خبرنگاران دیده بانان جامعه ۱۷ مرداد سوژه می شوند

خبرگزاری شبستان: همه ساله روز ۱۷ مرداد، به عنوان سالروز شهادت محمود صارمی، روز تقدیر و گرامیداشت مقام و ارزش خبرنگار، به عنوان بازوان عرصه اطلاع رسانی و خبررسانی، در ایران اسلامی است.

خبرگزاری شبستان- سمنان، دوباره روز خبرنگار رسید و باز هم خبرنگاران برای رفع مشکلاتشان جدی شدند و به مناسبت این روز مصاحبه می‌گیرند، گفتگو می‌کنند و مقاله می‌نویسند و دوباره هفدهم مرداد که می‌گذرد انگار همه یادشان می‌رود که چه می‌خواستند و چه باید می‌شد.‌

 

همگان اذعان دارند که خبرنگاران در نهادینه کردن فرهنگ در سطوح مختلف کشور عهده داروظیفه ای سنگین بوده و رسالتی بس خطیر در عرصه های مختلف توسعه، پیشرفت و اطلاع رسانی شهر و دیار خود دارند.

 

بزرگترین دغدغه خبرنگاران انعکاس دغدغه ها و مشکلات مردم است و آن ها همیشه این رسالت را بر خود مقدم می شمارند و درصدد رفع آن با مسئولان سخن می گویند، جالب این که این قشر فرهیخته حتی در گرامی داشت روز خبرنگار نیز به دنبال انجام زسالت حرفه ای خود هستند.

 

به اعتقاد شماری از کارشناسان ، خبرنگاری یک شغل حساس و پرمسئولیت است، شغلی که ساعت کاری در آن بی معناست و سختی و فشردگی کار فراوانی را در پیش دارد و کاش همه این را بدانند که بیداری یک خبرنگار، بیداری یک جامعه را در پی دارد.

 

فعالیت شبانه روزی خبرنگاران برای انعکاس مشکلات مردم و اطلاع رسانی مناسب از عملکرد دستگاه های اجرایی برکسی پوشیده نیست اما در این راستا مشکلاتی مانند عدم پاسخگویی برخی مسئولان، درآمد کم، بیمه، مشکلات معیشتی و ... مواردی است که دامن گیر این قشر شده است.

 

اهالی رسانه 17 مرداد، خود سوژه می شوند و دیگران سعی می کنند از آن ها به عنوان دیده بانان جامعه تجلیل کنند به مناسبت روز خبرنگار، خبرگزاری شبستان هم به سهم خود به سراغ همکاران پرتلاش و خستگی ناپذیر خود، رفته تا با گوشه ای از دنیای رسانه ای استان آشنا شویم.

 

انتقاد کردن و نقد منصفانه وظیفه ذاتی و در عین حال خطیر هر خبرنگار و رسانه است

سرپرست خبرگزاری مهر دراستان سمنان با اشاره به فعالیت های صادقانه خبرنگاران جهت رشد و توسعه، اظهار کرد: رسانه ها ومطبوعات در ایران امروز عامل جهت دهی به پیشرفت و توسعه و نیز ابزار نظارت بر مسئولان و مدیران در انعکاس مشکلات  و دغدغه های مردم هستند.

 

محمد حسن مقدم نیا با بیان اینکه  انتقاد کردن و نقد منصفانه هر مسئول و اداره ای وظیفه ذاتی و در عین حال خطیر هر خبرنگار و رسانه است اضافه کرد: خبرنگاربایستی به دور از هرگونه حب و بغض مسئولی، خبرنگار قلم تیز خویش را در نقد اصولی و عالمانه همراه با ارائه راهکار بکار بگیرد.

 

وی با انتقاد از نداشتن روحیه انتقاد پذیری در برخی مسئولین، افزود: متاسفانه کمتر مسئولی از نقد خبرنگاران و روزنامه نگاران استقبال می کند و همه انتظار تعریف و تمجید دارند به طوری که هروقت خبرنگاری به نقد از اداره و مسئولین اقدام می کند، محدودیت هایی برای وی توسط آن مسئول درنظر گرفته می شود.

 

مقدم نیا با برشمردن مشکلات موجود در میان خبرنگاران گفت: حقوق بسیار کم خبرنگاری بزرگترین مشکل این حرفه است و در عین حال، نبود مسکن، امنیت شغلی و بیمه ای از دردهایی است که این قشرفعال جامعه درگیر با آن است.

 

اطلاعات خبرنگاران باید با کیفیت و در خورشأن مخاطبان به روز باشد

مسئول خبرگزاری تسنیم در استان سمنان بحث آموزش را در عرصه خبرنگاری بسیار ضروری دانست و گفت: اطلاعات ما خبرنگاران باید برای ارائه کار با کیفیت و در خور شأن مخاطبان به روز باشد.

 

محمدرضاخزر با تاکید بر اینکه ضعف آموزشی از دیگران مشکلات این قشر است افزود: خیلی از افراد به صورت تجربه ای وارد این حرفه شده اند و حتی آموزش اولیه هم فرا نگرفته اند.

 

وی با تاکید بر اینکه به یک صنف منسجم و همگرا برای پیگیری اهداف صنفی خبرنگاران نیازمندیم اظهار داشت: اول خود خبرنگاران باید با هم وحدت داشته باشند و در زمینه های مختلف با وحدت رویه عمل کنند که متاسفانه جامعه خبری استان سمنان در این زمینه دارای مشکل است.

 

خزر با بیان اینکه متاسفانه برخی از رسانه ها منافع مدیران را دنبال می کنند افزود: این متناسب با اهداف دیگر خبرنگاران در رسانه ها نیست.

 

نسبت به ايجاد اين بانك اطلاعاتي بايد در اسرع وقت اقدام شود

یک فعال رسانه ای دیگر بر ضرورت ايجاد وحدت بين گروه هاي مختلف خبري تاكيد کرد و از مسئولان رسانه‌ها و مسئولان فرهنگي استان خواست تا بارفع موانع ايجاد شده بر سر راه فعاليت تشكل هاي غيردولتي فعال در اين حوزه، زمينه تلاش بيشتر و ارتقاء سطح آگاهي‌هاي اصحاب رسانه در استان را فراهم آورند.

 

محمد آقایی تصریح کرد: متاسفانه تامين نبودن امنيت شغلي در اين حرفه رقابت‌هاي منفي را به وجود آورده كه سبب از بين رفتن انرژي مثبت و كارآيي لازم مي‌شود.

 

وی با تاکید بر اینکه مسئولان استان سمنان بايد در اسرع وقت نسبت به ايجاد اين بانك اطلاعاتي اقدام کنند و مولفه‌هايي را براي ورود افراد به اين حرفه تعيين كنند ادامه داد: ورود افراد آموزش نديده به اين حرفه از مواردي است كه موجت سلب اعتماد مديران سازمان‌ها از يك خبرنگار مي‌شود.

 

آقایی معتقد است: نحوه رفتار يك خبرنگار نوع ديدگاه مدير يك سازمان را تعيين كرده و يك خبرنگار موفق كسي است كه هم اعتماد مديران سازمان‌ها را جلب كند و هم بتواند در انعكاس اخبار خود تصميم‌گيرنده و نتيجه‌بخش باشد.

 

رسالت قلم و به تبع صاحب آن بسیار سنگین است

سردبیر خبرگزاری تسنیم دراستان سمنان، دارا بودن آگاهی تخصصی خبرنگاران را در حوزه های کار خبری ضروری خواند گفت: در این استان یک خبرنگار همه حوزه ها را پوشش می دهد و نمی تواند تخصص خاصی را داشته باشد.

 

آذر پژمان با بیان اینکه متاسفانه بانک اطلاعاتی مناسب و مرجعی پیرامون خبرنگاران در استان سمنان نداریم گفت: ایجاد این بانک خیلی از مشکلات خبرنگاران را برطرف می کند.

 

وی افزود: خوشبختانه ارتباط مسئولان استان و خبرنگاران نسبت به سال‌هاي قبل بسيار بهتر شده است كه با فرهنگ‌سازي بيشتر، مطلوب‌تر نيز خواهد شد.

 

این خبرنگار با بیان اینکه خبرنگاران نیز به تأسی از آموزه های دینی، روشنگرانه، رویدادها و حقایق را به اطلاع مردم می رسانند، تصریح کرد: در تمامی ادوار تاریخ، بی تردید هیچ امری مقدس تر از آگاهی دهی و اطلاع رسانی نبوده و نقش رسالت پیامبران قدس الهی نیز حاکی از چنین واقعیتی است.

 

پژمان با بیان اینکه رسالت قلم و به تبع صاحب آن بسیار سنگین است خاطر نشان کرد: رسانه ها می توانند با جهت گیری خاص خود در خصوص یک موضوع توجه افکار عمومی را جلب کنند و حساسیت ها را نسبت به یک موضوع خاص بیشتر و کمتر کنند و از اینجا رسالت سنگین رسانه و خبرنگار که همان صداقت و درستی در آگاهی رسانی مشخص می شود.

 

وی ادامه داد: امروز به جای اینکه من بخواهم از مشکلات و موانعی که بر سر راه درست اطلاع رسانی این قشر زحمتکش قرار دارد سخنی بگویم می خواهم خودمان همین جامعه خبری را مخاطب قرار دهم و بگویم خبرنگاران باید بدون هیچ ترسی و با شجاعت و قاطعیت وظیفه اطلاع رسانی خود را انجام دهند و سعی کنند با هر خطی که می نگارنند باری از دوش مردم شهر و دیارشان بردارنند.

 

پژمان اظهار کرد: به نظر بنده خبرنگار کسی است که بایستی خبر را به صورت شفاف، دقیق، درست و به دور از شائبه تخریب مسئولی ارائه بکند.

 

وی تصریح کرد: خبرنگاران استان سمنان نیز هم همطراز با دیگر خبرنگاران کشورمان، با مشکلات معیشتی، مالی و شغلی فراوانی درگیر هستند که نیازمند توجه دقیق مسئولان امر را  می رساند.

 

پژمان اظهار کرد: به علت آشنا نبودن و نداشتن علم کافی برخی از خبرنگاران و فعالان رسانه ای شاهد بازتاب و نشر محصولات رسانه ای با قدرت کم و غیرحرفه ای در استان سمنان هستیم.

 

وی با اشاره به درآمد ناچیز خبرنگاران و فعالان عرصه مطبوعات و رسانه، گفت: باید درآمد این افراد پاسخگوی زندگی آن ها باشد و در غیر این صورت نوع و فعالیت این افراد در فرآیند زندگی آن ها تاثیرگذار است.

 

مسئولان مربوطه وظايف خود را در قبال خبرنگاران به دور از هرگونه شعارزدگي متناسب با جايگاه اين قشر ايفا كنند

خبرنگار روزنامه پیام استان سمنان گفت: در اين سالها اگر چه فراز و نشيب هاي سياسي كشور موجب شد تا نگاه مسوولان به خبرنگار و مقام و منزلت او در جامعه قدري متحول شود، اما هنوز بصورت عملي اقدامي موثر در مورد اين رويداد مهم و در شان و منزلت خبرنگار، صورت نگرفته است.

 

علیرضا عربی افزود: برپايي‌آيينهاي تجليل و گراميداشت اين روز، تنها مي‌تواند، بهانه و فرصتي باشد تا از سوي مسوولان ذيربط، ارزش مداري و قداست روز خبرنگار در چارچوب قوانين و مقررات ويژه بازآفريني شده، همچنين حركتهاي اساسي براي توجه به نيازهاي واقعي خبرنگاران صورت گيرد.

 

وی تصریح کرد: اگر چه خبر نگاری جاذبه های خاص خود را دارد اما فراتر از آن مشکلات ویژه ای هم پیش روی اهالی این عرصه بویژه در شهرستانها وجود دارد، از مشکلات معیشتی و کمبودهای مالی و ... که بگذریم از یادمان نمی رود رفتار مسوولانی که با مطالب تعریفی و تبلیغات کاذب شیفته خبرنگارند و با انتقادها و بیان نارساییهای دستگاه مربوطه این قشر را مزاحمان خود می پندارند.

 

عربی با بیان اینکه بي‌شك‌رسالت ما خبرنگاران در برهه حساس كنوني كه كشور ما به شدت از سوي رسانه‌هاي استكبار جهاني و صهيونيستي مورد هجمه قرار گرفته، بسيار سنگين است اضافه کرد: بايد به دور از هرگونه گرايشات سياسي در قبال حفظ مصالح نظام و مملكت و تداوم آرمانهاي امام خميني (ره) بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران و در مسير خط ولايت گام برداريم.

 

وی تصریح کرد: از سوي ديگر انتظار مي‌رود، با توجه به تاكيدات مقام‌معظم رهبري و رويكرد مثبت دولت به امر اطلاع رساني، مسوولان مربوط نيز با توجه به مسووليت سنگين كار خبري و سخت و زيان آور بودن اين حرفه پر استرس، وظايف خود را در قبال خبرنگاران به دور از هرگونه شعارزدگي، در چارچوب قوانين و در نظر گرفتن تسهيلات ويژه و متناسب با شان و جايگاه اين قشر تلاشگر ايفا كنند.

 

خبرنگار روزنامه پیام استان سمنان ادامه داد: متاسفانه برغم برخي اقدامهاي مثبت در جهت تامين نياز خبرنگاران، هنوز بسياري از خبرنگاران با مشكلات مادي از جمله مسكن، حقوق، بيمه روبرو هستند.

 

به گفته وی توجه‌به امر آموزش نيروها، بكارگيري تجهيزات فني و پيشرفته، ارتقاي سطح انگيزه‌كاري و روحيه جهادي خبرنگاران، بايد از جمله‌اولويت‌ها در حوزه رسانه و مطبوعات باشد.

 

کد خبر 647356

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha