ایران نقض کننده اول برجام نخواهد بود/در صورت نقض برجام از طرف هر کشوری اقدام متقابل انجام خواهیم داد

خبرگزاری شبستان: نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه ایران نقض کننده اول برجام نخواهد بود، گفت: در صورت نقض برجام از طرف هر کشوری ایران اقدام متقابل انجام خواهد داد.

کمال دهقانی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مورد آینده برجام به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان گفت: برجام یک موافقت نامه چند جانبه است که آثار سیاسی و حقوقی دارد یعنی هم باید از دید حقوقی و هم از دید سیاسی به آن نگاه کردم.

 

وی گفت: این موافقتنامه ضمن اینکه از لحاظ سیاسی توافق شده است اما شکل حقوقی نیز پیدا کرده است چرا که توسط قطعنامه 2231 اقدام شده است و قطعنامه سازمان ملل متحد این قطعنامه را پشتیبانی می کند. یعنی بالاترین ارگان سیاسی و امنیتی که متولی نظم و امنیت جهان است نیز آن را تایید کرده است.

 

دهقانی تصریح کرد: این موافقتنامه باید برای جامعه جهانی مهم باشد، اگر یک همچون اتفاقی بیفتد که قرارداد چندجانبه بین المللی توسط یک عضو از مجموعه کشورهایی که در دنیا وجود دارد بخواهد نقض شود و بعد نیز شورای امنیت به چالش کشیده شود دیگر ما در نظام بین الملل چیزی به اسم توافقات دو جانبه و چندجانبه نخواهیم داشت و چیزی از اعتبار سازمان ملل نیز باقی نمی ماند.

 

وی تصریح کرد: اگر توافقنامه برجام از طرف آمریکا و یا هر کدام از اعضای مورد توافق زیر پا گذاشته شود دیگر اعتباری برای سازمان ملل نیز نمی افتد البته ما فکر نمی کنیم چنین اتفاقی بیفتد ولی اگر هم بیفتد کسی ضرر خواهد کرد که نقض کننده اول برجام باشد.

 

نماینده مردم تفت در خانه ملت خاطرنشان کرد: همانگونه که آقای روحانی اشاره کردند ایران هیچگاه نقض کننده اول برجام نخواهد بود یعنی اگر کسی برای اولین بار برجام را نقض کند این احتمال وارد است که ایران طبق توافقی که کرده است بتواند اقدام متقابل و متناسب انجام دهد.

کد خبر 658094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha