شرط رسیدن به «حیات طیبه»/خودخواهی، نفس را واجب الاطاعه می‌کند!

خبرگزاری شبستان:استاد حوزه علمیه قم با اشاره به تاثیرات منفی خودخواهی گفت: عبادت خدا چیزی جز این نیست که در مقابل پرودگار تواضع کنیم و سر به سجده حق گذاریم، انسان خودخواه تماما در مقابل خود عبد است و نفس خود را واجب الاطاعه می‌داند.

حجت الاسلام دکتر امیربهاء الدین علایی نژاد، استاد حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، با بیان اینکه افراد خودخواه حق را در هر شرایطی موافق آراء خود می دانند، اظهار کرد: زمانی که فردی چنین افکاری داشته باشد هرگز در مخیله اش نمی آید که به دیگران کمک کند، این افراد حتی قوانین جامعه را به دلخواه خودشان توجیه و تعریف می کنند و اصالت را به افکار و آراء خودشان می دهند.

 

وی ادامه داد: آدم خودخواه چون از فضایل و کمالات انسانی و حقیقی محروم شده است، خودش را با امور دروغ و موهوم و پوچ مثل شهرت طلبی، جاه و مقام، حرص و تکبر سرگرم می کند و برای اشباع خودش به هر جنایتی دست می زند و دلخوش است به اینکه به آنها قدرت پیدا می کند.

 

این استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: چنین شخصی از یاد خدا و پرورش و تکامل نفس خودش هم به کلی غافل می شود چراکه خویشتن را برحق می داند. انسان خودخواه که امروزه روان شناسان به آنها خودشیفته می گویند، مشکلات فراوانی را ایجاد کرده اند چون در زندگی هدفی جز تامین خواسته های نفس و ارضای هر چه بیشتر آن ندارند.

 

اعلایی نژاد گفت: چنین انسانی از هیچ معصیتی امتناع نمی کند به همین جهت است که بزرگان می گویند خودخواهی ام الفساد است چون هر عمل زشتی را توجیه و تجویز می کند، هر گناهی که وجود دارد در واقع نوعی از خودخواهی است، مثلا ستمگری و تجاوز به حقوق دیگران.

 

این پژوهشگر اظهار کرد:  وقتی خودخواهی آمد گناهانی مثل دروغ و تهمت و عیبجویی و حسد و انتقام جویی هم در پی آن می آیند. عبادت خدا چیزی جز این نیست که در مقابل پرودگار تواضع کنیم و سر به سجده حق گذاریم، انسان خودخواه تماما در مقابل خود عبد است و نفس خود را واجب الاطاعه می داند!

 

اعلایی نژاد در پایان خاطرنشان کرد: در یک کلام زندگی اسلامی مرهون حیات طیبه است؛ زندگی پاک و به تعبیر قرآن حیات طیبه در پی عمل صالح به وجود می آید، باید بی چون و چرا از کلام خدا و اهل بیت(ع) تبعیت کنیم تا به نابسامانی های اجتماعی پایان دهیم. متاسفانه گاهی ممکن است یک ازدواج به دلیل خودخواهی ها به پایان برسد چراکه آستانه تحمل مردم نیز مثل گذشته نیست.

کد خبر 647616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha