هنرورزی در دختران از بین رفته است/۵۰ درصد خوشبختی ژنتیکی است

خبرگزاری شبستان:یک روانشناس با بیان اینکه دنبال رشد استعدادهای خود در ازدواج باشیم، گفت: از صددرصد عوامل خوشبختی ۵۰ درصد ژنتیکی است یعنی مادر راضی بچه های راضی، پدر خوشبخت و راضی بچه های خوشبخت و راضی و عکس آن نیز حاکم است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، دکتر منتظری، روانشناس و مشاور خانواده در مراسم دورهمی ازدواج تهرانی گفت: هیچکس نمی تواند در برابر سنت الهی بایستد که خداوند تصمیم گرفته تمام عالم بر اساس زوجیت باشد، «خلقت من زوجه الکریم» این اصل خلقت است. باید این زوجیت در جهان رخ دهد اما پیش فرض ها و شروطی را هم قرآن کریم در کنار این زوجیت قرار داده است به طور مثال یکی از این شروط این است « لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا » این دو نفری که با یکدیگر ازدواج می کنند باید مایه آرامش یکدیگر باشند اینکه ما بخواهیم ندانسته و نفهمیده فقط به خاطر یک رشد و بلوغ جنسی اینها را در کنار یکدیگر قرار دهیم منظور نیست« تسکنوا» که از سکینه و آرامش می آید بسیار مهم و ضروری می باشد.

 

هدف از ازدواج را به خوبی درک نکردیم

وی بیان کرد: بسیاری از تعاریف ما از واژه های مصطلح در اجتماع در همه حوزه‌های زندگی نه فقط در ازدواج غلط است. اگر امروز جوان را، سرگردان در ازدواج می بینیم به دلیل تعداد بیشتر دخترها و تعداد کمتر پسرها نیست، شاید یکی از عوامل باشد اما دلیل مهمتر این است که ما این واژه ها را نشناختیم یا هدف از ازدواج را به خوبی درک نکردیم.

 

منتظری ادامه داد: یک عده ازدواج را فقط در جنسیت و یک عده فقط در پول تعریف می کنند و عده دیگری هم به قدری گرفتار آرمانگرایی ها شدند و سقف های بلند ساختند که وقتی وارد زندگی مشترک می شوند، می بینند که هیچ کدام از این سقف ها قابل دسترسی نیست و لذا با گذشت زمان با مشکلات زیادی در زندگی روبرو می شوند.

 

این روانشناس اظهار کرد: وقتی می خواهیم در مورد ازدواج صحبت کنیم چند کلمه را ابتدا باید تعریف کنیم به ویژه در انتخاب همسر، اول اینکه ما با واقعیت های هم می خواهیم ازدواج کنیم یا با حقیقت های هم. تطابق جنسیتی، موقعیتی، فیزیکی و تحصیلی خوب است اما دلیل مناسبی برای انتخاب یا عدم انتخاب همسر نیست. طبیعی است همه در نظرشان به دنبال ایده ال ها هستند (مرد خوشتیپ و با تحصیلات عالیه، زن زیبا و ...) اگر بنا را بر این بگذاریم دو سوم اجتماع می سوزد و نباید ازدواج کنند و سریع هم باید ازدواج ها از بین برود.

 

این مشاور خانواده در ادامه اظهار کرد: ما باید بدانیم آیا واژه آرامش که در قرآن کریم نیز بر آن تاکید شده است در جامعه امروز درست تعریف شده است آیا ما واژه آسایش و آرامش را با هم اشتباه نگرفتیم. دختران ما در ازدواج آرامش را در آسایش می بینند یا بالعکس این واژه ها زمین تا آسمان با یکدیگر فرق می کنند آیا پسرها و دخترهای ما با واقعیت هایشان ازدواج می کنند یا با حقایقشان اینها با یکدیگر تفاوت دارند که باید بررسی شود.

 

دو حمله اصلی شیطان به افراط ها و تفریط ها

وی با بیان اینکه به گفته قرآن کریم دو جمله اصلی شیطان به افراط ها و تفریط ها صورت می گیرد، خاطرنشان کرد: برخی از جوانان وقتی ازدواج می کنند بر امور مادی خط می کشند و فکر می کنند وقتی مادیات از زندگی شان حذف شود خوشبخت خواهند شد، دو روز بعد که با مشکلات زندگی روبرو می شوند زانوهایشان زیر فشارهای مادی خم می شود و یک عده هم از آن سوی بام می افتند و همه چیز را در مادیات تعریف می کنند و در نهایت هیچ خوشبختی عایدشان نمی شود چه آنهایی که افراط کردند که چه انهایی که تفریط می کنند.

 

علت اصلی طلاق ها نداشتن حکمت است نه نادان بودن و نفهمیدن

منتظری در ادامه با طرح این سوال که راهکارها چیست،‌افزود: به نظرم باید در ساده ترین زبان ممکن «زندگی »برای جوانان تعریف شود با مصادیقی که در زمان می توانیم با آن حرکت کنیم، در گذشته جوانان زندگی های خوبی را تشکیل می دادند به دلیل اینکه هنوز پا به عرصه جهان اطلاعات نگذاشته بودند و تمام منابع اطلاعاتی بچه ها، بزرگترها و تجارب آنها بود و لذا خیلی راحت از حرف بزرگترها تمکین می کردند ولی ما اکنون در جامعه ای زندگی می کنیم که جوانان از هر سو بمباران اطلاعاتی می شوند (تلگرام، فیسبوک، شبکه های اجتماعی و ...) امروز جوانان در کسب اطلاعات داناتر از ما هستند، این امر باعث کبر مخفی در آنها  شده است که تجربیات بزرگترها را قبول ندارند و بین دو واژه دانایی، دانش و علم تفاوتی قایل نمی شوند فرزندان ما پر از دانش هستند اما علم بخشی از دانش است که با تجربه و در گذر سن به دست می آید، اسم آن «حکمت» است به نظرم امروز علت اصلی طلاق ها در جامعه نداشتن حکمت است نه نادان بودن و نفهمیدن.

 

از صددرصد عوامل خوشبختی 50 درصد ژنتیکی است

این مشاور خانواده بر لزوم استفاده از قرآن کریم به عنوان یک نسخه جامع روانشناسی گفت: قرآن می فرماید: آرامش از آسایش مهم تر است. روانشناسان می گویند از صددرصد عوامل خوشبختی 50 درصد ژنتیکی است یعنی مادر راضی بچه های راضی، پدر خوشبخت و راضی بچه های خوشبخت و راضی و عکس آن نیز حاکم است. 40 درصد بقیه احساس خوشبختی را به شکوفا شدن استعداد بچه ها می دانند که آنهم بستگی به شناخت استعداد فرزندان توسط والدین در کودکی دارد ک می تواند نقش مهمی در خوشبختی فرزندان برای آینده داشته باشد.

 

وی ادامه داد: مثلا فرزندی که استعداد نقاشی اش در کودکی شناخته و شکوفا شود در آینده فردی با نام استاد فرشچیان می شود پس 50 درصد ژنتیک، 40 درصد رشد استعدادها که رو هم می شود 90 درصد و 10 درصد مابقی خوشبختی هم به رفاه، آسایش و امکانات خانواده ها بستگی دارد.

 

وی در ادامه گفت: آیا واقعا امروزه در خواستگاری های صورت گرفته دختر به دنبال استعداد پسر است یا به فکر جیب وی می باشد.

 

وی بر لزوم تربیت فرزندان برای فرهنگ حلال تاکید کرد و گفت: مهم این است که بدانیم آیا والدین در کودکی فرهنگ حلال را به پسرها آموختند یا فرهنگ پول را در حالی که متاسفانه که فرهنگ پولدار شدن را بیشتر در تربیت فرزندان مورد توجه قرار گرفته دادند لذا باید گفت معضلات اقتصادی مملکت ما امروزه مال کسانی نیست که در حلال خواری شان به مشکل خوردند بلکه افرادی هستند که توقع پول زیاد داشتند و خواستند توقعات را برآورده کنند.

 

منتظری با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) تصریح کرد: امام صادق (ع) فرمودند در آخرالزمان مردها به دست سه گروه به هلاکت می رسند، گروه اول پدر و مادر، گروه دوم زن و فرزند و گروه سوم دوستان سوال شد چرا فرمودند آنچنان این سه گروه در معیشت به فرزندان پند می گیرند که خودشان را به هلاکت حرام می افکند تا این توقعات را به جا بیاورند.

 

مردان به دلیل داشتن هورمون دوپامین و انروفین در اولین برخورد نسبت به زنان گرایش نشان می دهند

وی با اشاره به سیستم هورمونی زنان و مردان افزود: طبق تحقیقات آمریکایی ها مردان به خاطر فعال بودن هورمون دوپامین و انروفین در مغزشان در اولین برخورد نسبت به زنان گرایش نشان داده و علاقه مند می شوند اما در خانم ها به دلیل وجود هورمون سوروتین که مربوط به احساسات عمیق و دیرجوش مغز زنان است این ویژگی وجود ندارد برای همین هم خداوند این نظام را گذاشته که آقایان به خواستگاری بروند بعد از اینکه مرد توانایی ها و ویژگی های خود را ثابت کرد زن به جای علاقه مند شدن عاشق می شود و مرد نیز به محض اینکه به مقصد می رسد شروع به سرد شدن می شود لذا در این مرحله چه اینها با هم ازدواج کنند چه نکنند زن گرفتار افسردگی و سرخوردگی می شوند ولی مرد سریع به دنبال یک هدف جدید می گردد.

 

وی با اشاره به استفاده از الگوهای مهارت زندگی در قرآن کریم گفت: متاسفم برای روانشناسانی که به نام اسلام می گویند در اسلام روانشناسی وجود ندارد به ویژه در باب ازدواج در حالی که ما در باب ازدواج آیات بسیار زیبا از جمله سوره الرحمن را داریم.

 

خلاهای دوران جوانی در خانه پدری آسیب جدی به زندگی در آینده می زند

منتظری تصریح کرد: یکی از بزرگترین شاخصه های زن و مرد این است که دو نفر از لحاظ روحی اشباع شده به هم برسند که نخواهند بعد از ازدواج به کمبودهایی که در خانه پدری داشتند برسند مثلا یکی در خانه پدری از لحاظ مالی کم داشته ،بخواهد آن را در خانه همسرش جبران کند ،باید گفت خلاهای دوران جوانی در خانه پدری می تواند آسیب جدی به بدنه زندگی در آینده بزند ولی وقتی هر دو در بستر آرامش و امنیت خانوادگی بزرگ شده باشند هیچ مشکلی پیش نمی آید.

 

این روانشناس گفت: جستجوی آرامش روحی در امر ازدواج بسیار مهم‌تر از سایر عوامل است. ما نباید در ازدواج به دنبال آرزوها و آمال خود باشیم ،دایم قول دهیم و نتوانیم بعد عمل کنیم اینجا واقعیت ها را باید در نظر داشته باشیم هر چیزی هم که حقیقت است استاندارد، ایده آل و معیار است اما آیا الان که داریم ازدواج می کنیم به این معیارها رسیدیم یا می خواهیم برسیم.

 

زندگی با ایده آل ها سخت است

وی با بیان اینکه به دنبال زوج های ایده آل نباشید، تصریح کرد: زندگی با ایده آل ها سخت است، افرادی که از لحاظ زیبایی، پول و مقام اجتماعی از موقعیت بالایی برخوردار هستند و شان عادی را رد کردند، چهارچوب زندگی شان بسیار تنگ تر از بقیه افراد جامعه است.

 

منتظری گفت: خداوند 100 استعداد به انسان عطا کرده است  بنام اسماءالحسنی، اسماءالحسنی در خداوند اسم است اما در انسان استعداد محسوب می شود تنها موجودی که در کره خاکی اجازه انتخاب دارد، انسان می باشد و بزرگترین انتخاب انسان ازدواج است. ازدواج باید در زمانی صورت بگیرد که تمام استعدادهای خود را بتوانیم بروز دهیم چون همه موقعیت ها در ازدواج به وجود می آید (فقر، پولداری، بداخلاقی، خوش اخلاقی، ارتزاق) 

 

این مشاور خانواده گفت: برای داشتن ازدواج سالم و موفق باید فرزندانمان را درست تربیت کنیم که ملاک های درستی برای ازدواج داشته باشند.

 

از هر سه ازدواج در تحصیلکرده ها یک مورد به طلاق منجر شده است

این روانشناس گفت: طبق آمار پنج سال گذشته در شهرستان های دورافتاده از هر 20 ازدواج یک طلاق، تهران از هر 5 ازدواج یک طلاق، در بالاشهری ها از 4 ازدواج یک طلاق و در تحصیلکرده ها از هر سه ازدواج یک مورد به طلاق منجر شده است.

 

هنرورزی در دختران از بین رفته است

وی با بیان اینکه یکی از معضلات امروز جامعه ما این است که هنرورزی در دختران از بین رفته است، افزود: دختران ما باید سعی کنند حداقل اگر از ویژگی های دیگر ازدواج برخوردار نیستند حداقل هنرورزی و مهارت زندگی کردن را بلد باشند در حالی که بیشتر دخترهای امروز جامعه ما هیچ آشنایی با مهارت های زندگی ندارند.

 

وی با بیان اینکه به دنبال رشد استعدادهایمان در ازدواج باشیم، گفت: زندگی ای که مشکل ندارد هیچ رشد و استعدادی هم در آن صورت نمی گیرد.

کد خبر 649667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha