ایمان ضعیف و گناه از موانع داشتن خشوع در نماز است

خبرگزاری شبستان: دبیرستاد اقامه نماز گیلان اعلام کرد: ایمان ضعیف و ارتکاب به گناه از موانع داشتن خضوع و خشوع در نماز است.

حجت الاسلام سید ابوطالب حجازی، دبیر ستاد اقامه نماز گیلان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، درباره راهکارهای داشتن خشوع و خضوع در نماز گفت: حقیقت و فلسفه خلقت انسان عبادت است و بهترین عبادت در نماز خواندن متجلی می‌شود.

 

این واعظ برجسته خاطرنشان ساخت: اقرار به یگانگی خداوند، شکر نعمت الهی و خاکساری در مقابل خداوند که در فلسفه نماز وجود دارد این عبادت را در میان اعمال عبادی برجسته ساخته است.

 

وی با بیان اینکه مهمترین ملاک قبولی نماز اقامه توام با حضور قلب آن است، گفت: داشتن خضوع و خشوع در نماز مراتبی دارد.

 

حجازی با اشاره به احادیث و روایات اسلامی، گفت: نخستین مرحله خشوع آن است که فرد نمازخوان بداند با خداوند سخن می‌گوید.

 

وی افزود: در مرحله دوم فرد اقامه کننده نماز، معنای نماز را هم می‎داند و دل او با زبان و زبان او با دلش در هنگام نماز هماهنگ است.

 

دبیر ستاد اقامه نماز گیلان اذعان کرد: در مرتبه سوم داشتن خشوع، فرد نمازگزار معنای نماز را دانسته و هماهنگی دل و زبان در او وجود دارد و اسرار عبادت و ارکان و بخش‌های نماز را می‌داند.

 

مشاور استاندار گیلان یادآور شد: در مرتبه بالاتر ضمن اینکه نمازگزار مراتب قبلی را در خود دارد توجه می‌کند که در محضر الهی حضور داشته و عظمت و اهمیت عبادت خداوند سبحان را درک می‌کند.

 

وی اعلام کرد: آخرین مرحله داشتن خشوع و خضوع در نماز کشف شهودی است که از جانب درگاه الهی به انسان عنایت می‌شود.

 

حجازی، درباره علل نداشتن خضوع و خشوع در نماز، گفت: علت اینکه بسیاری از افراد در نماز خضوع و خشوع ندارند ضعف ایمان است.

 

وی خاطرنشان کرد: ایمان ضعیف باعث می‌شود شخص نتواند از عبادت لذت ببرد و درک نکند در محضر چه حقیقت و وجودی در حال عبادت است.

 

دبیر ستاد اقامه نماز گیلان، بی توجهی به نماز را از دیگر عوامل نداشتن خشوع و خضوع در نماز برشمرد و گفت: بدون توجه نماز خواندن و کم اهمیت شمردن نماز باعث می‌شود خضوع در نماز کمرنگ شود.

 

وی وسواس در قرائت را مانع خضوع و خشوع در نماز دانست و اظهار کرد: در این موارد شخص نمازگزار به جای اینکه در محتوا و معنا تعمق داشته باشد در الفاظ گیر می‌کند و از مرحله خضوع و خشوع پایین می‌آید.

 

حجازی اظهار داشت: باید فراموش کرد که داشتن وسواس یک فریب شیطانی است و شخص وسواسی در واقع از شیطان اطاعت می‌کند.

 

وی اضافه کرد: شیطان هم موجودی است که با نداشتن خضوع و خشوع در برابر امر پروردگار منفور و مطرود واقع شده است.

 

این واعظ برجسته خاطرنشان ساخت: ارتکاب گناه هم باعث می‌شود انسان نتواند به خضوع برسد چرا که انسان وقتی درک نکند ارتکاب گناه به معنای نادیده گرفتن عظمت خداوند است در هنگام نماز هم نمی‌تواند نسبت به عظمت الهی خشوع داشته باشد.

 

دبیر ستاد اقامه نماز گیلان تصریح کرد: اگر ایمان فرد قوی باشد، توجه به نماز داشته باشد و وسواس و گناه را کنار بگذارد انسان در نماز به خضوع دست پیدا می‌کند.

کد خبر 648764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha