دغدغه قزوه انقلاب اسلامی است

خبرگزاری شبستان: محسن مومنی‌شریف ضمن بررسی اثر تازه علیرضا قزوه گفت: ایشان نسبت به انقلاب اسلامی دلواپس است و دلواپسی نشانه آدم آگاه و مسئول است.

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، محسن مومنی شریف در مراسم رونمایی از کتاب «برادر انگلستان»، گفت: آقای قزوه جایگاه ممتازی در شعر معاصر ما به ویژه در شعر انقلاب اسلامی دارد و شعر انقلاب اسلامی با چند نفر شاخص از جمله ایشان شناخته می‌شود.

 

رییس حوزه هنری در ادامه تصریح کرد: آقای قزوه در همه قالب‌های شعری طبع‌آزمایی کرده‌ و در همه قالب‌ها آثار درخشانی به جا گذاشته‌اند که آخرین آن‌ها قصیده‌ای بود که در برنامه نکوداشت مرتضی سرهنگی قرائت شد و همه حضار از جمله دکتر حداد عادل تحت تاثیر این شعر قرار گرفت و آن را  یکی از قوی‌ترین قصیده‌های صد سال اخیر نامید.

 

مومنی شریف ضمن ابراز شگفتی از آثار قزوه در نثر گفت: با این سلیقه، ایشان وارد حوزه داستان‌نویسی و رمان شد که این رمان فراتر از تصور همه بود و کسانی که آن را خواندند بسیار از کار راضی بودند. شاعرانی که وارد حوزه نویسندگی شدند گاهی کتاب‌های خوبی نوشتند و در بسیاری موارد موفق نبودند اما آقای قزوه در اولین ورودشان آن هم در عرصه رمان با این حجم و حساسیت‌هایی که دارد کار بسیار خوبی را تحویل داده‌‌است.

 

وی تاکید کرد: آنچه در این رمان انسان را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد نثر روان و شاعرانه‌ است. البته نثر شاعرانه در همه داستان‌ها خوب نیست و باید دید که فضای آن وجود دارد یانه. این اثر چنین نثری را می‌طلبید چون فضای داستان سیال است و به گونه‌ای در همان عالمی است که دغدغه‌های آقای قزوه در شعر هم هست. برخی از شعرها به‌ویژه آثار جدید ایشان هم همین ویژگی‌ها را دارد.

 

این نویسنده با پرداختن به فضای داخل رمان گفت: متن کتاب به گونه‌ای است که انسان را با خود همراه می‌کند. به ویژه توصیف زیبای قطار و ورودش به یکی از کوچه‌های سمنان از توصیف‌های ماندگار در ذهن خوانندگان است. توصیف فضای داخلی و فضای بیرونی قطار بسیار خوب انجام شده‌است و نثر کتاب نثر برجسته‌ای است. قزوه عناصر داستان را بسیار خوب می‌شناسد هر چند در مواردی باهم اختلاف نظر داریم ولی برخوردشان بسیار حرفه‌ای بوده و تسلط خوبی روی عناصر داستانی دارند.

 

مومنی شریف با اشاره به قدرت کار آقای قزوه گفت: داستان از همین عناصر تشکیل شده‌است. اثر دیالوگ‌های قوی‌ای دارد. شخصیت پردازی امر بسیار مهمی است که در این اثر به نحو احسن انجام شده‌است و شخصیت‌های زنده‌ای ساخته و پرداخته شده‌است. تنها مشکلی که من دیدم این بود که توصیف‌های ایشان ایستا بودند. نویسنده در قالب چالش‌های ذهنی شخصیت اصلی داستان، اندیشه‌های سیاسی، فرهنگی و اعتقادی متعددی را مرور و در ادامه تلاش می‌کند تصویری از یک مسیر روشن برای رستگاری فکری به خواننده ارائه کند.

 

وی توجه به فرهنگ بومی و خرده‌فرهنگ‌های منطقه‌ای را از نقاط قوت کار می‌داند و می‌افزاید: در این اثر از فرهنگ محلی سمنان وجود دارد تا فرهنگ عیاران، بازار و تاجیکی و کردی وجود دارد که برای جوانان ما قابل تامل است. یکی از کارهای مهم در نویسندگی تجربه است. در شعر به این شکل نیست اما داستان‌نویسی تجربه زندگی است و بدون تجربه نمی‌توان نوشت.

 

مومنی تاکید کرد: آقای قزوه دارای تجربه‌های بسیار خوبی است و هرجا که بودند تحولات خوبی را ایجاد کردند. خدمت ایشان به شعر فارسی در هندوستان باعث این امیدواری شد که زبان فارسی در این خطه دوباره فعال شود. قزوه دغدغه دارد و آن طوری که من در حدود 30 سالی که با ایشان دوست بودم، این دغدغه انقلاب اسلامی است. ایشان نسبت به انقلاب اسلامی دلواپس است و دلواپسی نشانه آدم آگاه و مسئول است که قابل افتخار است. هرجایی که احساس می‌کند انحرافی صورت می‌گیرد با زبان شعر و نثر وارد می‌شوند و به مقابله می‌پردازند. ایشان در همه زمان‌ها از منتقدان همه‌ دولت‌ها جدی بود. مسئله اصلی آقای قزوه مسئله انقلاب اسلامی است لذا کسی نباید از جانب آقای قزوه نگران شود.

 

وی تصریح کرد: این انتقادها و اعتراض‌ها از درون نظام مطرح شد و جای خوشحالی است که دیگران نتوانستند این نگاه و ژانر را در دست بگیرند که معلوم نبود به چه سرانجامی برسد. کسانی که زمانی آقای قزوه را تشویق می‌کردند امروز نباید از انتقادهای ایشان نگران باشند و به جاهای بی‌ربط نسبت دهند چون مسئله اصلی ایشان همانطور که اشاره کردم انقلاب اسلامی ‌است هرچند که گاهی از مسیر اعتدال خارج شده‌ است. در پایان ورود ایشان به عالم نویسندگی را تبریک می‌گویم و معتقدم ضمن اینکه جایگاهش را در شعر حفظ می‌کند در این عرصه هم موفق باشد.

کد خبر 643189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha