دکتر مجتهدی تجدد را به معنای منورالفکری نمی داند

خبرگزاری شبستان: توجه دکتر مجتهدی به تجدد به معنای روشنفکری و منورالفکری رایج نبوده است چون در ایران ما روشنفکری جنبه شعارگونه یافته است که دکتر مجتهدی با آن هیچ نسبتی نداشته است.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان: مراسم بزرگداشت دکتر کریم مجتهدی عصر چهارشنبه بیست و نهم شهریور با حضور آیت الله سید محمد خامنه ای، رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا، دکتر مهدی محقق، رئیس پیشین انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، دکتر رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، دکتر مهدی گلشنی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف، دکتر حسن بلخاری، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی و تنی چند از اساتید و بزرگان عرصه اندیشه در سالن شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

 

دکتر حسین کلباسی اشتری، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و از شاگردان دکتر کریم مجتهدی در این مراسم طی سحنانی اظهار کرد: شاید یک وجه اینکه اینجا هستم علاوه بر توفیق شاگردی استاد مجتهدی در دانشگاه تهران، این باشد که بیش از یک دهه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز افتخار همکاری را با استاد داشتم.

 

وی ادامه داد: من به شخصه نمی دانم استادان و آموزان بزرگ را به چند دسته می توان تقسیم کرد، اما به هر حال با یک دسته بندی می توان گفت اساتیدی که مخاطب را در نظر و عمل، در قول و فعل متاثر می کنند تاثیر می گذارند و باید بگویم که به اعتقاد من بدون مبالغه دکتر مجتهدی هم در نظر و هم در عمل و هم در سلوک معلمی و جنبه عمل بر مخاطبان شان تاثیر گذاشته اند.

 

کلباسی اشتری افزود:  معلمی و دانشجویی را توامان می توان در ایشان دید.  در سلوک دانشجویی جست وجو و کاوش دائم دارند که در همه نوشته های ایشان هست. شاید در اواخر دهه شصت و اوایل دهه هفتاد می پرسیدند که جدی ترین استاد فلسفه کیست پاسخ همه این بود: دکتر مجتهدی.

 

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اینکه دکتر مجتهدی فهم ویژه ای از تجدد دارد، افزود: از نظر من مجتهدی تقابل سنت و تجدد را به صورتی که بیان شده یا نمی پذیرد یا این تقابل را این صورت قبول ندارند. ایشان گذشته را مقدمه فردا می داند و سنت را به صورت صامت، خاموش و بی زبان ندید.

 

وی گفت: من همواره دکتر مجتهدی را از نظر توجهی که به تاریخ فلسفه دارد موثر می دانم، دانشجویان فلسفه غرب با همان روایت سطحی برخی از نویسندگان غربی که قرون وسطا را به عنوان دوران قابل توجه نمی دانستند هم عقیده بودند ولی دکتر مجتهدی آنها را ملزم به مطالعه دوران قرون وسطا می کرد چون مقدمه غرب جدید بود.

 

کلباسی اشتری با بیان اینکه دکتر مجتهدی همواره به فرهنگ مسموم و آفات آن توجه داشته اند و این امر در گفتار ایشان انعکاس داشت، ادامه داد: شاید یکی از تکه کلام های ایشان بحث می دانم-می دانم های کاذب و جهل مرکب بوده است.

 

استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: توجه دکتر مجتهدی به تجدد به معنای روشنفکری و منورالفکری رایج نبوده است چون در ایران ما روشنفکری جنبه شعارگونه یافته است که دکتر مجتهدی با آن هیچ نسبتی نداشته است.

 

کد خبر 657169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha