص يكي از صفات مذموم اخلاقي و زيادت طلبي است

حجت الاسلام دشتي با اشاره به اينكه حرص مرض روحي و رواني است كه مي تواند جامعه را به شقاوت بيندازد، گفت: حرص يكي از صفات مذموم اخلاقي و طلب زيادت است و طلب زيادت در انسان با توجه به اميال درونش رشد پيدا مي كند و غریزه جمع آوري ثروت مادي و معنوي را در درون انسان دنبال و طلب؛ اتفاق مي افتد و بيماري حرص حدتوقف ندارد و طبيعت انسان اين است كه در زندگي مطالبه اضافه بكند و حرص در درون انسان به وديعه گذاشته شده است و غریزه در وجود انسان اين عمل را در درون او فعال مي كند و لذا طلب زيادت و زياده طلبي ها در وجود انسان موجود است.

 

امام جمعه موقت بوشهر با ابراز اينكه انسان همواره به دنبال معنويت و ثروت اندوزي است، اشاره كرد: خداوند براي تربيت انسان، وظيفه گذاشته است و نمي گويد كه در جامعه به دنبال كار كردن و پذيرش مسئوليت اجتماعي و تشكيل زندگي نباشيد، بلكه خداوند سبحان مي گويد طوري كار و زندگي كنيد كه از معنويت غافل نشويد و تبليغات و تجملات دنيايي و حرص هاي بي پايه جلوي شما را نگيرد و لذا انسان حريص هيچگاه احساس غنا نمي كند و هميشه احساس فقر در وجود خود مي كند و هميشه به انسان هاي بالادستي خود نگاه مي كند و تلاش مي كند كه به شكل ناشايست به آنها برسد.

 

مرگ، عاقبت انسان حريص و گيرافتاده در زنجيرهاي زيادت طلبي دنيوي است

مدرس حوزه علميه امام خميني (ره) بوشهر مرگ را عاقبت انسان حريص و گيرافتاده در زنجيرهاي زيادت طلبي دنيا عنوان كرد و گفت: انسان حريص هميشه در وجود خود احساس غم و ترس مي كند و او مدام در اين تفكر و تدبير است كه زندگي او در آينده چه خواهد شد و اين گونه انسان ها از معنويات و عبادات خود غافل مي شوند و در كمند مال و ابزارهاي دنيايي گير كرده است.

 

قناعت موجب عزت نفس انسان است

وي با بيان اينكه بايد آدمي در مسائل دنيايي احساس رضايت از وجود و شرايط كند، افزود: قناعت موجب عزت نفس انسان است و كساني كه در زندگي عزت نفس داشته باشند، مي تواند در برنامه ريزي زندگي خود، براي معنويت و فرزند پروري به سبك اسلامي و قرآني وقت بگذارد و همواره شكرگزار و سپاسگزار نعمات الهي است.

 

انسان زاهد دنيا را محل آزمايش خود مي دانند

عضو شوراي فرهنگ عمومي استان بوشهر ادامه داد: انسان با زهد، انسان هايي عالي هستند كه مسير سلوك را طي مي كنند و اينها در مسير زهد و تقوا هستند و اين دست انسان ها از دنيا بي رقبت هستند و اين دنيا را محل آزمايش خود مي دانند قرار مي دهند.

 

زیارت جامعه کبیره شناسنامه اهل بیت رسول الله (ص) است

خطيب موقت جمعه بوشهر با اشاره به اينكه زیارت جامعه کبیره شناسنامه اهل بیت رسول الله (ص) است، بيان كرد: اولياء و ائمه (ع) تجسم زهد و تقوا بودند و تصدق اموال خود در راه خدا را انجام مي دادند و اين فرهنگ را در جامعه نهادينه كردند و حضرت اميرالمومنين علي بن ابيطالب (ع) بهترين زاهد زمان خود بود و اولياء الهي كساني هستند كه نزد خداوند قادر متنعم هستند و خداوند آنها را در نعمت هاي الهي دائمي قرار داده است.

 

قوه قضائيه جلوي ضايع كنندگان حقوق بيت المال بايستد

حجت الاسلام دشتي با بيان اينكه تقوا زاد و توشه انسان و ملكه رعايت جانب خدا و خداترسي است، گفت: قوه قضائيه جايگاه بسيار ويژه و تاثيرگذاري در جامعه داشته است و انتظار مي رود در احياء حقوق عامه، احياء مشروعيات اجتماعي و مبارزه با فساد تلاش كنند و قوه قضائيه از حالت انفعالي كنار برود و مردم جامعه از قوه قضائيه اسلامي بيش از اينها انتظار دارند و لذا قوه قضائيه فقط محكمه دعاوي نيست و بلكه بايد جلوي كساني كه حقوق بيت المال را تضييع مي كنند بايستد.

 

اهتمام و حمايت ويژه قوه قضائيه از آمرين به معروف

 حجت الاسلام دشتي تصريح كرد: نظام اسلامي بايد طاهر از فساد باشد و قوه قضائيه با انگيزه قانون مداري اشاعه فرهنگ امر به معروف و دفاع از حقوق عامه مردم مي تواند از هر گونه فساد و تبعيض جلوگيري كند و براي كنده شدن فساد از بدنه جامعه نياز است كه قوه قضائيه آمرين به معروف و ضابتين را حمايت ويژه كند.

 

بي عفتي ها و برهنگي هاي اجتماعي ريشه مفاسد اجتماعي شده است

امام جمعه موقت بوشهر در پايان اظهار كرد: بي حجابي و بدحجابي در جامعه به عنوان فرهنگ نامتعارض تبديل شده است و فرهنگ غرب و فرهنگ اسلامي در اين جبهه در حال حاضر در حال جنگ با هم هستند و بي عفتي ها و برهنگي هاي اجتماعي ريشه مفاسد اجتماعي شده است.

کد خبر 640240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha