ازدواج های مدرن با میانجی گری های سنتی

خبرگزاری شبستان:با وجود مسایل فراوان درازدواج باز هم در شرایط فعلی جامعه،افراد مومن و متعهدی هستند که در قبال وضع نابسامان ازدواج جوانان احساس مسولیت کرده و اقدام به واسطه گردی در ازدواج می کنند به حق که باید نام آنها را میانجی های خوشبختی نامید.

به گزارش خبرنگار شبستان،  امروزه شیوه واسطه گری در امر ازدواج  به شدت کمرنگ شده و مردم  از انجام این کار واهمه  دارند. در حالی که معرف بودن در ازدواج  بسیارپسندیده و می تواند گره گشای تاخیر در ازدواج باشد. بخشی از این امر مربوط به نوع نگاه به ازدواج است که از وصلت دو خانواده به سمت وصلت دو فرد سوق پیدا کرده است، در صورتیکه واسطه‌گری در امر خیر یکی از راه‌های مهم در شکل‌گیری ازدواج سنتی است که به مراتب موفق تر از ازدواج مدرن است.

 

در زمان های قدیم  بیشتر اقوام حتی دورترین فرد فامیل نسبت به ازدواج  جوانان هم احساس تکلیف می‌ کردند و تلاششان بر این بود که در صورت بودن یک مورد مناسب  آن را به خانواده ها معرفی کنند، ولی اکنون این گونه نیست. افراد خود تصمیم می‌گیرند و خانواده ها به دلیل شرایط نامناسب  جامعه و ازدواج های ناموفق  که نشات گرفته از عوامل مختلف  از جمله افزایش آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد، طلاق  و عدم مسولیت پذیری جوانان، رغبتی به انجام این امر خداپسندانه که در گذشته  یک فرهنگ حسنه در میان ایرانیان  محسوب می شد ندارند.

 

مساله ازدواج و زنده کردن سنت حسنه واسطه گری در امر ازدواج به اندازه ای دارای اهمیت است که مقام معظم رهبری در دیدار دانشجویی ماه رمضان امسال با اشاره به اهمیت مسأله‌ی ازدواج جوانان، درباره‌ی عواقب بی‌تفاوتی در جامعه نسبت به این مسأله و تبعات سخت آن برای کشور هشدار دادند. ایشان خود جوان‌ها، خانواده‌ها و مسئولان مربوط را به اقدامات عملی برای حل این مشکل دعوت کردند و یکی از راهکارها را احیای سنت واسطه‌گری در ازدواج دانستند: «در گذشته معمول بود که براى ازدواج، افراد خیّر و مؤمنى پیدا می‌شدند، واسطه‌‌گرى می‌کردند، دخترهاى مناسب را، پسرهاى مناسب را، معرفى می‌کردند، ازدواج‌ها را راه مى‌‌انداختند؛ این کارها باید انجام بگیرد؛ باید واقعاً در جامعه یک حرکتى در این زمینه به‌‌وجود بیاید

 

ولی با وجود مسایل فوق در امر ازدواج باز هم در شرایط فعلی جامعه، افراد مومن و متعهدی هستند که در قبال این وضع نابسامان ازدواج  جوانان احساس مسولیت کرده و برای رضای خداوند اقدام به واسطه گری می کنند به حق که باید نام آنها را میانجی های  خوشبختی نامید.

 

یا معرفی جوانان برای ازدواج از لحاظ روحی و معنوی اقناع می شوم

در این ارتباط؛ منصوره ترکمن، همسان‌گزین ازدواج در خصوص علت گرایش به این امر خیر به خبرنگار شبستان می گوید: چون پسرم در سن 23 سالگی ناکام از دنیا رفت دوست داشتم پسرها را داماد کنم، با داماد کردن پسرهای دیگران گویی فرزند خود را داماد می کردم و از این کار احساس خوشایندی به من دست می داد.

 

او ادامه می دهد: همچنین به دلیل رسیدگی به وضع نابسامان دخترها و پسرهای جامعه که همه با مشکل ازدواج روبرو هستند تصمیم به انجام این کار گرفتم.

 

ترکمن با بیان اینکه من از طریق تلگرام جوانان را با یکدیگر آشنا می کنم، با صراحت بیان می کند: گروهی را در تلگرام تشکیل داده ام که از این طریق موردهای خوب و مناسب را همسان‌گزینی می کنم و در مراحل بعدی از طریق تلگرام با یکدیگر آشنا می شوند که در صورت موافقت طرفین با یکدیگر ازدواج می کنند.

 

این همسان‌گزین ازدواج اضافه می کند: در گذشته نیز در میان اقوام، همسایگان و آشنایان به دلیل علاقه ای که به این کار داشتم، جوانان و خانواده ها را به یکدیگر معرفی و آشنا می کردم ولی بعد از پیشرفت فناوری و آمدن تلگرام این کار را از طریق تشکیل گروه در تلگرام ادامه دادم و کارم نیز بسیار راحت تر شده است.

 

وی با اشاره به تاثیرات و برکات این عمل حسنه خاطرنشان می کند: من با انجام این کار خداپسندانه از لحاظ روحی و معنوی بسیار اقناع می شوم. در گذشته خیلی عصبانی می شدم ولی اکنون آرامش خاصی نصیبم شده، چون پسر من ناکام از دنیا رفته وقتی پسری را داماد می کنم ،آنها مرا دعا می کنند و می گویند خدا پسرتان را بیامرزد یک انرژی مثبت می گیرم و خیلی شاد می شوم، روحیه ام خوب می شود و خوش اخلاق تر از همیشه می شوم.

 

ترکمن با بیان اینکه 50 درصد این کار را به خاطر خداوند و 50 درصد را هم به خاطر خودم انجام می دهم،ادامه می دهد: هرچند در نهایت هر دو به خداوند ختم می شود ولی لذت دیگران برای من بسیار اهمیت دارد که این هم ناشی از برکات این کار خداپسندانه است که از جانب خداوند نصیبم می شود.

 

الهامی همسان‌گزین دیگری است که به خبرنگار اجتماعی شبستان در خصوص برگزاری نخستین دورهمی ازدواج تهرانیمی گوید: ما با برگزاری این مراسم هدفی جهادی را دنبال می کنیم که بتوانیم افرادی که در امر ازدواج به جوانان و خانواده‌ها مشاوره می‌دهند به صورت رایگان این کار خداپسندانه را انجام دهند.

 

وی با بیان اینکه در دورهمی ازدواج مقرر شده است معرفان ازدواج هزینه‌ای را دریافت نکنند، بیان کرد: در صورتی که موافقت کنند، بدون دریافت وجهی متقاضیان را به یکدیگر معرفی کنند ما نیز مکان‌هایی را برای ادامه فعالیت‌های خود در راستای ترویج این فرهنگ حسنه در اختیار آنها قرار خواهیم داد.

 

الهامی تصریح کرد: ما حدود 500 الی 600 متقاضی ازدواج داریم که به یکدیگر معرفی شدند، در صورت همسان‌بودن وارد مراحل بعدی ازدواج خواهند شد.

 

این همسان‌گزین ازدواج با بیان اینکه حدود 9 سال است که بنده در این کار خداپسندانه فعالیت می کنم، افزود: تاکنون همسان های خوبی را به یکدیگر معرفی کردم و خوشبختانه اکنون زندگی های خوبی نیز دارند.

 

وی تصریح کرد: هدف این است دست واسطه ها و کسانی که با دریافت هزینه در این کار ورود پیدا کرده اند را کوتاه کنیم.

 

همچنین همسان‌گزین دیگری به نام خانم ادیبی در خصوص علت این فعالیت خود می گوید: به دلیل اینکه برای دخترم خواستگارهای زیادی می آمد و برای پسرم هم به خواستگاری می رفتم این باعث شد که ما دخترها و پسرهای جوانی که در فامیل و همسایگان بودند را به یکدیگر معرفی کنیم، به مرور من وابسته به این کار شدم و اکنون 17 سال است که مبادرت به این کار می کنم.

 

وی با بیان اینکه در کارم هم بسیار موفق بودم، تصریح کرد: اکنون تهران و شهرستان ها و حتی خارج از کشور هم بنده را می شناسند و دختران و پسران مناسب را به یکدیگر معرفی می کنم.

 

معرفی در ازدواج باعث برکت زندگی می شود

ادیبی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اینکه بیشتر ازدواج‌های این دوره به طلاق ختم می شود و اعتمادی به معرفی جوانان و خانواده ها وجود ندارد شما اقدام به این کار می کنید، تصریح کرد: یک زمانی ممکن است حتی خود افراد یا پدر و مادرها نیز انتخاب کنند ولی سرانجام خوبی نداشته باشد ولی مواقعی هم هست که ممکن است به شما معرفی کنند و ازدواج موفقی هم از آب درآید و مرتب هم به طرف دعا کنند که الحمدالله کار من هم همین طور بوده و بیشتر ازدواج هایی که از طریق من صورت گرفته به موفقیت ختم شده است.

 

این همسان‌گزین ازدواج با بیان اینکه ما ابتدا فرد مورد نظر  را از لحاظ ویژگی ها و معیارهای انتخاب همسر مطالعه کرده و بعد به یکدیگر معرفی می کنیم، بیان کرد: با دقت جوانان را از لحاظ سنی، تحصیلات، فرهنگی و حتی محل سکونت شان را مورد بررسی قرار می دهم و سپس معرفی می کنم به همین دلیل هم هست که بیشتر ازدواج هایی را که به دست بنده صورت گرفته، موفق بودم.

 

ادیبی با بیان اینکه بسیاری از جوانانی که من به یکدیگر معرفی کرده ام به ازدواج ختم شده است، اظهار می کند: من از این کار لذت بسیار زیادی می برم، وقتی می بینم دو جوان به یکدیگر رسیدم بسیار خوشحال می شوم و آثار و برکات این کار خداپسندانه من نیز در زندگی ام هویدا می شود.

 

 12 میلیون جوان از سن ازدواج گذشته در جامعه داریم

دکتر مجید ابهری، آسیب‌شناس علوم رفتاری نیز با بیان اینکه 95 درصد سایت‌های همسریابی عرصه دوست‌یابی و مقدمه فساد شدند می گوید: نباید به نام مقدس ازدواج چه دایم و چه مقدس در این سایت‌ها ثبت‌نامی صورت بگیرد و یا اطلاعاتی در مورد خود به آنها بدهیم به دلیل اینکه نمی‌دانیم بعدها این اطلاعات از کجا سر در می آورند و این عکس در کجاها منتشر می‌شود.

 

ابهری با اشاره به شیوه ازدواج‌ها در گذشته می گوید: در زمان‌های قدیم ازدواج به این صورت بود که اگر اقوام، دختر یا پسر خوبی داشتند در مسجد، حمام و میهمانی‌ها به یکدیگر معرفی می کردند ولی اکنون مردم عارشان می آید و می گویند عاقبت به خیری ندارد، چون اگر مشکلی برایشان پیش آید به ما نفرین می کنند در صورتی که اینگونه نیست.

 

این آسیب‌شناس علوم رفتاری با بیان اینکه توصیه بنده به افراد این است که سراغ سایت‌های همسرگزینی نروند، اظهار تصریح می کند: تنها سایت مناسب و پاک همین سایت دورهمی ازدواج است. به دنبال این هستیم که از فعالیت این سایت‌ها جلوگیری و با آنها به شدت برخورد کنیم.

 

ابهری با بیان اینکه 12 میلیون جوان از سن ازدواج گذشته در جامعه داریم،  بیان می کند: فاصله بلوغ تا ازدواج اکنون بین 20 تا 25 سال شده است در این فاصله بلوغ تا ازدواج چه فسادهایی که بر سر فرزندانمان نمی آید از همجنسگرایی تاانحرافات اخلاقی که بیداد می کند از جمله تبعات کاهش فاصله بلوغ سنی است لذا دختران و پسرانی که از طریق واسطه های مومن و مقدس به خانه بخت می روند ازدواج های بسیار موفقی دارند.

 

ابهری بالا رفتن سن ازدواج جوانان را موجب گریزان شدن آنها از تشکیل زندگی مشترک قلمداد کرد ومی گوید: بالا رفتن سن ازدواج به رواج پدیده هایی چون افزایش تجرد، ازدواج سفید و روابط فرازناشویی و روابط غیر منطقی می انجامد. کاهش آمار ازدواج و افزایش فساد اخلاقی در جامعه می تواند ارکان و بنیاد خانواده را هدف قرار دهد.

 

وی با اشاره به نقش رسانه ها در تشویق جوانان به ازدواج آسان گفت:رسانه ها به عنوان پل ارتباطی می توانند در امر آموزش مهارت های زندگی، تبلیغ ساده زیستی و همچنین همسان گزینی برای جوانان گام به عرصه کذارند و اجازه ندهند فاصله زیاد میان بلوغ و ازدواج از این بیشتر شود.

 

یکی از معضلات جامعه، تاخیر در ازدواج است. جمعیت مجرد جامعه رو به افزایش است و عدم ازدواج جوانان آسیب های اجتماعی را به بار خواهد آورد. باید با احیای سنت معرفی در ازدواج، این بستر ازدواج را برای جوانان فراهم کنیم.

 

کد خبر 651584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha