اگر انسان به عدالت کامل برسد امامش ظاهر می‌شود

حجت‌الاسلام جاودان ویژگی عقل را حکومت دادن عدالت بر تمام وجود انسان دانست و گفت: اگر انسان به عدالت کامل برسد امامش ظاهر می‌شود.

به گزارش خبرنگار شبستان، حجت‌الاسلام جاودان در جلسه درس اخلاق خود گفت: عقل خصوصیتی دارد که هر چیزی را در اجرای خود می‌نشاند نه اینکه آنها را نابود کند یعنی وقتی عقل در وجود انسان حاکم شد هر چیزی سر جای خود می‌نشیند که این به معنای عدالت است.

وی افزود: اگر انسان به عدالت کامل برسد دیگر امام برایش غایب نیست بلکه امامش ظاهر می‌شود و این عدالت به معنای عدالتی که در پیش‌نماز شرط است، نیست بلکه این عدالت معنایی بسیار وسیع دارد که در آن همه قوای انسان به کار خود مشغول‌اند و از حد خود تجاوز نمی‌کنند.

حجت‌الاسلام جاودان تصریح کرد: به عنوان مثال اگر شما در هنگام غذا خوردن به خاطر اینکه غذا خوشمزه است یک لقمه بیش از حد نیاز خود بخورید این یک لقمه حرام نیست و انسان را برای امامت جماعت از عدالت ساقط نمی‌کند اما به معنایی که عرض شد این انسان دیگر عادل نیست بلکه تحت فرمان طبیعت خود قرار دارد نه عقل خود.

 

این استاد اخلاق با اشاره به افسانه یأجوج و مأجوج گفت: قدیمی‌ها افسانه‌ای درباره یأجوج و مأجوج تعریف می‌کردند که می‌گفتند این دو نفر که جثه‌ای بسیار بزرگ داشتند جلوی سدی قرار گرفتند که اگر آن سد را خراب می‌کردند بر عالم مسلط می‌شدند. اینها هر روز از صبح تا شب دیوار را می‌لیسیدند تا دیوار نازک می‌شد اما وقتی می‌خوابیدند و صبح بیدار می‌شدند می‌دیدند دوباره دیوار قطور شده است.

وی گفت: انسان نیز در سیر و سلوک الهی همین گونه است که اگر بتواند دیوار شهوات و غضب‌های خود را بشکند می‌تواند به عالم مسلط شود اما برای این کار احتیاج به مداومت است و انسان باید سالیان سال تمام افعال و حالات و حرکات خود را کنترل کند تا شاید بتواند این دیوار نفس را شکسته بر عالم مسلط شود.

 

حجت‌الاسلام جاودان با اشاره به داستانی از میرزا عبدالعلی گفت: استاد اخلاق ایشان به وی گفته بود که تا 40 روز نباید گوشت بخورد اما روز سی و نهم مادر ایشان به او گوشت تعارف می‌کند، حالا این ریاضت برای او بسیار سخت‌تر است زیرا از طرفی اگر بخورد چله‌شدن می‌شکند و اگر نخورد دل مادرش را می‌شکند. همین طور گاهی حرف نزدن برای انسان سخت‌تر از حرف زدن است و این‌گونه است که ریاضت یک شکل ندارد و انسان باید ببیند وظیفه‌اش چیست و مرجع صحت ریاضت عقل انسان است.

 

این استاد اخلاق با بیان اینکه امام زمان(عج) برای ما حتی غایب نیست گفت: اگر کسی با سال‌ها ریاضت بتواند عقل خود را در وجود خود حاکم کند امام زمانش را نزد خود حاضر می‌کند. از مرحوم فشارکی که از بزرگان علمای نجف بوده نقل شده است که ایشان وقتی برای تفکر به بیابان‌های اطراف نجف می‌روند شخصی ناشناس پیش او می‌آید و از او می‌پرسد که به چه چیز فکر می‌کند، وقتی ایشان سؤال را مطرح می‌کند آن فرد ناشناس پاسخ سؤال را به او می‌گوید و می‌رود. پس از رفتن آن شخص مرحوم فشارکی می‌فهمد وی امام زمان بوده است.

وی افزود: بدست آوردن حکومت عقل و حاکم کردن عدالت در وجود امری است که زحمت دارد اما ما حاضر به زحمت کشیدن نیستیم که اگر زحمت خودمان را بکشیم حتما پاسخ می‌گیریم و دیگر لازم نیست که مدام دنبال امام غایب‌مان باشیم زیرا همان‌گونه که گفته شد وقتی عقل بر وجود انسان حاکم می‌شود امام زمان (عج) دیگر غایب نیست و پیش انسان حاضر است.

شایان ذکر است، جلسه درس اخلاق آیت‌الله جاودان چهارشنبه 16 شهریور در منزل آن بزرگوار برگزار شد.

پایان پیام/


 

کد خبر 65360

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha