توسعه روستاها یک جریان فکری و فرهنگی است

مدیر توسعه روستایی جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: برخلاف تصور عمومی که توسعه روستایی را در عمران، آبادانی روستاها و بخش کشاورزی می‌دانند، توسعه روستایی یک جریان فکری و فرهنگی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اردبیل، علیرضا پایدار، مدیر توسعه روستایی جهاد کشاورزی استان اردبیل، صبح امروز(15 شهریور) در جلسه ستاد توسعه عمران و آبادانی روستاها در استان اردبیل، اظهار داشت: این توسعه تنها با تکیه بر نظام اداری خشک و بروکراسی دولتی امکان‌پذیر نیست چرا که توسعه حقیقی روستاها با مفاهیم ساده و اندیشه‌های ظاهری متفاوت است.

 

وی تصریح کرد:‌ زمانی می‌توان ادعای تحول و توسعه در روستاها را داشت که طرز فکر و اندیشه ساکنان روستا در باب توسعه متحول شود و به معنای حقیقی رونق و آبادانی واقعی در این مناطق شکل بگیرد.

 

پایدار با بیان اینکه اهداف بلند پیش‌بینی شده در توسعه روستایی در قالب برنامه‌های میان‌مدت و کوتاه‌مدت ثمربخشی خاص دارد، خاطر نشان کرد: ما صرف توجه به مسایل زیربنایی و خدمات عمومی نمی‌توانیم ادعای توسعه‌یافتگی روستاها را داشته باشیم چرا که در چهار برنامه توسعه کشور حتی یک ماده قانونی با عنوان توسعه روستایی را شاهد نبودیم.

 

این مقام مسئول اضافه کرد:‌ با وجود این‌که توسعه کشاورزی زیرمجموعه توسعه روستایی است اما در برنامه پنجم توسعه نیز شاهد هستیم تنها یک ماده با 17 بند به این موضوع اختصاص یافته در حالی که حدود هفت ماده قانونی مبین راهکارهای توسعه کشاورزی به عنوان زیرمجموعه توسعه روستایی است.

 

وی در ادامه بی‌توجهی به روستاها را جز خرابی، کم رونق بودن و توسعه نیافتن روستاها ندانست و ادامه داد: در دو دهه گذشته اگر در توسعه روستاها با نقص و بی‌رونقی مواجه بودیم به دلیل آن بوده که یک جهت‌گیری درست و برنامه اصولی را در عمران و آبادانی روستاها به معنای حقیقی شاهد نبودیم و برخی قوانین دست و پاگیر نیز بر این موارد توسعه‌نیافتگی افزوده‌اند.

 

پایدار، یکی از قوانین مشکل‌آفرین در توسعه روستاها را قوانین امور اراضی اعلام کرد و گفت: اگر این معضل برطرف نشود هرگز قادر نمی‌باشیم به معنای حقیقی رونق و آبادانی را در روستاها رقم بزنیم.

 

مدیر توسعه روستایی جهاد کشاورزی اردبیل با اعلام اینکه در توسعه روستاها تنها شکل و کالبد ملاک و مورد نظر نیست، افزود: در کنار عمران و آبادانی ظاهری باید ساماندهی اقتصادی و اجتماعی با تکیه بر اسناد توسعه محلی در فعالیت‌های روستایی اتفاق بیفتد.

 

پایدار به ناکارآمدی طرح یکپارچه‌سازی اراضی به ادغام روستاهای پراکنده در دهه 70 اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به مشکلات فرهنگی و اجتماعی این یکپارچه‌سازی امکان‌پذیر نیست و نمی‌توان با تجمیع اراضی با وجود اختلافات در روستاها به این کار دست زد.

 

وی هرگونه نگرش و فعالیت‌ بخشی را مفید و شایسته عمران در این بخش ندانست و از مسئولان خواست با روی آوردن به فعالیت‌های سیستمی از یک‌جانبه‌گرایی و فعالیت‌های بخشی و موردی در توسعه روستاها پرهیز کنند.


پایان پیام/

کد خبر 64674

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha